Gå til innhold

"sj" "kj" o.l

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Drue
Skrevet

En bitteliten ting er at uttalelsen "shylling" også kan referere til skylling- som er et annet ord for vasking. "Skylling av øynene"."Skylling av gull".

Og derfor kan man risikere å bli misforstått...

I hvilke sammenhenger tror du man blir misforstått, egentlig?

"-Hva spiste du i går?

-Skylling"

Enig at det er stygt, men vi er nå såpass vant til dette at jeg aldri i verden ser for meg at akkurat kylling/skylling kan blandes rent innholdsmessing.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En bitteliten ting er at uttalelsen "shylling" også kan referere til skylling- som er et annet ord for vasking. "Skylling av øynene"."Skylling av gull".

Og derfor kan man risikere å bli misforstått...

Noen ord kan være forvirrende for dem som ikke klarer å skille mellom lydene. Det finnes ordpar som er nesten like bortsett fra lyden i starten, men som likevel har totalt ulik mening.

Dette gjelder som nevnt kylling/ skylling, men det finnes flere andre.

Her er noen eksempler:

Kjære og skjære. I tillegg uttales også tjære likt som kjære

Kjøre og skjøre

Kjede og skjede

Kjønn og skjønn

Som sørlending har jeg ikke de typiske skj- og sj-lydene som er vanlig i det meste av landet. Jeg uttaler lydene med tydelige s- og j- lyder laget med tungespissen og ikke trukket sammen til en enkeltlyd. For eksempel sier jeg sjokolade rett frem hvor alle konsonantene kan høres. Dette tror jeg forøvrig er på vei ut og at få yngre mennesker på Sørlandet snakker slik lengre. Uttaler også chips med kj-lyd og ikke skj/sj-lyd.

EDIT - skrivefeil

Endret av Perelandra
AnonymBruker
Skrevet

Enig at det er stygt, men vi er nå såpass vant til dette at jeg aldri i verden ser for meg at akkurat kylling/skylling kan blandes rent innholdsmessing.

Vant til? Jeg blir aldri vant til folk som ikke klarer å uttale ordene riktig. Jeg ser faktisk ned på dem som uttaler kylling som "shylling". Fordi det er så jævla tåpelig OG fordi man KAN gjøre noe med det!

Prøv en setning; Kjerringa skylte kyllingen.

Ifølge slik du er vant til å høre, skal det da bli; Shærringa shylte shyllingen. De to siste utalelsene gir INGEN MENING!

Gjest Herr Drue
Skrevet

Vant til? Jeg blir aldri vant til folk som ikke klarer å uttale ordene riktig. Jeg ser faktisk ned på dem som uttaler kylling som "shylling". Fordi det er så jævla tåpelig OG fordi man KAN gjøre noe med det!

Ifølge slik du er vant til å høre, skal det da bli; Shærringa shylte shyllingen. De to siste utalelsene gir INGEN MENING!

Jo, man forstår det jo helt fint. Vi er vant til at veldig mange ikke skiller mellom disse lydene, derfor klarer vi å forstå ordenes mening i sammenheng. Å akseptere og å være vant til er ikke samme sak. Forstår du hva jeg mener?

Og hvordan mener du at man faktisk kan gjøre noe med det? Vil du si det samme til person som lesper? Eller en som ikke klarer å uttale R?

Gjest Madelene1
Skrevet (endret)

å hyggelig at du ser ned på folk som meg, ene og alene fordi jeg/vi ikke uttaler ting som du vil at jeg/vi skal. Tipper du føler deg bra nå som du fant noe du kan se ned på?

og om jeg skal uttale "kjerringa skylte kylling" Så sier jeg KJerringa SKylte SHYllingen! Er det virkelig noe å se ned på?

Endret av Madelene1
Skrevet

Siden du ikke automatisk uttaler dette riktig, så tror jeg dessverre at dette er noe du må pugge på linje med gjerne/hjerne (ikke helt det sammen, men likevel...)

Eventuelt kan du slå opp ordene du er usikker på. Bokmålsordboka og nynorskordboka ligger gratis tilgjengelig på nett. Der kan du slå opp. Får du ingen treff shylling, eller du får treff, men ingen av dem stemmer overens med innholdet i ordet du er på jakt etter, så prøver du en annen stavemåte.

Skriv det gjerne ned og heng et sted så du kan pugge når du får tid :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Om det å mislike språkendringer. :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Sjue kroner... Er det 7 eller 20? :/

Skrevet

Sjue kroner... Er det 7 eller 20? :/

Det må være 20, uttale av 7 slutter ikke med en e.

Skrevet

Det må være 20, uttale av 7 slutter ikke med en e.

Men hvis man begynner å si SYV eller TYVE så skulle vel ikke sj-lyden være et problem?

Eller kanskje noen som har problemer ville si "sjyv" (skyv). :rolleyes:

Skrevet

Men hvis man begynner å si SYV eller TYVE så skulle vel ikke sj-lyden være et problem?

Eller kanskje noen som har problemer ville si "sjyv" (skyv). :rolleyes:

Ja, ja så klart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...