Gå til innhold

"sj" "kj" o.l

Anbefalte innlegg

Gjest Madelene1
Skrevet (endret)

Hm, hvordan skal jeg begynne....

jeg har litt skrivevansker. Jeg har ikke dysleksi jeg er bare dårlig til å skrive... Jeg bruker ordliste (eller hva det nå heter) sånn at jeg ser om jeg har skrevet feil eller ikke. Jeg føler at dette har hjulpet meg veldig til å bli en bedre skriver, bedre enn på skolen faktisk!

Men med en gang jeg skal skrive på ark, merker jeg med engang at jeg fortsatt sliter litt, men det går! :)

Men en ting jeg aldri klarer å lære meg (til nå ihvertfall) er hvor man skal sette komma. Jeg tror jeg vet det, men samtidig så er jeg veldig usikker på om jeg setter kommaet der den skal være. Noen ganger så gjetter jeg bare og håper at det blir riktig.

Jeg sliter også veldig med å forstå når det skal stå "sj" "skj" "kj" o.l.

Folk sier at jeg må si ordet (eks) "kino" at det skal uttales med "k", så derfor blir det "kino". Men når jeg sier "kino", så sier jeg "sino". Og om jeg skal si det "riktig", så blir det heller ikke "kino" det blir "sjino".

:klo:

Jeg forstår meg ikke på dette. Er det noen som kan hjelpe meg litt med dette?

For en liten stund siden, skulle jeg skrive en skriftlig klage. Jeg skulle skrive skjønner (riktig stavet?) og merket hvor usikker jeg var på om dette var riktig. Og med tanke på at dette var en nok så viktig brev, så følte jeg at alt måtte være prikkfritt!

:sukk:

Endret av Madelene1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår dette ikke er lett. Kanskje spesielt fordi du tydeligvis også uttaler mange av disse ordene anderledes enn normen.

Dessverre (i mine øyne) så er sj-lyden på full innmars i Norge, særlig hos de unge. Den vanner ut den klassiske kj-lyden.

Korrekt er:

- Kino

- Kjøttkake

- Kjole

- Kjele

- Kjæle

- Kjøre

- Kjære

- Kjøkken

- Sjelden

- Kjøttkake

- Kylling

- Kjede (rundt halsen)

- Skjede (kvinnes underliv)

- Skyte

- Skjære

- ...

Kanskje denne artikkelen kan være til hjelp?

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/

Gjest badeand1
Skrevet

Kan du uttale kjeks?

Det er samme k-lyd som kino.

Skjønner er riktig skrevet ja. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert ikke noe særlig til hjelp, men jeg vil si det for det! Til å ha skrivevansker så syns jeg du er flink til å utrykke deg i tekst etter det jeg ser her ihvertfall :)

Gjest Madelene1
Skrevet

Forstår dette ikke er lett. Kanskje spesielt fordi du tydeligvis også uttaler mange av disse ordene anderledes enn normen.

Dessverre (i mine øyne) så er sj-lyden på full innmars i Norge, særlig hos de unge. Den vanner ut den klassiske kj-lyden.

Korrekt er:

- Kino

- Kjøttkake

- Kjole

- Kjele

- Kjæle

- Kjøre

- Kjære

- Kjøkken

- Sjelden

- Kjøttkake

- Kylling

- Kjede (rundt halsen)

- Skjede (kvinnes underliv)

- Skyte

- Skjære

- ...

Kanskje denne artikkelen kan være til hjelp?

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/

Takk :) Men når det kommer til eks "skjede" og "skjede" så uttaler jeg de begge til "sede".

Og "Skjære" uttaler jeg på samme måte som "kjære".

"kjøttkake" uttaler jeg "shøttkake".

"kylling" - " shylling".

Takk for linken også! :)

Gjest Madelene1
Skrevet

Kan du uttale kjeks?

Det er samme k-lyd som kino.

Skjønner er riktig skrevet ja. :)

"kjeks" uttaler jeg " sheks".

:)

Gjest Madelene1
Skrevet

Dette er sikkert ikke noe særlig til hjelp, men jeg vil si det for det! Til å ha skrivevansker så syns jeg du er flink til å utrykke deg i tekst etter det jeg ser her ihvertfall :)

Takk :) :D :D

Men jeg har ikke dysleksi, er bare veldig dårlig til å skrive. Dessuten så har jeg ordliste på dataen. :)

Men tusen takk! :D

Skrevet

Takk :) Men når det kommer til eks "skjede" og "skjede" så uttaler jeg de begge til "sede".

Og "Skjære" uttaler jeg på samme måte som "kjære".

"kjøttkake" uttaler jeg "shøttkake".

"kylling" - " shylling".

Takk for linken også! :)

Dersom du klarer å uttale "skjedde" på samme måte som du sier "kylling" (sh-lyd), så vil det være riktig uttale. Det samme gjelder "skjære".

Kjøttkaker uttales derimot slik du som du utaller "skjære" (som kjære) og det samme gjelder "kylling".

En ting jeg stusser på er hvorfor du ikke fikk timer med logoped på skolen... Du har jo helt tydelig noen talefeil (ikke stygt ment). :)

• Liker 5
Gjest Madelene1
Skrevet

Dersom du klarer å uttale "skjedde" på samme måte som du sier "kylling" (sh-lyd), så vil det være riktig uttale. Det samme gjelder "skjære".

Kjøttkaker uttales derimot slik du som du utaller "skjære" (som kjære) og det samme gjelder "kylling".

En ting jeg stusser på er hvorfor du ikke fikk timer med logoped på skolen... Du har jo helt tydelig noen talefeil (ikke stygt ment). :)

Jeg tar det ikke stygt. :) :) Hva er logoped?

Skrevet

En logoped hjelper personer som har talevansker, lese- eller skriveproblemer eller generelle problemer med verbal eller skriftlig kommunikasjon. De jobber med alt fra barn og unge med taleproblemer til slagpasienter som har behove for å trene opp taleevnen igjen. :)

http://www.sokutdanning.no/info/logoped-utdanning-yrke/logoped.aspx

AnonymBruker
Skrevet

En fagperson som har spesialkompetanse (utdanning på Master-nivå) når det gjelder blant annet lese- og skrivevansker.

Vedkommende kunne hjulpet deg til å rette talefeilene, som igjen garantert fører til/henger sammen med skrivevanskene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Logopedi

Gjest Madelene1
Skrevet

En logoped hjelper personer som har talevansker, lese- eller skriveproblemer eller generelle problemer med verbal eller skriftlig kommunikasjon. De jobber med alt fra barn og unge med taleproblemer til slagpasienter som har behove for å trene opp taleevnen igjen. :)

http://www.sokutdanning.no/info/logoped-utdanning-yrke/logoped.aspx

Aah, i see. Jeg kan ikke huske at jeg har fått noe sånt tilbud. Eneste jeg kan huske er at PPT-tjenesten tok seg en tur innom u-skolen et par ganger hvor jeg måtte være med å ta prøver og slikt.

Jeg fikk heller ikke noe tilbud om noe slik når jeg flyttet til norge (fra sverige når jeg var ca 6)...

Takk for linken! :)

Gjest Madelene1
Skrevet

En fagperson som har spesialkompetanse (utdanning på Master-nivå) når det gjelder blant annet lese- og skrivevansker.

Vedkommende kunne hjulpet deg til å rette talefeilene, som igjen garantert fører til/henger sammen med skrivevanskene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Logopedi

Seriøst? Det viste jeg ikke, men det virker jo litt logisk når du sier det.

Gjest Madelene1
Skrevet (endret)

Lurer litt på om det har med at jeg snakket svensk i mine 6 første leve år, om det kan ha noe med saken å gjøre? Men der igjen så har jeg sett at folk fra (eks) afganistan som har bodd i norge kortere enn meg, skriver (ikke nødvendigvis snakker) bedre enn meg..

Syns dette er litt flaut. hehehe

Endret av Madelene1
Skrevet

Vanligvis så bruker man uttale for å finne ut hvordan man skriver et ord man er usikker på, men dersom uttalen er feil så vil etter all sannsynlighet skrivemåten også bli feil. :)

Ang. plassering av komma, så skal det blant annet brukes der hvor du har en naturlig pause i setningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke logoped - langt ifra - men for meg virker det åpenbart at dette henger sammen. Man bruker ofte talemåte som referanse når man blir usikker på skrivemåte, og da kan det fort bli feil dersom talemåten også er gal.

Når det er sagt så har jeg ikke noe å utsette på det du har skrevet her. Komma på rett plass, og ingen skrivefeil som stikker seg ut.

:)

Gjest Madelene1
Skrevet

Vanligvis så bruker man uttale for å finne ut hvordan man skriver et ord man er usikker på, men dersom uttalen er feil så vil etter all sannsynlighet skrivemåten også bli feil. :)

Ang. plassering av komma, så skal det blant annet brukes der hvor du har en naturlig pause i setningen.

Jo, det høres jo veldig logisk ut.

Men jeg snakket nettopp med samboeren min og han sa at "du har ikke talefeil, fordi på sørladet så er det dialekten som gjør at man sier -ships - shylling og shino-." og han sa også at "og uttale noe feil og talefeil er to forskjellige ting." Uttale- Jeg har ikke problemer med å si ordene eller bokstavene men hvis man har talefeil så har man problemer med å si en bokstav.

Puh, nå ble jeg skikkelig forvirret. hhehe :P

Skrevet

Jeg er ikke enig med samboeren din. Dialekt er en ting, men når man konsekvent uttaler ord feil og man ikke er sikker på hvordan man skal skrive ting fordi man ikke vet hvordan man uttaler noe, da begynner det å nærme seg talefeil.

Det er foresten ikke på sørlandet, men i på vestlandet man sier s"hips", "shino" og "shylling". Nærmere bestemt Stavangerområdet.

Talefeil er mye forskjellig. Man kan ha problemer med å uttale bokstaven "R" riktig og man kan ha problemer med å uttale lyden "kj" riktig. Begge deler er talefeil.

• Liker 1
Gjest Madelene1
Skrevet

Jeg er ikke enig med samboeren din. Dialekt er en ting, men når man konsekvent uttaler ord feil og man ikke er sikker på hvordan man skal skrive ting fordi man ikke vet hvordan man uttaler noe, da begynner det å nærme seg talefeil.

Det er foresten ikke på sørlandet, men i på vestlandet man sier s"hips", "shino" og "shylling". Nærmere bestemt Stavangerområdet.

Talefeil er mye forskjellig. Man kan ha problemer med å uttale bokstaven "R" riktig og man kan ha problemer med å uttale lyden "kj" riktig. Begge deler er talefeil.

Ok. :) Takk for svar. :)

AnonymBruker
Skrevet

"kylling" - " shylling".

En bitteliten ting er at uttalelsen "shylling" også kan referere til skylling- som er et annet ord for vasking. "Skylling av øynene"."Skylling av gull".

Og derfor kan man risikere å bli misforstått...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...