Gå til innhold

Råd til 16 år gammel jente ang. trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener en del selv og nå i det siste har lillesøsteren min på 16 år sagt hun har lyst til å være med. Hun trente mye før, drev på med turn på høyt nivå, men har ikke trent på ca et halvt år nå. Hun er veldig slank, men sliter med knærne etter turnskader.

Selv trener jeg hovedsaklig styrketrening, og prøver å bygge muskler. Tar store øvelser som feks knebøy, bruker hovedsaklig frivekter og meget sjeldent apparater og gruppetimer. Pleier "løpe" på ellipsemaskin gjener en halvtime før og etter styrken for å svi av litt kcal.

Tror gjerne mitt opplegg blir litt too much for en såpass ung jente. Jada, hun er 16 og fysisk sett tror jeg hun hadde tålt det, men jeg syns det er viktig at hun syns trening er gøy. Jeg trener for å få finere kropp, jeg vil ikke at hun skal ha det fokuset. Å holde på med frivekter i "gutteavdelingen" tror jeg ikke er særlig lysbetont trening for henne.

Siden hun skal være med meg å trene, blir det naturlig nok jeg som gir henne råd. Hun kan ikke så mye om trening selv, fordi hun har ikke drevet med egentrening.

Faren er at hun blir slankefokusert. I disse tider hvor Fotballfruen er idealet til fjortisjentene er jeg livredd for at hun skal rammes av kroppshysteriet. Til meg selv sier jeg "ta en time på mølla og forbrenn det fettet!", men noe sånt vil jeg ikke si til henne i sin sårbare alder.

Hun er som sagt tynn, BMI er knapt nok normalvektig, men hun klager på at hun vil ha flatere mage osv. Er vel typisk jenter å være misfornøyd med kroppen i den alderen, selv om alle rundt ser at de er superslanke og flotte!

Jeg tenker at gruppetimer kunne vært bra for henne? F.eks body pump, spinning, aerobic osv. Det er ofte gøyere enn å drive å pusle rundt på egenhånd når man er ny. Selv er jeg ikke så fan av gruppetimer og syns mye av det er "bortkastet" tid, men for henne bør vel det viktigste være å være i bevegelse og holde seg i form? Holde kroppen i gang og kose seg med trening, ikke slanke seg eller bygge muskler? Kroppen hennes er ikke ferdig utviklet og hun har slitt med skader før, så vil ikke presse henne til å overdrive treningen.

Jeg tror også jeg vil oppfordre henne til å ta enkelte styrkeøvelser, gjerne øvelser med kroppsvekt. Armhevinger, planken osv (gjerne red cord-øvelser?). Kunne det vært en ide?

Takknemlig for alle råd:) Vil hjelpe henne i gang med treningen, men er redd for å trå feil. Hun vil foressten trene 2-3 ganger i uken, noe jeg anser som passe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke farlig for en 16-åring å drive med vektløfting dersom er dyktig nok til å instruere korrekt teknikk. Det er viktigere med god teknikk og "full range of motion" fremfor tyngre vekter. For kvinner er det sjelden et problem.

Hun ser nok opp til deg og vil sikkert trene slik som du gjør så å fortelle henne noe annet blir kanskje ikke så lett.

Uansett ville jeg den første tiden rådet henne til å kjøre litt mange reps og lette vekter slik at hun blir god teknisk i øvelsen. Ev kan jo du få henne med på de litt tøffere styrkegruppetimene. Der skaleres alltid vektene etter utøveren. Kettlebells, olympiske løft og bevegelighetstrening er veldig ok å drive med dersom man har en god trener eller instruktør eller er det selv. Det krever imidlertid noe mer teknikk enn vanlig styrkeromstrening.

Hvorfor sluttet hun egentlig på turn? Det finnes jo grener i turn som ikke fokuserer så mye på hopp, og man kan alltids tilpasse treningen for å unngå/forebygge skader.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke farlig for en 16-åring å drive med vektløfting dersom er dyktig nok til å instruere korrekt teknikk. Det er viktigere med god teknikk og "full range of motion" fremfor tyngre vekter. For kvinner er det sjelden et problem.

Hun ser nok opp til deg og vil sikkert trene slik som du gjør så å fortelle henne noe annet blir kanskje ikke så lett.

Uansett ville jeg den første tiden rådet henne til å kjøre litt mange reps og lette vekter slik at hun blir god teknisk i øvelsen. Ev kan jo du få henne med på de litt tøffere styrkegruppetimene. Der skaleres alltid vektene etter utøveren. Kettlebells, olympiske løft og bevegelighetstrening er veldig ok å drive med dersom man har en god trener eller instruktør eller er det selv. Det krever imidlertid noe mer teknikk enn vanlig styrkeromstrening.

Hvorfor sluttet hun egentlig på turn? Det finnes jo grener i turn som ikke fokuserer så mye på hopp, og man kan alltids tilpasse treningen for å unngå/forebygge skader.

Tusen takk for gode tips:)

Hun sluttet på turn av andre grunner enn skaden egentlig. Er ikke så mange igjen på "elitepartiet" i turn etter 16-årsalderen, så det sosiale falt vekk. Når hun begynte på vgs hadde hun ikke tid til timesvis med trening hver dag, tror hun ble lei hele greia.

Skrevet

Tror gruppetrening kan være noe for henne, det finnes jo mange veldig gøye timer. Dansetimer, spinning, aerobic/step, yoga, boksing... Mye å prøve :-)

Jeg trener mest gruppetimer selv fordi det gir meg mye motivasjon. Man blir litt presset både av instruktør og av andre deltakere. Man kan ikke bare gå når man vil eller la vær å gi litt når man trener sammen med andre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...