Gå til innhold

Slem hund i nabolaget

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke å kalle hunder for slemme, men finner ikke annet ord for denne...

Er en hund i nabolaget, en veldig stor hund, som knurrer og bjeffer veldig på andre hunder, det i seg selv er dessverre ikke uvanlig. Men eierne greier nesten ikke holde den igjen. Den virker utrolig aggressiv!! Jeg tror det er en ung jente som eier den, hun virker langt fra helt god, og en gammel mann som lufter den. Igår, når jeg kom med min 12 år gamle fuglehund i bånd, og den glefset, og hoppet mot oss, så datt mannen, og greide å holde den igjen i beina mens han lå langflat bortover. Jeg og hunden måtte nesten bare snu og gå, den var helt vill. Og mannen sa ikke et ord.

Jenta sliter også med å holde den, den blir utrolig sint når den ser andre hunder, hun skriver og banner til den, men det hjelper ikke. Her en dag stod hun og kjeftet på en vettskremt mann som stod inntil døra til rekkehuset sitt. Jeg hørte ikke alt men hun rope "hvis ikke slipper jeg faen meg bikkja på deg" Hun var skikkelig sint, og snudde seg og rope ting mens hun gikk videre. Vi måtte jo bare stoppe, så hørte ikke hva det var hun sa.

Hunden reagerer på mennesker også. Da jeg gikk ut med søpla, gikk den gamle mannen plutselig langt oppimot kanten av veien, langt unna meg, hunden så på meg og begynte å knurre, da jeg kom nærmere og gikk forbi bjeffet den og viste tenner. Jeg skal være ærlig å si jeg var livredd! Har aldri vært redd hunder før, men denne er jeg redd! Manne sleit nok en gang med å holde den.

Jeg lurer på hva som skjer når han ikke greier det. Og når. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Skal ut med hunden min, men vil ikke, driver og speider ut for å se om jeg ser den. Hunden min blir jo også veldig redd. Hunden er veldig høy, men i ansiktet ligner den på en cane corso.

Nei, hva skal jeg gjøre? Det er jo ikke mitt problem om den gjør noe, men ikke faen om den skal få angripe hunden min eller noen andre uskyldige som lufter hunden sin. Er en liten gutt som lufter dachsen sin etter skolen her, tenker på han. Jeg vet ikke hvor hunden bor, men den går rundt er ofte. Jeg er selv vokst om med rottweiler og vet at folk kan dømme slike hunder, men jeg er ikke sånn, jeg er bare livredd denne hunden.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en dogo argentino eller noe da? Jeg har ikke særlig peiling på hunder, men syns den ligner litt på cane corso, bare større.

Og disse er ulovlig. Og om du mistenker en ulovlig hund så kan du vel kanskje anmelde?

Jeg er ikke sikker på regler osv i forhold til sånt, men vet hvor skremmende det er å ha aggresive hunder rundt seg. Hadde en nabo som eide en ulovlig pitbull, som drepte katten vår når jeg var liten bl.annet.

Det er jo spesielt farlig når eierne helt klart ikke har kontroll. Stakkars hunder og :/

AnonymBruker
Skrevet

glem det med dogo argentino forresten, blandet det med en annen rase. skal prøve å finne ut av hvilken jeg egentlig mente :P

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en dogo argentino eller noe da? Jeg har ikke særlig peiling på hunder, men syns den ligner litt på cane corso, bare større.

Rasene er omtrent jevnstore, men corsoen er den største, etter rasestandarden. Og argentinoen har aldri vært utbredt i Norge, hverken før eller etter forbudet. Brasilieroen er hakket mindre enn disse to igjen. Synes kanskje du skal slutte å røre om forbudte raser, når du har så lite peiling.

AnonymBruker
Skrevet

glem det med dogo argentino forresten, blandet det med en annen rase. skal prøve å finne ut av hvilken jeg egentlig mente :P

Dogo Canario du mener? :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Unnskyld meg.... men her skaper det bare forvirring når alle er anonyme brukere.... :sjenert:

TS; har du flere poster enn den du startet tråden med ? :klo:

Jeg synes nemlig hunden høres ut til å oppfatte seg selv som alpha hann og sjef i sin lille flokk.... antageligvis en meget usikker alpha.... som ikke bør få lov eller anledning til å oppfatte seg selv som alpha.

Jeg tror dt er en meget usikker, og meget udressert, hund - ikke en slem hund.

