AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har ikveld satt meg ned med mine regninger. Jeg har ikke noen god økonomi siden jeg er alenemamma. På grunn av at jeg tapte flere møbler og hvitevarer i et tidligere forhold, (ex tok fra meg møblene) samtidig som at den gang samboer og jeg kjøpte ny og flott tv på mitt kredittkort(!) ((planen var at vi skulle betale den ned sammen, noe vi aldri rakk og jeg ble sittende igjen med gjelda på den)) så har jeg en god sum gjeld på kredittkort på cresco. Dumt ja, men den gang var vi to, og da jeg ble alene måtte jeg ha ne hvitevarer, møbler og alt på nytt igjen. Så har jeg månedskontoer på H&M, Ellos etc. Dumt, ja jeg vet. Men jeg vil ikke ha noen moralprekener her for jeg har brukt månedskonto til å kjøpe klær til ungen og når jeg ikke har hatt råd til å betale med en gang. Men tro meg, jeg har lært. Jeg har kredittkortgjeld på 18 000. H&M på ca 2500. Samme med Ikea, ca 2300. Laredoute på 500. Ellos på ca 3000. Tilsammen er dette endel, over 26 000, og jeg skal bruke dette året på å prøve å betale ned så mye som mulig på dette. Hva skal jeg nå gjøre? Hva er det smarteste å gjøre/hva skal jeg betale ned først? Jeg ser over økonomien min, og har i året som har vært, prøvd å bruke minst mulig på meg selv. Jeg har tilogmed slutta å kjøpe shampo, balsam og hårprodukter, men vasker med bakepulver og eplecidereddik. Jeg kjøper ikke nye klær til meg selv, heller ikke hudprodukter eller sminke. Så det går verken penger til klær, smykker eller frisør. Jeg har ikke tvabonnement lengre (har bare tv), og mobilt bredbånd for å ha minst mulig utgifter. Et noenlunde ok mobilabonnement. Jeg prøver å ikke være dyr i matveien, men skal prøve å planlegge større og færre innkjøp. Ellers går jeg aldri ut på byen eller kino eller restauranter. Jeg bruker ikke penger på bøker, filmer, blader eller musikk. Jeg lager lunchen min selv, og kjøper aldri brus eller vann på flaske. Har jeg cash i lommeboka når jeg kommer hjem, går de på sparebøssa til ungen. Jeg verken røyker, snuser eller drikker. Utgifter jeg har, er linser (ca 3-400)og har forsikring som trekkes til Gjensidige på over 700 kr per måned. Bilforsikringen ble dyrere etter et lite uhell. Jeg gjør allerede det jeg kan for å få det til å gå rundt, men har ikke særlig mye å rutte med, og lurer på hvordan i all verden jeg skal få til å få bukt med dette. Har noen noen gode råd til meg? Jeg er villig til å gjøre alt for å bli kvitt denne kredittkortgjelda. Og ja, jeg har klippet kredittkortene så de brukes ikke. Gode råd mottas mer enn gjerne.
