Rosalie Skrevet 2. januar 2012 #41 Skrevet 2. januar 2012 Hvor legger dere ut annonser? Jeg søker leilighet i oslo, har hund, ikek røyker.. finn.no
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #42 Skrevet 2. januar 2012 Selv om du ikke røyker selv, så venner du deg til det når du bor i det. Jeg merker med én gang jeg kommer inn i et hus om det bor noen der som røyker, selv de som røyker ute. Når man røyker jevnlig inne kjenner man det jo ekstremt godt, da er det ingen tvil, men selv om man røyker ute, setter det seg en svak dunst i huset likevel. Jeg bor ikke hjemme lenger. Mor og far røyker ute, og det er ingen røykelukt i huset deres.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #43 Skrevet 2. januar 2012 Hvorfor ønsker man i det hele tatt å være utleier hvis man har slik angst for slitasje og bråk? Jeg skulle flytte i fjor og la ut en annonse, samtidig som jeg så gjennom annonsene som var lagt ut. Folk har mange rare betingelser for de som skal leie der, jeg leste blant annet en som skrev: "Ingen røyk, husdyr eller alkohol (!)". Så de vil nekte leieboeren å ta seg et glass vin om kvelden? Var også mange som bare ville leie ut til jenter, det blir jeg også skeptisk til (selv om jeg jo er jente selv). Fikk mange tilbud, men mange krevde så latterlig høy leie at jeg takket pent nei før jeg gikk på visning. Var på noen visninger som var ok, men fikk til slutt leie en perfekt, sentral leilighet for en god pris via noen bekjente. Glad det er en stund til jeg skal ut på leiemarkedet igjen... Samme lurer jeg på. Å det med alkohol hørtes jo helt teit ut. Er det virkelig så krise om noen tar seg et eller to glass vin om kvelden? Åh giiid liksom.
LoneWolf Skrevet 2. januar 2012 #44 Skrevet 2. januar 2012 Folk med mulighet til å spare opp 50-60.000 har som regel såpass økonomi at de ikke trenger å leie da. Det er tydlig at du er litt utdatert for hva du kan få for 50-60.000 hvis du mener at man ikke trenger å leie hvis man greier å spare opp dette... 3
Daraya Skrevet 2. januar 2012 #45 Skrevet 2. januar 2012 Vi leide ut vår sokkelleilighet i 12 år, de siste 9 år til samme dame. Hun røykte og hadde katt, men vi kjente henne gjennom svigermors jobb. Visste at det var ei ordentlig dame, det var viktigere for oss. I fjor flyttet hun da vi ønsket å bruke leiligheten selv. Iom vi aldri har vært i leiligheten mens hun bodde der var vi ganske overrasket hvor mye hun må ha røykt, alt var gult, men vi visste jo at vi måtte pusse opp uansett. Konklusjonen er, katt/bikkje er helt greit så lenge dyret ikke er for stort. Trenger jo ikke legge inn dyr parkett, vi hadde laminatgulv som tålte litt.
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. januar 2012 #46 Skrevet 2. januar 2012 Hvor legger dere ut annonser? Jeg søker leilighet i oslo, har hund, ikek røyker.. Jeg la ut på hybel.no (riktignok uten hund) da det er gratis der mens finn koster 500, men mange har sagt at det er større sjanse for napp på finn Har du ikke dårlig tid skader det nok ikke å prøve hybel.no først, jeg fikk iallefall leilighet i løpet av et par måneder der!
