Gå til innhold

Hvordan bli kvitt angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvis du har så sterk angst for gutter at det hemmer deg i hverdagen, kan du jo ta kontakt med en psykolog. Hvis du ikke vil gå privat må du ta det gjennom fastlegen. kanskje du ikke har behov for psykolog heller, men at det hjelper å snakke med legen, hvis han/hun er ålreit. Uansett vil det hjelpe å snakke med en profosjonell person som hjelper deg til å endre tankene om det du er redd for. Hvis du tar det skrittet er jeg sikker på at du får det bedre. Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Gjest Kanelsnurr
Skrevet

Jeg hater virkelig sosial angst.

Hvorfor skal det være så utrolig vanskelig å få overbevist seg selv om at andre ikke dømmer deg negativt bare de kaster et blikk på deg?

Jeg kjenner jeg tilogmed nøler litt med å skrive at det ikke er sant. For det er så innprentet i hjernen min at sånn er det bare!

.. "Ingen liker meg". "Jeg ser dum og teit ut". "Nå ser de at jeg rødmer". "De vil egentlig ikke snakke med meg, men de gjør de fordi de syns synd på meg." .. og så videre.

Jeg prøver å si til meg selv hele tiden at sånn er det ikke. Eller så prøver jeg å tenke "hva så?". Men det ser ikke ut til å hjelpe.

Det eneste jeg merker at hjelper er når selvfølelsen min får et boost. Så jeg antar man må prøve å finne ting som hjelper en til å føle deg bedre og mer selvsikker.

Uansett. Lykke til alle sammen !

:)

Skrevet

Jeg ble kvitt angst ved hjelp av at psykologen gjorde noe som het EDMR med meg. Du kan alltids høre med psykologen din om h*n har kjennskap til dette?

Gjest Villanda
Skrevet

jeg anbefaler denne boken av hele mitt hjerte:

http://www.psykopp.no/product_info.php?cPath=21_36&products_id=41&osCsid=705635fdeb2557454b25724fc22de2a4

Når alt var prøvd og ingenting hjalp, så gjorde denne det. Viss du prøver deg på den, så hjelper den enda bedre viss du jobber med den når du er hos behandleren din. jeg har ikke hatt angstanfall på fem år, mye takket være denne. Kjenner jeg det begynner å komme krypende setter jeg meg ned med den.

ser du har fått mange gode tips, men vil gjerne hive med et par til:

- Life (sikkert andre helsekostbutikker også) selger noe som heter nervidix, som er et kjempefint naturpreparat som kan forebygge angst.

- Magnesium asporotate (også noe jeg fant på life) demper symptomer som ofte kommer med angst. (magesmerter, skjelvinger, synsforstyrrelser) mange har mangel på magnesium.

- Har jeg en periode som er mer engstelig enn andre, så tar jeg valerinaforte, som du får kjøpt på apoteket, har en avslappende effekt.

- Til sist anbefaler jeg "sov i ro te". finnes i mange forskjellige typer på apotek og helsekostbutikk.

Håper du finner noe som kan helpe her. Angst er vondt å leve med, men når man lærer seg å mestre den går man videre som et sterkere menneske. Stå på :klemmer:

• 1 år senere...
Skrevet

slutt med kaffi å engergi drikk,hjalp med meg!

Skrevet (endret)

Jeg sliter veldig med angstanfall. Kan ha angstanfall flere ganger daglig. Det er ikke panikkangst. Jeg er redd for fremtiden, ensomhet, døden.

Går for tiden til psykolog, men har enda ikke tatt opp dette.

Hva kan en psykolog hjelpe til med?

Kan jeg noen gang bli kvitt dette?. Når jeg ikke har angst, har jeg det veldig bra, men så kommer angsten og ødelegger alt.

Hva skal jeg gjøre?

Noen som kan hjelpe meg?

Noen som har blitt frisk av angst, og hvordan ble dere friske?.

Man kan helt fint bli kvitt angst, jeg har tenkt at jeg alltid kommer til å ha det litt i meg, men har lært meg å leve med, og godtar at jeg kan få litt angst noen ganger. Men jeg har blitt mye bedre etter at jeg gikk til psykolog. En psykolog kan hjelpe deg med å få pratet ut om underliggende problemer, finne ut hvilke situajsoner som fremkaller angst, og hva du kan gjøre for å stoppe den. Mye av det som har hjulpet meg er å ha en person som kan faget som forklarer hva som skjer med tankesett og kropp under et angstanfall. Jeg repeterer det han sier til meg på dager jeg føler at jeg har litt angst, og under et evt angstanfall. Du vil sannsynligivs få høre litt om tanker-følelser-atferd, som er et mønster som viser hvordan angst starter med tanker, du må lære å stoppe disse tankene, før de blir til følelser og dermed atferd. det er ikke lett, krever øving, og noen ganger funker det, andre ikke.

Noen generelle tips fra meg er:

- Under angstanfall så pust dypt inn og ut, du kan godt telle til 4 på innpust og 4 på utpust, eller blåse på noe på utpust. Det er ofte vondt å puste når man har angst, og du må rett og slett tvinge deg itl det, etter de første inn og utpustene vil det føles bedre.

- Flytt fokuset ditt, når du har angst må du ta tak i tankene dine og styre de vekk fra angsten og ut av angstmønsteret du har kommet inn i. Gjør det enkelt, fokuser på en ting (f.eks en hvit vegg) og hold fokuset på denne tingen til du merker angsten slipper taket. (under angstanfall finner man ikke ro noen steder, og du må sette deg ned med angsten og finne ro der du er, ikke løpe rundt eller rastløst prøve å komme vekk fra angsten)

- Still deg selv spørsmål; "har jeg noen reel grunn til å være redd nå? isåfall hva?" " hva er det værste som kan skje nå" ,om du er redd for å dø så kan du stille spm som "hvor stor er sannsynligheten for at jeg skal dø nå?" "hva er det som indikerer dette?". Du vil sitte igjen med svar som at det er ingenting som egentlig gjør at jeg burde være redd nå, det er svært liten sannsynlighet for at jeg dør, og det værste som kan skjer er at du besvimer (og det skjer ganske sjeldent under angst). Vurder situasjonen, om det er noe som du føler reelt er farlig, så kontakter du lege og får det sjekket.

- Se om du kan finne et mønster i angsten din, og se hva du kan endre så du ikke i første omgang havner i det tankesettet som fører til at du får angstanfall.

- Øv deg på å puste hver dag, sørg for å slappe av, få nok søvn, unngå store mengder alkohol, sigaretter og koffein. Ha god tid nr du skal rekke noe, utsett deg selv for minst mulig stress utenifra. Sørg for at du alltid ligger et skritt foran angsten.

Endret av HHH
  • Liker 3
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg har selv angst i en alder av 22 år og har fått diagnosen Angstnevrose. Det hele startet når jeg bodde på Østlandet med han jeg var sammen med (bodde der i 2 år). Ble syk i begynnelsen av september med noe så enkelt som omgangssyken, så kom kramper i magen og jeg fikk ikke noe næring i meg. Deretter ble jeg deprimert og fikk selvmordstanker som tilslutt gikk over. Fikk det for meg at jeg skulle dø, og da kom angsten for fullt. Skikkelige smerter i brystet og følelsen av å bli "kvelt"... Fikk mitt første panikkanfall for 3 uker siden, og da så jeg ingen annen utvei enn å dra til legevakten med en gang. Der fikk jeg på meg EKG, og de målte puls osv. Bare det å dra dit ga meg en indre ro. Alt var perfekt. Jeg fikk kommet meg til legen dagen etterpå, og da fikk jeg diagnosen. I og med at jeg er fra Stavanger, så sa han at den beste medisinen for meg var å dra hjem igjen til familie og venner. Det har jeg nå gjort, og har bestemt meg for å flytte tilbake til Stavanger. Det har gjort godt å komme tilbake, men merker fremdeles når angsten tar meg. Har ikke lært meg å ha en viss kontroll på den heller, så det er fælt til tider. Kan vel si at det jeg er redd for er at når jeg skal legge meg om kvelden, så våkner jeg aldri igjen. Eller at det hele bare stopper opp. Blir tungt å puste osv. Men har lest igjennom hele tråen her, og det er mangen gode tips jeg vil prøve ut! :biggrin: Godt å vite at det er andre som er i samme situasjon, og at jeg ikke er alene om det! Nå har jeg legetime på tirsdag som kommer, og da skal det bli godt å prate ut om det :-)

Skrevet

Jeg sliter veldig med angstanfall. Kan ha angstanfall flere ganger daglig. Det er ikke panikkangst. Jeg er redd for fremtiden, ensomhet, døden.

Går for tiden til psykolog, men har enda ikke tatt opp dette.

Hva kan en psykolog hjelpe til med?

Kan jeg noen gang bli kvitt dette?. Når jeg ikke har angst, har jeg det veldig bra, men så kommer angsten og ødelegger alt.

Hva skal jeg gjøre?

Noen som kan hjelpe meg?

Noen som har blitt frisk av angst, og hvordan ble dere friske?.

Jeg går til psykolog for generalisert angst, tror jeg .. Samme som du har isåfall, jeg har hatt det siden påske i år, og jeg er mye bedre nå idag enn tilbake da. Den kommer fortsatt å tar meg noen ganger når jeg har det bra og ødelegger, men den forsvinner!

Hos meg kommer den i sosiale sammenhenger som oftest da, blir så utrolig kvalm og redd for å kaste opp i offentlighet, har din angst noen sånn sammenheng? Isåfall må du bare holde deg der du får anfall til det går over, om og om igjen.

Man blir helt kvitt angst, helt sikkert. Man må bare jobbe litt for det selv, men de fleste blir helt friske av det.

Kosthold og aktivitet hjelper meg mye også.

Lest bøker da? Jeg anbefaler "Trange rom, åpne plasser" og "Tenk deg glad!"

Utrolig flotte selvhjelpsbøker om angst og depresjon, de har hjulpet meg utrolig mye!

Lykke til :hjerte:

Anonymous poster hash: 3e4ec...864

• 3 år senere...
Skrevet

Det er mer å la det angstfulle være der til det går over enn å bli "kvitt" det. Ubehagelig litt først, så blir det over tid bedre. Men det er jo også veldig det å velte seg over på positive følelser i stedet siden angst ikke er noe annet enn ei negativ følelse på repeat.  Boka av Victor Hagen har hjulpet meg veldig, tror den heter Presence and Positivity the new energy sources of the 21st century. Noe med "eckhart tolle" i undertittelen. Tror den er på amazon. Alle burde lese denne. Løser masse annet stress også 

Anonymkode: fc6b2...4c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...