Pixtive Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 Du har jo tydeligvis tatt til fornuft før det har gått helt galt, VELDIG BRA! Ikke for å gi en moralpreken eller noe som helst i den dur men ta deg en tur innom tv3.no og se noen par episoder av luksusfellen. Der kan en lære mange triks i forhold til sånne ting. Personlig om eg var i den situasjonen ville eg forhørt meg med banken min med å forklare situasjonen og undersøkt mulighetene for å få et forbrukslån av dem til å kvitte deg med de dyre smålånene og få et "stort" lån hos banken istedenfor som er mye rimeligere. 26 000 er ikke et stort beløp så eg vil tro at banken vil være behjelpelig om du legger alle kortene på bordet. Lykke til! 1
Frk Midnattsol Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Hei Synes jo at du gjør veldig mye for å spare penger, nesten så at det grenser til litt galskap, men hatten av for at du tar dette veldig alvorlig. Det første jeg ville gjort, er å forsøke å få samlet mest mulig på en og samme plass. Regner med at banklån er uaktuelt, siden du har valgt kredittkort, men hvis det er en mulighet, er jo det absolutt det beste. Det nestbeste, vil nok være å forsøke å høre om det er noen som kan gi det et privat lån med en fornuftig rente. Men ut fra det du ikke skriver, så tenker jeg at det også kanskje er litt mer usikkert. Det siste jeg ville forsøkt, er som sagt å prøve å samle mest mulig på færrest mulig plasser. Dette vil hjelpe på de måndtlige beløpene, og det vil bli lettere å få en oversikt. Du kan jo forsøke å høre med de som har lavest rente om du kan få en utvidet kreditt, og med den betale ut de andre. Det vil også være lettere å kunne forhandle med bare en eller to kreditorselskaper. Det siste er muligens litt drastisk, og jeg vet jo heller ikke hvor mye det er du sparer til barnet ditt i måneden, men hvis det nå er noen kroner, så hadde det kanskje vært en tanke å bruke disse pengene til heller å betale ned kredittene. Dette fordi kreditter er DYRT, og des fortere du får kvittet deg med disse, jo fortere, og mer, kan du spare til barnet ditt. Nå vil jeg jo også si at 26 000,- ikke er en helt uoverkommelig sum. Det er jo mange som har det mye mye verre, men for deg en nok dette veldig mye. Har du forresten mulighet til å kunne jobbe litt ekstra noen steder? Det kan være alt fra deltidsdagmamma eller noe slikt. Bare til du har fått vekk det verste? Ønsker deg nå iallefall lykke til, og synes det er tøft gjort å gjøre de tiltakene du allerede har gjort
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Jeg følger med luksusfellen, mange gode tips der, enig i det. Jeg liker også å se den serien fordi der er det mange som er i verre knipe enn meg og får til slutt til å komme seg på riktig vei til orden igjen. Det er motiverende og skremmende. Skremmer en fra å bruke kredittkort. Og får en til å tenke over å ikke bruke pengene sine på tull.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Hei Synes jo at du gjør veldig mye for å spare penger, nesten så at det grenser til litt galskap, men hatten av for at du tar dette veldig alvorlig. Det første jeg ville gjort, er å forsøke å få samlet mest mulig på en og samme plass. Regner med at banklån er uaktuelt, siden du har valgt kredittkort, men hvis det er en mulighet, er jo det absolutt det beste. Det nestbeste, vil nok være å forsøke å høre om det er noen som kan gi det et privat lån med en fornuftig rente. Men ut fra det du ikke skriver, så tenker jeg at det også kanskje er litt mer usikkert. Det siste jeg ville forsøkt, er som sagt å prøve å samle mest mulig på færrest mulig plasser. Dette vil hjelpe på de måndtlige beløpene, og det vil bli lettere å få en oversikt. Du kan jo forsøke å høre med de som har lavest rente om du kan få en utvidet kreditt, og med den betale ut de andre. Det vil også være lettere å kunne forhandle med bare en eller to kreditorselskaper. Det siste er muligens litt drastisk, og jeg vet jo heller ikke hvor mye det er du sparer til barnet ditt i måneden, men hvis det nå er noen kroner, så hadde det kanskje vært en tanke å bruke disse pengene til heller å betale ned kredittene. Dette fordi kreditter er DYRT, og des fortere du får kvittet deg med disse, jo fortere, og mer, kan du spare til barnet ditt. Nå vil jeg jo også si at 26 000,- ikke er en helt uoverkommelig sum. Det er jo mange som har det mye mye verre, men for deg en nok dette veldig mye. Har du forresten mulighet til å kunne jobbe litt ekstra noen steder? Det kan være alt fra deltidsdagmamma eller noe slikt. Bare til du har fått vekk det verste? Ønsker deg nå iallefall lykke til, og synes det er tøft gjort å gjøre de tiltakene du allerede har gjort Jeg er heltidsstudent så økonomien er stram og tida er knapp, en helgejobb hadde hjulpet mye på økonomien, takk for påminnelsen, skal prøve å holde utkikk etter det.
