Gå til innhold

Dere med skolebarn, hvordan løser dere alle fridagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo 12-13 uker med fri i løpet av et år. Hvordan løser dere det? Bare nysgjerrig på å høre hvordan dere har tenkt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å utdanne meg til lærer selv. :-) Nabogutten er ofte hos oss når foreldrene hans er på jobb, og det er helt greit for oss. Denne familien får hjelp av besteforeldre når det ikke passer for oss. Ellers er det vel SFO?

Skrevet

Er ikke SFO i vinterferie,påskeferie,høstferie og juleferie og bare 4 uker hver sommer..

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg også tenkt på - spesielt når jeg leser om alle som tar seg et par uker kjæresteferie med partneren uten barn også ...

• Liker 1
Gjest karikari
Skrevet

Vi har valgt å jobbe deltid for å slippe litt enklere ut av slike fridager.(da blir det ikke så mange av dem hvertfall)Ja, er jo ikk ebare derfor vi har valgt det altså, men for å generelt få mer tid med barna.

I tillegg er foreldrene i klassen til barnet vårt flinke til å bytte på å passe ungene. Da har man kanskje bare en fridag i høstferien, men passer da fire-fem andre klassevenner. Kjempekjekt.

Vi er også heldige som har besteforeldre som gjerne avspaserer en dag innimellom for å passe barnebarna.

Skrevet

Her i kommunen er det SFO i vinterferien, høstferien og påskeferien (minus røde dager, selvfølgelig). I juleferien kan man kjøpe dager i barnehagen.

Skrevet

I vår skole slår SFO seg sammen med en annen skole. Eneste krav til fri er at barnet må ha 3 uker sammenhengende ferie om sommeren. Det er riktignok ikke mange som benytter seg av denne "nød-SFO". Av 100 barn var det bare 7 stykk som brukte tilbudet, dette var på høsten.

Skrevet

Så på de fleste steder så er det sfo i vinterferier,påskeferier og høstferier?

AnonymBruker
Skrevet

Det er da det er godt å ha besteforeldre:)

Gjest halebein
Skrevet

er lærer selv.. men i dag f.eks når vi hadde planleggingsdag måtte barna være hos besteforeldrene. Men ellers er det SFO i feriene (ikke i juli og røddager)...

Gjest halebein
Skrevet

men glemte å si at barnehagene også har planleggingsdag samme dagene som oss, så dersom ikke besteforeldrene kan, så må jeg eller mannen min være hjemme disse dagene. Siden vi har 2 barnehagebarn også.

Skrevet

Än så länge är barnen så små att de har Fritids/SFO på skolan under alla lov, det är bara planläggningsdaegarna som sa lösas. Min man jobbar skift/turnus och åker ledig vissa dagar, de andra tar jag komp/flex oc är hemma.

Hur det blir om något år vet jag inte. Vi har inte familj som kan hjälpa till med passning i flera dagar nära, kanske kan vi skicka barnen med tåg eller flyg till släktingar men de täcker inte ett helt sommarlov

Gjest meg og meg
Skrevet

Hei

Vi løser det litt ulikt.

SFO, når det er åpent.

Barna er med på jobb. ( kun unntaksvis)

Jeg eller min mann søker fri en enkelt dag ( en sjelden gang)

Vi bytter litt på, vi som har barn i samme alder, på samme barnehage/skole.

Besteforeldre

Barnevakt ( Ofte så har jo vgs og andre skoler planleggignsdager samtidig. Så da er det gjerne eldre søsken, naboer eller barn til kollegaer som kan passe. Jeg har to ulike barnevakter, som jeg er glad for.).

Skrevet

Jeg ser av svarene at det er mye sfo, besteforeldre, barnevakt og deltidsjobber som blir løsningen. Men bare lurer: til TS og dere som har svart; hvor gamle barn har dere?

Skrevet

SFO.

De har til og med åpent når det er planleggingsdager.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker feriedager eller ubetalt permisjon, så klart. Hva kan vi ellers gjøre? Kjære svigermor er ikke i stand til å ha ansvar for barn, og mine foreldre bor for langt borte. Her er ikke SFO åpen i noen ferier, barnehagen har nå begynt å ha åpent i høst- og vinterferiene, inntil i fjor var også den stengt. Å ha barn med på jobb er ikke mulig for noen av oss.

AnonymBruker
Skrevet

I min kommune er SFO og barnehage åpent i romjula, arbeidsdager i påsken, helt opp til siste arbeidsdag før jul osv. Barnehagen er åpen hele sommeren. I juli så samles alle barna tilhørende barnehagene i bydelen i en åpen barnehage. Kravet til oss foreldre er at barna skal ha 2 uker sammenhengende sommerferie, men vi velger selv når. SFO er vanligvis stengt i hele juli. Dette går relativt greit å forholde seg til selv om jeg er alenemor.

I nabokommunen så er barnehage og SFO stengt et par dager før jul, romjul, hele påsken, hele juli. Jeg har en venninne som må ty til besteforeldre og at de tar ut feriedager, andre foreldre sånn at de deler på å være hjemme med barn. Noen jobber inn dager i helgene mens partner er hjemme med barn da.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at SFO og barnehage er åpent i vinter- og høstferie i min kommune.

Skrevet

Jeg jobber turnus i helsesektoren og mannen min jobber 6-14 hver ukedag. På slike dager bytter jeg bare til en kveldsvakt, volla, problem solved! Nå er jo jenta 8,5 år så regner med hun kan være hjemme alene på slike dager om moen år. Bruker kun sfo de dagene jeg må på dagvakt, om morgenen før skolen starter. Dette funker helt greit her.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var det store protester mot å være på sfo på fridager, så det ble bare i nødsituasjoner. Vi har løst det gjennom å

- bruke besteforeldre som bor i nærmiljøet

- bruke flexitiden på jobben (begynne tidlig, slutte tidlig på dagen)

- ta avsparseringsdager

- tatt ut permisjonsdager uten lønn

- jeg og mannen min tar ikke ut alle feriedagene samtidig.

Men jeg skulle gjerne hatt en del flere feriedager for å være sammen med ungene når de har ferie. Noen aleneferie som kjærestepar etter vi fikk barn har vi aldri prioritert (og det begynner å bli en del år nå).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...