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg.... men her skaper det bare forvirring når alle er anonyme brukere.... :sjenert:

Jeg synes nemlig hunden høres ut til å oppfatte seg selv som alpha hann og sjef i sin lille flokk.... antageligvis en meget usikker alpha.... som ikke bør få lov eller anledning til å oppfatte seg selv som alpha.

Nei jeg har bare skrevet 1 innlegget. Ja, jeg syntes synd på den hunden. Og det er selvsagt ikke hunden sin feil at den er blitt slik. Kanskje den har en trist historie og de som har den nå har tatt den til seg. Men beklager, når andre er redd for hunden din, den tydelig viser aggresivitet mot mennesker som går forbi, så er det et problem, samme hvor synd det i utgangspunket er på den, dette er ikke ok.

Jeg vet ikke hva slags hund det er som sagt, men syntes den ligner cane corso, den er veldig høy! Jeg får aldri sett så nøye på den, for når du ser på den begynner den å knurre og dra mot deg. Jeg vil snakke med eier, men da klikker vel hunden helt.

Skulle gjerne sett at noen ressurssterke hundemennesker med peiling tok den til seg og forsøkte sosialisere og oppdra den i kanskje noe mer landlige omgivelser, sånn som det er nå har jeg ikke lyst til å gå tur med min egen hund her ute.

Er ikke noen som har kommet med tips til hva jeg kan gjøre, så det er vel ikke stort og gjøre :tristbla: Niesen min på 12 pleier å lufte hunden når hun er her, men det tror vi bare kan glemme. Jenta greier i det minste til nød å holde den, men denne gamle mannen som går med den... det går jo bare ikke. Har aldri møtt en hun doms har oppført seg så aggressivt mot mennesker før. ts

• Liker 1
Skrevet

Å begynne å prate om alfahann, gjør ikke forvirringen mindre. Dette er helt feil innfallsvinkel, og utdatert tankesett vedrørerende hunder. Alle som fremdeles tror på dette, bør se denne :

Til TS: Årsaken til at denne hundne oppfører seg som den gjør, er umulig å si over et forum. Det kan kanskje trøste deg at det også for hunder er et langt skritt fra å "skremme om angrep" (glefs/snerr/knurr) og det å faktisk angripe. Det kunne kanskje vært en ide å forsøke å snakke med eieren, fortelle at flere er redde?

• Liker 5
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg tenker på leder-hunden i flokken når jeg bruker beregpet (defor skrevet alpha og ikke alfa).

Kunne sikkert sagt leder-hund /flokkleder/den med høyest rang el.l. men siden jeg er så gammel som jeg er så tillater jeg meg å bruke begrepet alpha :fnise:

Samme hvilket bregrep man ønsker å benytte så har enhver flokk et lederpar, et par som har høyest rang i flokken, bl.a. spiser først, er de første (eller de neste) til å parre seg :)

Studerer man et valpekull så oppdager man rimelig raskt hvilke(t) individer som utpeker seg ved sin medfødte sjefs-/ledernatur.

Han sier ikke mye annet enn det innhold som begrepet har hatt for svært mange av oss de siste 15 - 20 årene :)

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Det du først og fremst burde gjøre er å forsøke å få kontakt med eieren og ta en prat med han/henne. Gå tur uten hunden din og spør hvor eieren bor og tlf.nr slik at dere kan snakke uten at hunden er der. Når det er så ille at de nesten ikke klarer å holde igjen hunden og den flerrer tenner, så er den jo en fare for andre. Enten burde man jo gjøre tiltak for å forandre oppførselen til denne hunden, eller så bør den avlives.

Om de nekter å høre, så er det jo et annet drastisk tiltak man kan ty til, og det er å ringe politiet og høre hva de mener du skal gjøre. Man kan ikke gå rundt og føle seg livredd hele tiden..

AnonymBruker
Skrevet

Det du først og fremst burde gjøre er å forsøke å få kontakt med eieren og ta en prat med han/henne. Gå tur uten hunden din og spør hvor eieren bor og tlf.nr slik at dere kan snakke uten at hunden er der. Når det er så ille at de nesten ikke klarer å holde igjen hunden og den flerrer tenner, så er den jo en fare for andre. Enten burde man jo gjøre tiltak for å forandre oppførselen til denne hunden, eller så bør den avlives.

Om de nekter å høre, så er det jo et annet drastisk tiltak man kan ty til, og det er å ringe politiet og høre hva de mener du skal gjøre. Man kan ikke gå rundt og føle seg livredd hele tiden..

Ja, har tenkt på å prate med de. Men de virker ikke som de vil prate med noen. Mannen virker som han har mer enn nok med hunden, jenta virker utrolig aggressiv hun også, banner og skriker til hunden og virker ikke helt god, virker som litt sånn rus-type. Også drev hun jo og kjeftet på han mannen som jeg fortalte, reagerte på at hun truet på å "slippe bikkja på deg". Det er jo en trussel og kunne vel kanskje anmeldes? Jeg tror denne mannen ga henne en kommentar på at hun måtte passe på hunden sin eller noe sånt.

Men jeg kan kanskje få med meg noen andre og gå og prøve å snakke vennlig til de. Det er klart det er farlig når mannen lå langflat og holdt hunden igjen i beina, og den bykset mot oss. Det er også noe som skurrer når du må ta hunden på super stramt bånd og gå på andre siden av gata fordi et menneske går forbi.

Får kanskje prøve å høre med naboer om de har sett hunden og hva vi kan gjøre. ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten også vanskelig å skulle prate til de fordi hunden knurrer og bjeffer mot deg og drar for å komme seg bort til deg, de strever med å holde den, så hvordan ville den reagert hvis jeg henvendte meg til eier og begynte å prate?

Det kan umulig være noe hyggelig for de å gå tur med denne hunden heller. Syntes synd på den gamle manne. ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg forstår det. Det er ikke sikkert det går, men jeg tror i alle fall det er best å i alle fall forsøke å ta kontakt med dem for å konfrontere dem med problemet. Det er klart det ikke er lett å prate med dem når det står en drapsmaskin mellom dere. Det er ikke rart at hun dama blir stressa av det heller. Hadde det ikke vært for den trusselen hun hadde mot han andre mannen, så hadde jeg foreslått at du nevner politi for henne. Men det er nok neppe lurt om hun også virker ustabil.

Lykke til i alle fall. Håper det ordner seg :klemmer: Om politiet ikke vil gjøre noe, så kan en annen løsning være å ringe til mattilsynet og dyrebeskyttelsen. Ikke sikkert at de kan gjøre så mye for å hjelpe, men de burde i alle fall ha gode råd å gi.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme problem i vårt nabolag. En sånn Cane-Corso lignende sak som går med en bitteliten fyr i bånd, bokstavelig talt. Han har ikke kjangs :P

(Vår hund bjeffer på andre hunder, men det er fordi han er redd! Det går an det også, men ikke hvis den glefser og det regner jeg med!)

AnonymBruker
Skrevet

PS: Jeg prøvde å snakke med vår "sinte"-nabohund men eieren er like sint. OG virket utrolig nervøs. Aner ikke hvem han er eller hvor han bor. Hunden klikker om han ser meg på 250 m avstand.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bland inn lederskap i dette, en lederhund er ikke usikker og aggressiv. Dette høres ut som en usikker hund, som antagelig er dårlig oppdratt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Unngå ihvertfall å presse denne hunden opp i en situasjon som gjør at den utagerer. Grunnen til at mannen plutselig går ut i grøfta når du kommer med din hund er jo at han vet at han må skape avstand. Men det er tydeligvis ikke nok. Greit nok at det er han som burde gått en annen vei istedet for å passere andre hunder, men gjør likevel deg og din egen hund en tjeneste og unngå dem 100%.

Ved anledning bør du også snakke med eieren og forklare alvoret i situasjonen. Mange hundeaggressive hunder går rett i strupen på ofrene når de får sjansen, særlig hvis de har hypet seg opp i bånd først. Han må forstå at det tydeligvis ikke holder å gå ut i grøfta, det forsterker bare aggressjonen hos hunden hans.

Hunder som dette må man lufte der man ikke er til bry for andre. Det hender det er mulig å trene det bort over tid, men ikke alltid.

Endret av la Flaca
Skrevet

PS: Jeg prøvde å snakke med vår "sinte"-nabohund men eieren er like sint. OG virket utrolig nervøs. Aner ikke hvem han er eller hvor han bor. Hunden klikker om han ser meg på 250 m avstand.

Du har vel ikke prøvd å føre en samtale med dem samtidig som de prøver å kontrollere en rasende hund i bånd?

AnonymBruker
Skrevet

Du har vel ikke prøvd å føre en samtale med dem samtidig som de prøver å kontrollere en rasende hund i bånd?

Han*

JO, for hvordan ellers skal jeg få fatt i fyren??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...