Pixtive Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Jeg er heltidsstudent så økonomien er stram og tida er knapp, en helgejobb hadde hjulpet mye på økonomien, takk for påminnelsen, skal prøve å holde utkikk etter det. Om du tilfeldigvis skulle studere i sør hjelper eg deg gjerne med å sette opp budsjett og sånt om det skulle være nødvendig 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Om du tilfeldigvis skulle studere i sør hjelper eg deg gjerne med å sette opp budsjett og sånt om det skulle være nødvendig Så snilt av deg, men jeg bor midt i landet.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Det første som slår meg er at du har grepet tak i problemet FØR det har løpt ut av kontroll. Det er enda et problem, men det virker håndterbart. Du nevner ikke om du har huslån, men om du har dette ville jeg forsøkt å bake inn de 26.000 du skylder i dette. Hvis ikke, så tenker jeg at du kan gjøre som han over foreslår og prate med banken, for 26.000 er ikke så veldig mye penger i lånesammenheng. Det er imidlertid viktig at du holder deg unna forbrukslån. Du sier heller ikke noe om inntekten din og hva du klarer å betale i måneden, annet enn at du ikke har så mye å rutte med. Men så klart, det billigste blir nok å få gjelden bort så fort som mulig. Renter, gebyrer o.l. vokser seg fort store. Jeg ser du sier at du sparer til barnet ditt, og det er flott. Men kanskje det kunne vært lurt å heller fått betalt ned gjelden, og så heller spare til barnet når du har bedre råd? Dette vil også lønne seg mtp. renter og slikt, og da kan du kanskje heller "tilbakebetale" til barnet med en høyere sum til henne en liten stund når du er gjeldfri. Skjønner også at forsikringen er kjip etter et uhell, men sånt skjer bare av og til. Akkurat det med trafikkuhell har jeg opplevd selv, og det er ikke så mye å gjøre med det. Shit happens, og kan skje den beste. Alle gjør feil i trafikken av og til, og som oftest medfører det ikke skade, men det skal ikke mer til enn ett uheldig øyeblikk. Når det kommer til mat, så er det lurt å gjøre som du sier med få, store innkjøp. Det er billigere å planlegge middager for en uke eller to, enn å gå på butikken hver dag og kjøpe ingredienser til én middag. Et par tips er at grønnsaker er veldig billig ift. kjøtt, spesielt frosne, og disse faktisk sunnere enn ferske. En pose med lapskausblanding koster ca. kroner 10, og holder til 2-3 middager. Kjøper du f.eks. en pakke pølser eller lignende til å ha i, har du gjerne 6 middager til 2x10 og 1x20 kroner. Wok er også billig om du lager selv, og man kan variere og tilpasse.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 Det første som slår meg er at du har grepet tak i problemet FØR det har løpt ut av kontroll. Det er enda et problem, men det virker håndterbart. Du nevner ikke om du har huslån, men om du har dette ville jeg forsøkt å bake inn de 26.000 du skylder i dette. Hvis ikke, så tenker jeg at du kan gjøre som han over foreslår og prate med banken, for 26.000 er ikke så veldig mye penger i lånesammenheng. Det er imidlertid viktig at du holder deg unna forbrukslån. Du sier heller ikke noe om inntekten din og hva du klarer å betale i måneden, annet enn at du ikke har så mye å rutte med. Men så klart, det billigste blir nok å få gjelden bort så fort som mulig. Renter, gebyrer o.l. vokser seg fort store. Jeg ser du sier at du sparer til barnet ditt, og det er flott. Men kanskje det kunne vært lurt å heller fått betalt ned gjelden, og så heller spare til barnet når du har bedre råd? Dette vil også lønne seg mtp. renter og slikt, og da kan du kanskje heller "tilbakebetale" til barnet med en høyere sum til henne en liten stund når du er gjeldfri. Skjønner også at forsikringen er kjip etter et uhell, men sånt skjer bare av og til. Akkurat det med trafikkuhell har jeg opplevd selv, og det er ikke så mye å gjøre med det. Shit happens, og kan skje den beste. Alle gjør feil i trafikken av og til, og som oftest medfører det ikke skade, men det skal ikke mer til enn ett uheldig øyeblikk. Når det kommer til mat, så er det lurt å gjøre som du sier med få, store innkjøp. Det er billigere å planlegge middager for en uke eller to, enn å gå på butikken hver dag og kjøpe ingredienser til én middag. Et par tips er at grønnsaker er veldig billig ift. kjøtt, spesielt frosne, og disse faktisk sunnere enn ferske. En pose med lapskausblanding koster ca. kroner 10, og holder til 2-3 middager. Kjøper du f.eks. en pakke pølser eller lignende til å ha i, har du gjerne 6 middager til 2x10 og 1x20 kroner. Wok er også billig om du lager selv, og man kan variere og tilpasse. Jeg leier, så kan ikke bake det inn. Jeg har en sparebøsse full av penger til barnet som jeg tenkte å sette inn en dag til uka, jeg har ikke hjerte til å ta av de pengene til å betale gjeld. Men har tenkt å prioritere nedbetalingen av gjeld nå en stund, og da blir det mindre sparing fra min side til barnets konto. Får ta igjen det senere. Tusen takk for gode tips til rimelig middag!
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 få deg en jobb! Er heltidsstudent og ja, skal prøve å få en helgejobb.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 det du vasker håret med, er dyrere enn shampoo i lengden
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Jeg leier, så kan ikke bake det inn. Jeg har en sparebøsse full av penger til barnet som jeg tenkte å sette inn en dag til uka, jeg har ikke hjerte til å ta av de pengene til å betale gjeld. Men har tenkt å prioritere nedbetalingen av gjeld nå en stund, og da blir det mindre sparing fra min side til barnets konto. Får ta igjen det senere. Tusen takk for gode tips til rimelig middag! Var det jeg mente med å heller spare litt mer for å ta igjen når du ha bedre råd - skjønner godt at det blir feil å ta av sparepengene hennes. Har du forresten noen gode venniner eller en søster, bror, mor eller far du kan prate med? Noe slikt hadde gjerne vært godt å få pratet med noen du har et nært forhold til. Penger er til syvende og sist bare penger, og når du har så gode holdninger og i tillegg en relativt liten gjeld, så håper jeg du har det bra psykisk og får sove godt om nettene. Så lenge problemet kan fikses og du har noenlunde kontroll, så er det også en prioriteringssak. Om du har foreldre eller andre med god økonomi og et godt forhold til, kan kanskje også et privat lån være en god løsning. Det er naturligvis viktig å eventuelt stole på den du låner fra. Man kan også godt skrive kontrakt på noe slikt og avtale renter eller en form for kompensasjon/"takk", så man slipper å forholde seg til det på en "rar" måte, om man er i slekt og har et godt forhold, og heller har en konkret avtale man forholder seg til ift. pengene, og kan la det sosiale være i fred og utelatt fra det formelle.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #14 Skrevet 2. januar 2012 det du vasker håret med, er dyrere enn shampoo i lengden 1 ss bakepulver og 2 ss eplecideredikk i uka er ikke mye.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #15 Skrevet 2. januar 2012 Var det jeg mente med å heller spare litt mer for å ta igjen når du ha bedre råd - skjønner godt at det blir feil å ta av sparepengene hennes. Har du forresten noen gode venniner eller en søster, bror, mor eller far du kan prate med? Noe slikt hadde gjerne vært godt å få pratet med noen du har et nært forhold til. Penger er til syvende og sist bare penger, og når du har så gode holdninger og i tillegg en relativt liten gjeld, så håper jeg du har det bra psykisk og får sove godt om nettene. Så lenge problemet kan fikses og du har noenlunde kontroll, så er det også en prioriteringssak. Om du har foreldre eller andre med god økonomi og et godt forhold til, kan kanskje også et privat lån være en god løsning. Det er naturligvis viktig å eventuelt stole på den du låner fra. Man kan også godt skrive kontrakt på noe slikt og avtale renter eller en form for kompensasjon/"takk", så man slipper å forholde seg til det på en "rar" måte, om man er i slekt og har et godt forhold, og heller har en konkret avtale man forholder seg til ift. pengene, og kan la det sosiale være i fred og utelatt fra det formelle. Jeg har en far som har en formue det snakkes om, og en bror som ikke går i annet enn Boss og Armani. Men det er de. Jeg selv er fattig og får ikke et rødt øre. Min mor hjelper som best hun kan, men det er en hundrelapp i handa nå og da. I det store og hele er ikke det mye hjelp.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #16 Skrevet 2. januar 2012 er mange som lever fint på 13200kr i månden. de har også råd til shampoo. har du hørt om barnebidrag, stipend (som du får) av lånekassen, støtte til bolig? www.husbybanken.no
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #17 Skrevet 2. januar 2012 er mange som lever fint på 13200kr i månden. de har også råd til shampoo. har du hørt om barnebidrag, stipend (som du får) av lånekassen, støtte til bolig? www.husbybanken.no Får bostøtte. Selvfølgelig har jeg hørt om barnebidrag men ønsker ikke å gå inn på årsak til hvorfor jeg ikke får det av gjenkjennelsesgrunn. Regna med at jeg ikke får stipend siden jeg har overgansstønad. Jeg har hatt masse ekstra ugifter med reparasjon på bil, reparasjon på vaskemaskin, måtte kjøpe briller, tannlegeregninger, og flytting. Dette er ekstrakostnader som kan knuse en fra før av skjør økonomi. Tror jeg sier takk for i natt. Lite morsomt å få slengt stygge bemerkninger når jeg i startinnlegget forklarer godt hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #18 Skrevet 2. januar 2012 Får bostøtte. Selvfølgelig har jeg hørt om barnebidrag men ønsker ikke å gå inn på årsak til hvorfor jeg ikke får det av gjenkjennelsesgrunn. Regna med at jeg ikke får stipend siden jeg har overgansstønad. Jeg har hatt masse ekstra ugifter med reparasjon på bil, reparasjon på vaskemaskin, måtte kjøpe briller, tannlegeregninger, og flytting. Dette er ekstrakostnader som kan knuse en fra før av skjør økonomi. Tror jeg sier takk for i natt. Lite morsomt å få slengt stygge bemerkninger når jeg i startinnlegget forklarer godt hvorfor. selg bilen
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #19 Skrevet 2. januar 2012 er mange som lever fint på 13200kr i månden. de har også råd til shampoo. har du hørt om barnebidrag, stipend (som du får) av lånekassen, støtte til bolig? www.husbybanken.no Det ER vanskelig å leve fint på 13200 i måneden når du må kjøre over fire mil tilsammen daglig, man får ikke støtte til bensinforbruket til det, og på grunn av barnehagen er i såpass avstand til skolen så går det endel bensin. Når du leier for 7000 i måneden, betaler strøm, tv, internet og mobil utenom. For tiden har jeg ikke tv-abonnement. Skal kjøpe mat, utstyr og klær og det som trengs til et lite barn, og der igjen betale på gjelda... Kommer det en ekstrautgift, som f eks reparasjon på bil etc, så sier det seg selv... Og det som det koster å ha bil, årsavgift, eukontroll med reparasjoner osv. Med enkel matte ser man at regnestykket ikke går opp.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #20 Skrevet 2. januar 2012 selg bilen Skulle gjerne ha klart oss uten men her vi bor er det store avstander og man er helt avhengig av bil for å komme seg fra a til b. Altså, det går ingen busser etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå