Gå til innhold

Hva skjedde med å spise sunt og trene variert?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor enn jeg går ser jeg Nutrilett, 30 Days, Herbalife, (LC)HF, suppedietten etc.

Og fellesnevneren mellom produktene og gruppen folk som tar dem, er at de ikke gidder å trene. De unnskylder seg med hektisk liv, med småbarn, med for lite søvn, lite energi, ikke penger til treningsstudio osv osv.

Hva skjedde med å trene lett, spise sunt, og variere både kosthold og trening? Hva skjedde med å ha en sunn livsstil? :kjefte:

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg, men det er ikke alle som bruker Nutrilett og lignende på samme måte.

Selv tar jeg en Nutrilett-shake til frokost hver dag, men spiser normalt, sunt og variert resten av dagen. Jeg orker rett og slett ikke mat på morran, og da er en shake mye bedre enn ingenting. Noen ganger blir det en shake eller bar seinere på dagen også, hvis jeg har det litt for travelt til skikkelig mat.

• Liker 1
Skrevet

Fullstendig enig med deg TS. Selv spiser jeg en Nutrilett Dark Shocolate (favoritt) som mellommåltid, rett og slett fordi den smaker nydelig.

Ellers spiser jeg variert og sunt og trener moderat- hardt 5-6 ganger i uken. Og jeg trives som fisken i vannet med det :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser sunt og variert og trener nesten hver dag. Spiser Nutrilett etter trening, for å få i meg proteiner og karbs, og fordi den smaker godt.

Ellers er jeg helt enig, utrolig mange latsabber der ute som tror de får drømmekroppen ved å spise slik og slik. Joda, de mister nok vekt, men ser de stramme og fit ut? Nei...

Skrevet (endret)

Vel, kommer an på hva man definerer som sunt. Selv trener jeg variert og spiser sunt jeg, når jeg er frisk og ikke har omgangssyke, men jeg er lavkarber (siden du drar frem LCHF). For meg er det en livsstil som er sunn og god for meg. Hva med å innse at alle ikke er like og at noen trenger også hjelp til å bli sunne og kunne trene? For noen er det kanskje også viktig å gå ned før de starter trening, for mange er slikt forbundet med tabu. Når de så har gått ned litt er det kanskje lettere å komme seg på trening, hva vet jeg? Men hvis det hjelper dem så skal ihvertfall ikke jeg bry meg. Hvis en Nutrilett-bar eller shake hjelper dem inn i en sunnere hverdag, så må de jo få lov til å gjøre det uten at noen dømmer dem. Ser forøvrig at mange jeg kjenner spiser disse Nutrilett-barene, dette til tross for at de trener mye og ikke slanker seg.

Poenget er vel det at det som fungerer for deg ts ikke alltid fungerer for andre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min trenings og kostholdsfilosofi er å spise mat av god kvalitet og lytte til kroppen min når jeg trener. Samtidig som jeg passer på å trene variert. Og jeg spiser til jeg er mett, så slutter jeg uten å tenke på hvor mye som ligger igjen på talerkenen.

Det er ikke en filosofi som tar deg fra slask til supermann på 6 uker men jeg vil påstå jeg ligger blandt de 2% beste av befolkningen når det kommer til generell helse.

AnonymBruker
Skrevet

Min trenings og kostholdsfilosofi er å spise mat av god kvalitet og lytte til kroppen min når jeg trener. Samtidig som jeg passer på å trene variert. Og jeg spiser til jeg er mett, så slutter jeg uten å tenke på hvor mye som ligger igjen på talerkenen.

Det er ikke en filosofi som tar deg fra slask til supermann på 6 uker men jeg vil påstå jeg ligger blandt de 2% beste av befolkningen når det kommer til generell helse.

Og noen av oss gjør akkurat det samme som deg og er kanskje like sunne, selv om vi ikke er slanke. Da kan jeg forstå at enkelte prøver andre metoder.

AnonymBruker
Skrevet

Det smaker død og fordervelse forhold til sund mat! :haar:

AnonymBruker
Skrevet

Det smaker død og fordervelse forhold til sund mat! :haar:

...ødelagt mat? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

...ødelagt mat? :klo:

Nutrilett, 30 Days, Herbalife, (LC)HF, suppedietten etc.

Skrevet (endret)

Nutrilett, 30 Days, Herbalife, (LC)HF, suppedietten etc.

Hva legger du egentlig i LCHF? For man bruker som regel helt normal mat som lavkarber. Med mindre du tenker på Atkinsbarer, der jeg synes noen smaker godt, og andre helt forferdelig. Det er dog ikke hva kostholdet forøvrig består av, de færreste lever på slike barer. Selv kan jeg ta en slik bar etter trening, eventuelt hvis jeg fysen på noe.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Lurer jeg også på. Personlig trener jeg mellom tre og fem ganger i uka på treningssenter, da forskjellige gruppetimer men også vanlig styrke. I tillegg spiser jeg det jeg har lyst på, men med måte. Er og veldig glad i salat og sushi så det blir mye av det, pluss at jeg blir dårlig av mye sjokolade og potetgull så orker ikke spise så mye av det om gangen...

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Folk skal få lov å spise hva de vil, og hvilken matlivsstil folk følger legger jeg meg ikke opp i. Så folk kan være lavkarbo så mye de bare vil, selv om jeg personlig sier meg litt uenig. Men jeg blir oppriktig irritert over folk som sløser penger på kaloriprodukter.

Det jeg synes er rart, er at mange sier "jamen, det er bare for å få en kick-start". Men hvorfor spiser de ikke som vanlig, men kutter ut 500 kalorier hver dag? Man kickstarter jo da også? Man vil gå ned i vekt! Bare at man faktisk sparer penger, og får i seg masse næringsstoffer man ikke ville fått om man spiste Nutrilett lissom.

Jeg synes det er latmansskap.

• Liker 2
Gjest Vena Cava
Skrevet (endret)

Folk skal få lov å spise hva de vil, og hvilken matlivsstil folk følger legger jeg meg ikke opp i. Så folk kan være lavkarbo så mye de bare vil, selv om jeg personlig sier meg litt uenig. Men jeg blir oppriktig irritert over folk som sløser penger på kaloriprodukter.

Det jeg synes er rart, er at mange sier "jamen, det er bare for å få en kick-start". Men hvorfor spiser de ikke som vanlig, men kutter ut 500 kalorier hver dag? Man kickstarter jo da også? Man vil gå ned i vekt! Bare at man faktisk sparer penger, og får i seg masse næringsstoffer man ikke ville fått om man spiste Nutrilett lissom.

Jeg synes det er latmansskap.

Jeg er egentlig litt enig med deg.

Er liksom slik at når man har muligheten så tar man den letteste utveien, og som ikke nødvendigvis den som er mest sunt for kroppen.

(Jeg mener nå at f.eks lavkarbo ikke er sunt. Tenker på hjerte og karsykdommer, fett som hoper seg opp i blodårene kan ikke være bra over lang tid, uansett hvordan man snur og vender på det.)

Å slanke seg burde ikke handle om en diett eller kur, men total livsstilsendring. Det hjelper ikke å slanke seg på nutrilett i et par måneder. Hva gjør man da når man skal spise normalt igjen? Jo, man går opp i vekt igjen. Og hva er vitsen da egentlig.

Endret av Muff.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig litt enig med deg.

Er liksom slik at når man har muligheten så tar man den letteste utveien, og som ikke nødvendigvis den som er mest sunt for kroppen.

(Jeg mener nå at f.eks lavkarbo ikke er sunt. Tenker på hjerte og karsykdommer, fett som hoper seg opp i blodårene kan ikke være bra over lang tid, uansett hvordan man snur og vender på det.)

Å slanke seg burde ikke handle om en diett eller kur, men total livsstilsendring. Det hjelper ikke å slanke seg på nutrilett i et par måneder. Hva gjør man da når man skal spise normalt igjen? Jo, man går opp i vekt igjen. Og hva er vitsen da egentlig.

Tingen er vel det at denne "fett hoper seg opp i blodårene"-teorien er nettopp hva lavkarboeksperter mener ikke er korrekt. I deres øyne er dette like forenklet og misvisende som teorien om at dersom man spiser kolesterolholdig mat (f.eks egg) får man høyt kolesterol.

Lavkarbo anses forøvrig som en permanent livsstilforandring, ikke en kur. At man går tilbake til overvekt dersom man returnerer til det kostholdet som gjorde en feit i utgangspunktet, er vel temmelig innlysende. :)

Gjest Vena Cava
Skrevet

Tingen er vel det at denne "fett hoper seg opp i blodårene"-teorien er nettopp hva lavkarboeksperter mener ikke er korrekt. I deres øyne er dette like forenklet og misvisende som teorien om at dersom man spiser kolesterolholdig mat (f.eks egg) får man høyt kolesterol.

Lavkarbo anses forøvrig som en permanent livsstilforandring, ikke en kur. At man går tilbake til overvekt dersom man returnerer til det kostholdet som gjorde en feit i utgangspunktet, er vel temmelig innlysende. :)

ja men er det mange som greier å holde ut med å kutte ut både det ene og det andre resten av sitt liv? Synes også det høres veeeldig merkelig ut at å spise mye fett skal være sunt for kroppen. Kroppen trenger også karbohydrater for å fungere, særlig etter trening.

Jeg hadde uansett ikke orket. Man skal jo leve litt også.

Sverger til "vanlig" metode jeg ihvertfall, moderat trening og sunn variert kost.

Tar gjerne litt lengre tid å komme ned i vekt kanskje, men for meg er det kun det som funker i lengden.

Problemet tror jeg ikke er kostholdet hos folk, men at vi generelt er i for lite bevegelse i hverdagen.

Se på besteforeldrene og oldeforeldrene våre, de gikk ikke en dag uten å spise poteter til middag. Likevel vil jeg si at gjennomsnittet i Norge var slankere enn det vi er i dag. Og det takket være fysisk aktivitet.

Nå når alt av tvspill data og andre stillesittende aktiviteter har tatt over interessen til folk er det ikke rart at overvekt har blitt et større problem med årene.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at folk i Norge spiste poteter (skjønt dette er en relativt ny matvare i det norske kostholdet) og ikke minst korn i form av grøt og diverse typer brød, er at de ikke hadde noe valg. Og hvem har sagt at folk i Norge tidligere var supersunne?

Korn og poteter har reddet oss fra å sulte ihjel mange, mange ganger, men, for å sette det litt på spissen, McDonaldsmat hadde også reddet oss fra å dø av sult. At man har overlevd betyr ikke at man har levd sunt.

Hva man spiser vil alltid påvirke kroppen, enten man er i aktivitet eller ei. Usunn mat blir ikke mindre usunn av at man trener. De stoffene som er skadelige for kroppen, vil alltid være det, uahvengig av aktivitetsnivå. Og de næringsstoffene kroppen trenger, vil den trenge like dann.

Selvsagt skal man trene, og jeg synes heller ikke noe om denne trenden med å KUN tenke VEKT og antall kilo. Det er ikke ok å droppe treningen enten bare fordi man går ned i vekt uansett. Trening er et must enten man spiser lav- eller høykarbo.

• Liker 1
Skrevet

Hittil er det ingen studier som viser at økt inntak av fett hoper seg opp i blodårene. Inntaket av fett er dessuten noe lavt blant mange av dem som har fulgt lavfettdietter oppgjennom 80-, 90- og 2000-tallet. Fett er veldig viktig for mange av prosessene i kroppen og er ikke bare en energikilde slik som karbohydrater.

Å ha et bevisst forhold til mengden man inntar er viktig og. Selv om man spiser lavkarbo kan man ikke helt ukritisk trykke i seg fett.

Det forskningen viser er en statistisk reduksjon av CVD når mettet fett blir byttet ut med umettet fett.

Før ble det også hevdet, som AB jeg siterer også nevner, at kolesterolholdig mat ble ansett som årsak til høye verdier av LDL. Man vet i dag at overvekt er faktisk en mye viktigere årsak (og manglende fysisk aktivitet), men man kan ikke utelukket at svært høyt inntak av kolesterolholdige produkter kan påvirke blodnivåene.

Husk å ikke se dere altfor blinde på statistiske sammenhenger. En finner ofte det man leter etter hvis man bare samler inn masse verdier uten en teori eller tese på forhånd for så å finne ut denne etterpå eller underveis.

Problemet med å spise sunt er ikke det at det er så jævlig (pardon my french) vanskelig, det er bare det at man er vant med at alt smaker en viss smak og at alt går veldig fort å lage. I tillegg er kunnskapen for dårlig.

Med bare litt mer fokus på matlagingskunnskaper er det lett å lage mat som er sunnere uten at det går utover smak eller matglede.

Det skal ikke mye kunnskap til for å vite at det er svært få ting som skal stekes i kald panne. Varm den opp FØRST.

Vannet skal koke før du putter grønnsakene i, og litt salt i vannet gir god smak uten at saltmengden blir veldig stor på de ferdige grønnsakene.

Hvis du gidder å slipe knivene dine, eller investerer i gode kniver (som også må slipes i blant) blir det 10 ganger lettere å kutte av seg fingeren. Men samtidig litt kjekkere dersom du liker blod.

I dag spiste jeg kyllingfilet med BBQ-marinade (fra Stange) og hadde til blomkålris (måtte smake lavkarboens supertilbehør) og kokt potet. Smakte fortreffelig og jeg brukte like lang tid på å lage det som poteten brukte å koke. Og det er inklusive tiden det tok å finne frem og vaske opp etter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor enn man går så sporer man av på Lavkarbo.

Skrevet

WTF. Det la jeg også merke til. Horfor går det ikke an å diskutere en sak uten at man sporer av. Sånn som i denne tråden. Den ble til en diskusjon om lavkarbo (orker snart ikke høre det ordet) eller ikke. Skjerpings.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...