addict Skrevet 2. januar 2012 #47 Skrevet 2. januar 2012 Ved å kreve høyt depositum så luker man ut folk som har en anstrengt økonomi og dermed en risiko for lettere å mislighode forpliktelsene i forhold til husleie. Det er utrolig vanskelig å bli kvitt en leietaker som dropper å betale. Det tar fort 6 mnd når man går juridisk rett vei. Jeg har ikke anstrengt økonomi, jeg har ikke en eneste purring på meg, men jeg har ikke 60 000 kr på konto.. 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #48 Skrevet 2. januar 2012 Hvorfor man gidder å leie ut hvis man er redd for slitasje og bråk? Tja, fordi man har ei leilighet man ikke lenger har bruk for som er vanskelig å få solgt? Fordi den skal selges, ønsker man selvsagt minst mulig slitasje fordi mye slitasje vil gi lavere salgssum. Og ja, slitasje er normalt, men det er stor forskjell på hva folk legger i "normal slitasje". Jeg har leid ut min leilighet to ganger og begge gangene fikk jeg problemer, og jeg tjente heller ikke noe på å leie ut. Så det er ikke akkurat for gøy jeg leier ut til fremmede. Nå står leiligheten tom mens vi prøver å få den solgt. Første leiere var et ungt og hyggelig par med én unge, ikkerøykere og ingen husdyr. De betalte til rett tid og var alltid hyggelige når jeg tok kontakt (leiligheten er i borettslag, så jeg måtte viderebringe beskjeder fra styret av og til). Men når de skulle flytte ut oppsto problemene. De pakket sakene og dro uten å gå gjennom leiligheten med meg, og etterlot følgende mindre hyggelige overraskelser: dårlig utvask (støv og rot på alle hyller og generelt veldig lett rengjort), ødelagte persienner, flekker (hårfarge) på den hvite baderomsinnredningen og tusj/fargekrittflekker på veggen på ene soverommet. I tillegg var det unormalt mange spikerhull i veggene (ikke akkurat de minste spikrene heller), diverse flekker på veggene og en flekk på gulvet som ikke går bort i vask. De ble dritsure når jeg påpekte skadene og krevde deler av depositum, og mente at mesteparten var "normal slitasje" som jeg måtte regne med. Jeg endte opp med å måtte vaske baderomsinnredningen med rødsprit for å få bort flekkene og det sier seg selv at den ikke ble like fin som den var før. I tillegg måtte jeg male om veggene på to rom. Og vaske grundig før neste utleie. Andre runde med utleie var til to unge gutter som skulle dele leiligheten. De var forsåvidt greie leieboere, men den ene betalte for sent hver eneste måned og hadde tusen unnskyldninger. Når de flyttet ut var det mildt sagt gørrskittent. De hadde rett og slett ikke vasket i det hele tatt (ikke en gang dratt over gulvet med en mopp), og bare forlatt uten å gå gjennom leiligheten sammen med oss. Og selvsagt var det sure miner når en del av depositumet ble trukket... Vi valgte å vaske ut selv etterpå, og det er siste gang jeg gjør. Det er ikke noe hyggelig å rydde og vaske i andres dritt. Jeg beundrer dem som gidder å leie ut i mange år, for det er jaggu ingen glede. Jeg vet jeg ikke er den eneste som opplever dårlige leieboere. Leilighetene er tross alt verdier man helst vil ha tilbake i høvelig samme stand som man leide den ut i. Normal slitasje er type jevn slitasje av gulv over lang tid, noen nye spikerhull i veggene og litt løsere hengsler på dører. Dette tåler de fleste, men problemet er når leietakere mener småskader (og større skader) her og der er normal slitasje som man må regne med når man leier ut. Jeg bodde forøvrig i leiligheten selv i flere år og lagde mindre slitasje enn leieboere klarte på to år. Jeg hadde katt i flere av årene og fikk noen kloremerker i vinduskarmer (kattene hopper opp og heiser seg opp etter klørne) og på en vegg (kattunge med sans for å kvesse klørne på feil sted). Ingen av kattene mine tisset eller bæsjet inne annet enn i dokasse, men man kan faktisk aldri vite sikkert hvordan husdyrene til folk er. De fleste katteeiere sier katten er kjemperenslig og aldri klorer på møbler, og de fleste hundeeiere sier hunden er snill, ikke bjeffer og aldri har uhell inne. Dessverre er det ikke alltid sant og man vet aldri hvem som snakker sant. Jeg har selv vært leieboer i mange år og alltid hatt veldig respekt for andres verdier og eiendom, og har også fått veldig gode attester fra dem jeg har bodd hos. Det er en av grunnene til at jeg blir så oppgitt over enkelte menneskers måte å ture frem på når de får låne andres eiendom. Jeg tror den letteste måten å få tak i krypinn med mulighet for husdyr er gjennom bekjente (venn av en venn sin tantes bestemor osv). Ofte er det noen som sitter med arvet husvære som de ikke har bruk for og som de ikke har orket å prøve å selge, eller en ledig kjellerstue som de ikke tør eller orker å leie ut. Disse er mer villige til å leie ut dersom det er til noen "kjente" som de vet litt om. Jeg har ofte oppfattet sånne utleiere som mer velvillige når det gjelder unger og husdyr. Ikke er de så redde for slitasje som dem som sitter på nyere eller nyoppussede leiligheter. Lykke til alle som er på utkikk, jeg skjønner frustrasjonen. Men ha forståelse for at folk er skeptiske til å slippe fremmede inn i boligen sin. Det er med leietakere som med andre "folkeslag"; det er noen få idioter som ødelegger for de andre. Dessverre. 3
Gjest Raindrops Skrevet 2. januar 2012 #49 Skrevet 2. januar 2012 Noen krav er jo tåpeligere enn andre. Jeg har forståelse for at de vil ha rolige folk uten dyr, barn eller røyk. Men jeg har også vært borti utleiere som ville nekte meg helt latterlige ting. At jeg ikke kan ha fest er helt i orden, men jeg har vært borti totalt alkoholforbud. Noe jeg ikke visste da jeg flyttet inn. Utleier ringte faktisk til min far(!) og "sladret" om at han hadde sett meg gå inn i leiligheten min med en pose fra polet, og at dette ikke på noen måte var akseptabelt. Da var jeg over 18. En annen utleier sa klart ifra at jeg ikke under noen omstendigheter fikk lov til å ha overnattingsbesøk, men at de kanskje kunne tøye den regelen hvis jeg kom å spurte på forhånd. 3
Roo Skrevet 2. januar 2012 Forfatter #50 Skrevet 2. januar 2012 Noen krav er jo tåpeligere enn andre. Jeg har forståelse for at de vil ha rolige folk uten dyr, barn eller røyk. Men jeg har også vært borti utleiere som ville nekte meg helt latterlige ting. At jeg ikke kan ha fest er helt i orden, men jeg har vært borti totalt alkoholforbud. Noe jeg ikke visste da jeg flyttet inn. Utleier ringte faktisk til min far(!) og "sladret" om at han hadde sett meg gå inn i leiligheten min med en pose fra polet, og at dette ikke på noen måte var akseptabelt. Da var jeg over 18. En annen utleier sa klart ifra at jeg ikke under noen omstendigheter fikk lov til å ha overnattingsbesøk, men at de kanskje kunne tøye den regelen hvis jeg kom å spurte på forhånd. Herlighet, DRØYT! Må nesten le litt jeg. Hva folk får seg til å gjøre/bestemme er helt utrolig... 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #51 Skrevet 2. januar 2012 Folk med mulighet til å spare opp 50-60.000 har som regel såpass økonomi at de ikke trenger å leie da. Hvilken bolig mener du man kan få kjøpt for 50-60.000 kroner? Det rekker jo knapt som egenkapital til et slitent hus "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", og langt fra i mer tettbygd strøk. 1
Gjest BamseB Skrevet 2. januar 2012 #52 Skrevet 2. januar 2012 Må bare fortelle om den gangen jeg leide bolig Betalte bare en symbolsk sum da det var snakk om ei bygd der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Utleier var gardbruker, sønnen hans var også min kollega. Etter at jeg hadde vært borte hele helga syns jeg det var merkelig at det var vanndammer på gulvet i gangen, skjønte fort at jeg hadde hatt besøk... En fredag jeg skulle hjemover til folkeskikken lagde jeg små papirkiler som jeg la mellom skuffer og alle skapdørene. På søndag kveld var fordundre meg ALLE skap og skuffer åpnet! Tilogmed kjøleskap og klesskap... Lot meg ikke vippe av pinnen av den grunn, jeg gjorde intet inkriminerende. Fikk tak i et par dildoer som klinte sjokoladepålegg på og plasserte de pent rett innenfor skapdørene på soverommet Kom i kontakt med noen estlendere som jobbet i nærheten, de tok på seg svarte oppdrag Betalte 100,- for at de kom kjørende sakte over gården sent om kvelden, late som om de bærte ting ut og inn av huset for så å fordufte igjen. Naboen sto bak gardina og kikket, han var nok bombesikker på at det foregikk grove ulovligheter i utleieboligen Jeg disponerte hele huset, men bodde kun i 2. etasje, der inngangen var. I kjelleren oppbevarte jeg masse brask... Det var forresten inngang i kjelleren også, men som sagt brukte jeg ikke kjelleren. Så en aften hørte jeg naboen og sønnen romstere i kjelleren, ikke nok med denne kvelden, men kveld etter kveld etter kveld. I rent trass sa jeg ingenting, men fikk høre på bygda at de skulle bygge leilighet i kjelleren. Sa noen noe til meg? eeeeenei! Et helt år var det anleggsarbeide i underetasjen, tingene mine flyttet de på låven sin, ingen sa noe til meg. Etter at leiligheten ble ferdig flyttet sønnen og dama hans inn. Det var for øvrig god underholdning for en stakkars eneboer, det var så lytt at jeg hørte ALT! Bønder er vanedyr, spesielt en gutt på 22 år som er oppvokst i hælene til sin far. 20.50 på onsdag var tid for sengevalsen, horisontal polka, krulling i ulli, puling Husker en kveld, ikke at jeg lyttet (det var som sagt veldig lytt), hørte jeg sønnen si "unnskyld, kan du skreve litt mer?". Har for det meste et normalt lydnivå på musikken, men da måtte jeg forte meg og finne litt Metallica og SKRU OPP! Så kom dagen da jeg skulle flytte ut. Naboen hadde samlet opp strømregningen gjennom de 2 årene jeg hadde bodd der. Undermåler, slapp nettleie og slik. Han presenterte regningen og takket for et ryddig leieforhold. I fellesskap med min advokatkompis forfattet vi et dementi. Jeg hadde jo betalt strømmen for leiligheten i halvannet år også. Enden på visa var at jeg fikk gratis strøm i halvannet år og tilbakebetalt halve husleien for den tiden de okkuperte kjelleren. Så som et svar til TS, kjøp deg bolig, det er verdt det... 3
Gjest Best Skrevet 2. januar 2012 #53 Skrevet 2. januar 2012 Det finnes mange "utleiehaier", men det finnes en hel del leietakere (unge folk, gjerne studenter) også som ikke skjønner konsekvensene av en leiekontrakt. Skjønner godt at mange velger å kreve høyt depositum.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #54 Skrevet 2. januar 2012 Samme lurer jeg på. Å det med alkohol hørtes jo helt teit ut. Er det virkelig så krise om noen tar seg et eller to glass vin om kvelden? Åh giiid liksom. Problemet for enkelte utleiere i spesielt sentrale områder er jo at det gjerne blir rene festbula om man leier ut til unge mennesker. Gjerne skoleelever/ studenter som ikke har fylt 18. Regner ikke med at de mener ett par glass vin :gjeiper: 1
Chiquita Skrevet 2. januar 2012 #55 Skrevet 2. januar 2012 Ang dyr i leilighet, så ønsker jeg som utleier å unngå dette, ikke bare pga slitasje, men også pga allergener som kan bli værende etter at dyret flytter ut - og det kan i verste fall føre til at jeg ikke får leid ut til 'drømmeleietageren' i neste omgang, om denne er hyperallergisk, f.eks...
Gjest Purple Haze Skrevet 2. januar 2012 #56 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har leid ut, og hadde en leieboer i fra helvete! Skjønner godt at utleiere sette en del regler, så lenge de er innenfor rimelighetens grenser. Hun som leide av meg, var et mareritt av en leieboer, så jeg skal i hvert fall aldri leie ut mer! 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #57 Skrevet 2. januar 2012 Tja, man kan jo mene mye om hva som er normal slitasje go hva man må regne med, men jeg håper dere utleiere egentlig er inneforsått med hva det vil så å leie ut. I det dere signerer leiekontrakten så sier dere faktisk fra dere retten til å disponere arealet dere leier ut for perioden som er avtalt eller så lenge leieforholdet løper. I praksis er det da ikke å regne som en del av deres egen bolig lenger, og det er derfor man har regler som bla. spesifiserer at utleier skal spørre leietaker for å få adgang til leiedelen som da er å regne som leietakers bolig. Det innebærer også at man ikke kan innføre meningsløse regler som at alkohol ikke er tillatt. Så lenge alkoholbruk ikke går over til vill og støyende festing og/eller skader eller noe som er til vesentlig ulempe for utleier så er det ikke en døyt dere kan gjøre hvis dere ser leietaker bære inn en polpose. Faktisk er det slik at man heller ikke kan innføre begrensninger på leietakers livsførsel, som at f. eks kjæresten overnatter i ny og ne. I mange tilfeller vil det også være duket for at leietaker har rett til å la sin samboer flytte inn f. eks, så foreslår at dere tar en titt på husleieloven og hvordan den stiller seg til opptak i husstanden. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #58 Skrevet 3. januar 2012 Høres ut som at huseieren her i gården bare skal være takknemlig jo lengre jeg bor her. Jeg er folkesky, og liker å ha det stille rundt me. Drikker så og si ikke, fester aldri, røyker ikke, ingen dyr. Tusler stille omkring på tidlig morgen og sen kveld da jeg ikke liker å lage lyd for naboene, siden jeg selv misliker støy. Betaler leia punktlig, og tar trappevasken når jeg skal. Snømåking er jeg imidlertid dårlig på, huseier liker å ha en snøfri oppkjørsel til bilene sine (jeg har ikke bil). Siden jeg er tidlig ute og sent hjem grunnet lang vei til jobb, og sover lenge i helgene er det ferdig måket når jeg kommer hjem/står opp. DET surmuler han over. Man vet hva man har, men ikke hva man får, sier jeg bare.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #59 Skrevet 3. januar 2012 Tja, man kan jo mene mye om hva som er normal slitasje go hva man må regne med, men jeg håper dere utleiere egentlig er inneforsått med hva det vil så å leie ut. I det dere signerer leiekontrakten så sier dere faktisk fra dere retten til å disponere arealet dere leier ut for perioden som er avtalt eller så lenge leieforholdet løper. I praksis er det da ikke å regne som en del av deres egen bolig lenger, og det er derfor man har regler som bla. spesifiserer at utleier skal spørre leietaker for å få adgang til leiedelen som da er å regne som leietakers bolig. Det innebærer også at man ikke kan innføre meningsløse regler som at alkohol ikke er tillatt. Så lenge alkoholbruk ikke går over til vill og støyende festing og/eller skader eller noe som er til vesentlig ulempe for utleier så er det ikke en døyt dere kan gjøre hvis dere ser leietaker bære inn en polpose. Faktisk er det slik at man heller ikke kan innføre begrensninger på leietakers livsførsel, som at f. eks kjæresten overnatter i ny og ne. I mange tilfeller vil det også være duket for at leietaker har rett til å la sin samboer flytte inn f. eks, så foreslår at dere tar en titt på husleieloven og hvordan den stiller seg til opptak i husstanden. Samboer tror jeg ikke er lov, men direkte opp- og nedadgående slekt er fullt lovlig (foreldre, ektefelle og barn). Vi leide i utgangspunktet ut til èn mann fra Polen, og et halvt år senere dro han opp kone og flere barn, uten at vi kunne gjøre noe med det. De må ha bodd veldig trangt, da leiligheten de leide er mellom 35 og 40 kvm.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #60 Skrevet 3. januar 2012 Du burde prøve å legge ut annonsen på hybel.no som flere har sagt her. Jeg og samboeren min gjorde det og fikk masse henvendelser både fra privatpersoner og firmaer, søkte i trondheim på høsten(et helvete å få seg tak over hodet rundt den tida i den byen). Så tror det er mange som sjekker de sidene. Vi bare skreiv en litt morsom og jovial annonse med et tullebilde Vi har ikke noe dyr, men har en venninne med hund som også fikk seg leilighet på den måten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå