AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Her i byen er det kontroll når barna er ca 2 år og 3 mnd. Har fått med meg at det er mye som skal sjekkes, og at de går grundig til verks. Barna blir testet i motorikk (fin og grov), har hørt at de får klosser fremfor seg og må stable dem, eller puslespill som de skal løse. Så har jeg hørt at det er tester med ord - hørte en person nevne at barnet hennes ikke gjorde det så bra på den testen pga at helsesøster snakket en annen dialekt enn det barnet var vant til. Noen som vil fortelle om sine opplevelser? Jeg har ei lita snuppe som har fått innkalling på helsestasjonen om 1 mnd, og hun er en slik en som nekter å åpne munnen når det er fremmede til stede, og bare vil sitte på fanget til mamma og være musestille når hun blir usikker (og det blir hun lett), så jeg gruer meg litt...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Det er vel hovedsaklig språket som skal sjekkes på 2 årskontrollen. Vi tilsendt et skjema der vi skulle krysse ut hvilke ord barnet vårt kunne. Han har vært sen med språket, så var ikke så altfor mange ord vi kunne krysse ut. På selve kontrollen var det lagt opp til lek og samspill mellom han og helsesøster. Bl a. kle på og av dukke, han skulle da liksom si hvilke klær som var hva og kle av/på disse(gikk ikke helt etter planen) leke med kopper og fat, gikk til en viss grad greit. Hos oss var det en student som skulle stå for dette, og hun var nok litt nervøs for det ble litt kunstig og lite "flyt" i gjennomføringen. Og gutten vår var ikke så interessert i være med i hennes lek, han ville leke selv :gjeiper: . Så helt vellykket ble det ikke. Men et visst inntrykk fikk de da. Selv om språket hans var dårlig lå han godt an motorisk sett, både med fin og grovmotorikk. Men dette ble, så vidt jeg fikk med meg, ikke sjekket så mye. I og med at språket hans var dårlig fikk vi en oppfølgingstime når han var 2 1/2. Han var på det tidspunkt begynt i barnehage og språket hadde bedret seg veldig, så jeg bare avlyste den timen.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Jeg lurer også veldig på dette, selv om det er hvertfall 3 mnd til gutten vår skal dit. Gutten vår er tospråklig og er derfor litt sen med språket. Han sier mange ord og prøver å si opp igjen alle ord vi sier, men ingen setninger foreløpig, selv om han prøver på det og. Dette med å kle på/av dukke, det klarer ikke han.. Han prøver innimellom å kle av seg selv, men så fort han ikke får det til så blir han sint og kaster seg på gulvet.. Kan trygt si jeg er veldig spent foran denne timen, selv om det er en stund til..
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 TS her, takker for svar. Har hørt at noen har kontrollene i barnehagen, så barnet skal oppføre seg mest mulig normalt. Men slik er det ikke på vår helsestasjon, dessverre. Dette med å kle på/av dukke, det klarer ikke han.. Han prøver innimellom å kle av seg selv, men så fort han ikke får det til så blir han sint og kaster seg på gulvet.. Hehe, sånn er det her også. Hun hater at dukkene har på seg klær, så alle dukkene er nakne. Hun blir sint hvis vi prøver å ta på en dukke en lue eller noe annet. Den rives av med en gang. Håper snuppa vår lærer MASSE på den måneden som er igjen før hun skal på kontrollen. Kanskje vi må trene mer med dette med påkledning...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Dette med å kle på/av dukke, det klarer ikke han.. Det var ikke akkurat sånn at det var han som skulle kle av og på. Men mer at han skulle vise hva som var bukse, genser, lue og så vise hva som skulle hvor. Dette klarte ikke min gutt på noen måte, han var svært lite interessert i den dukka. 2-årskontrollen er ingenting å frykte. Det er stort spenn i utviklingen i denne alderen. Og det skal mye til for at de setter spørsmålstegn ved hva de kan og ikke kan, for det meste er normalt. Dere skal ikke øve på noe som helst. Det er ingen prestasjonskontroll. La barnet være seg selv, så går det bare bra skal dere se.
Musemor Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Her fikk vi tilsendt et skjema hvor vi skulle teste diverse som gikk på grov- og finmotorikk, språk og kommunikasjon i forkant av 2 årskontrollen. Egentlig veldig greit, for da kan barnet utføre oppgavene i en mer naturlig setting. På selve kontrollen var han først til lege, som lyttet på hjertet, så i hals/ørene og sjekket at testiklene hadde kommet ned i pungen. Etterpå var det vekt- og høydemåling før vi gikk gjennom skjemaet vi hadde fylt ut i forkant.
Leanne Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Jeg jobber i barnehage, og vet om flere toåringer som har et kjempe godt språk og snakker masse hjemme og i barnehagen som ikke sa noen ting eller ville gjøre noe når de var på toårs kontroll. De ble rett og slett for sjenerte.. Så lenge mor/far forteller at barna kan snakke, og hva de pleier å si/ gjøre hjemme så pleier det å gå bra Det er jo ny kontroll ved 3 og 4års alder. Ikke noe å stresse med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå