AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Jeg er ferdig utdannet om 1,5 år, kommer da til å ha en årslønn på rett over 400 000 om jeg er heldig og får fulltidsstilling (veldig mye vikariat og kun 70-80% stillinger i bransjen). Har til nå spart opp 140 000, og jeg håper jeg nærmer meg 200 000 innen dette året. Har deltidsjobb ved siden av studiene, så satser på å få spart noen tusen i mnd. Når jeg er ferdig utdannet antar jeg at jeg har egenkapital på 200-250 000,-. Har null studielån eller andre lån, ingen anmerkninger eller noe annet negativt:) Bor dessverre i Stavanger, der bittesmå leiligheter koster over 2 millioner. Jeg har ikke ambisjoner om noe fancy, store greier, men må nok regne med min. 2 mill om jeg skal få en brukbar leilighet. Er det kjangs i det hele tatt for meg å få et lån på ca 2 mill når egenkapitalen er rundt 200 000 og årslønnen 350-400 000 (avhengig av %-stilling)? Jeg har liten peiling på økonomi, men leker med tanken om å kjøpe meg noe når jeg er ferdig utdannet og skal ut i jobb:) Hilsen grønnskolling på økonomi og lån
Pixtive Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Edit - Se post lengre nede Pr dags dato har du ikke sjans til å kjøpe men når du derimot er ferdig utdannet og har en fast jobb vil du stille i en annen kategori Endret 2. januar 2012 av Pixtive
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Pr dags dato har du ikke sjans til å kjøpe men når du derimot er ferdig utdannet og har en fast jobb vil du stille i en annen kategori Det er jo det hun spør om...
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 Det er jo det hun spør om... Jepp:) Var kanskje litt utydelig i startinnlegget mitt, men jeg snakker om når jeg er ferdig utdannet og forhåpentligvis får fast jobb, dvs 1,5 år til:) Pr nå er det bare mest mulig jobbing og sparing som gjelder TS
Gjest MorAase Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 I Stavanger og Oslo vil du få bøttekott. Kan du bo andre steder så flytt!
Pixtive Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Det er jo det hun spør om... Beklager beklager. For å gjøre svaret litt bedre enn i sted. Det vil varierer mellom banker om hvor mye en kan få låne selvsagt men de fleste ligger vel på rundt 3-4 ganger årslønnen. Om du har 200 000 EK og skal kjøpe for 2 000 000 så vil det være en belåningsgrad på 90% noe som svært få banker pr dags dato (med forbehold om enkelte banker) vil være villig til å låne. Er du derimot i et forhold så vil jo du stå sterkere/får du noe leie inntekt ved leiligheten? Har du bil? Bil ville i mitt tilfelle redusere evnt lånebeløp med 100-150 000,- så om du ikke trenger bil så vil det være svært positivt om du evnt hadde solgt den. Nå er eg ikke veldig ekspert på feltet men om du hadde greid å spart deg opp til 20 % EK (egenkapital - altså 400 000) så ville du stått sterkere i forhold til lån vil eg tro. Edit: Beste rådet du kanskje kommer til å få? --> Skaff deg en time med en rådgiver i banken din? Endret 2. januar 2012 av Pixtive
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Beklager beklager. For å gjøre svaret litt bedre enn i sted. Det vil varierer mellom banker om hvor mye en kan få låne selvsagt men de fleste ligger vel på rundt 3-4 ganger årslønnen. Om du har 200 000 EK og skal kjøpe for 2 000 000 så vil det være en belåningsgrad på 90% noe som svært få banker pr dags dato (med forbehold om enkelte banker) vil være villig til å låne. Er du derimot i et forhold så vil jo du stå sterkere/får du noe leie inntekt ved leiligheten? Har du bil? Bil ville i mitt tilfelle redusere evnt lånebeløp med 100-150 000,- så om du ikke trenger bil så vil det være svært positivt om du evnt hadde solgt den. Nå er eg ikke veldig ekspert på feltet men om du hadde greid å spart deg opp til 20 % EK (egenkapital - altså 400 000) så ville du stått sterkere i forhold til lån vil eg tro. Edit: Beste rådet du kanskje kommer til å få? --> Skaff deg en time med en rådgiver i banken din? Er i et forhold nå, men det er ganske ferskt og ikke noe jeg er sikker på enda. Det ideelle er jo om vi er sammen om 1,5 år og har et stabilt forhold, men tør ikke håpe på det enda. Vil helst klare meg selv, selv om jeg håper på det beste:) Han er i full jobb og har en meget god lønn, men jeg tør ikke basere meg på han iom at det er så ferskt enda. Det ideelle er at jeg KAN kjøpe noe eget om jeg blir singel. Har ikke bil nei, og bør vel ikke kjøpe heller da:) Har ingen store utgifter på noen måter. Hmm, 400 000 tar meg nok noen år å spare opp. Har 100% studier nå, så er begrenset hvor mye jeg kan jobbe. Håper på mer jobbing til neste år, når masteren skal skrives. Jobber og sparer det jeg kan:) Takker for gode råd, føler meg litt tryggere i jungelen nå Et rådgivermøte kunne vært smart ja, selv om det er en stund til enda.
Alison Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Kravene til å ta opp lån er skjerpet inn fra nyttår. Du må nå stille med 15 % egenkapital + å dekke omkostningene ved et boligkjøp (2,5% av kjøpesummen ved kjøp av selveierbolig og en god del mindre ved kjøp av andelsleilighet). I tillegg må du tåle en renteøkning på 5 % (før nyttår var denne marginen en del lavere for mange banker). Det å ta opp to millioner i lån på en inntekt på kr 400.000,- blir vanskelig. Hvis du i tillegg har studielån (eller andre lån) og kanskje også bil er det enda mindre sannsynlig at du får så stort lån. Rettningslinjene fra Finanstilsynet sier også at et lån ikke bør overstige 3 ganger inntekten din. Det kan være mulig å gå ut over dette, men 5 ganger inntekt som du ser for deg er nok alt for mye. I ditt tilfelle vil du også ha et lån som går godt ut over 85 % av boligens verdi (kjøpesum på ca 2.2 mill. + omkostniger, noe egenkapital slik at lånet blir ca 2 mill.) der du i tillegg vil få en veldig stram økonomi. Det er liten sannsynlighet for at banken går med på dette. Når du skal ta opp lån må du se på hva du faktisk har økonomi til å betjene. Er ikke lånebeløpet stort nok i forhold til hva du trenger for å kjøpe bolig, må du se etter andre løsninger. Jeg forstår godt ønsket om å kjøpe egen bolig, men med de boligprisene vi har i dag er det vanskelig å kjøpe bolig alene på en vanlig inntekt. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 Du kan kanskje kjøpe deg en bolig i utkanten av byen - de kan da ikke være så dyre? Er vanlig at den første boligen man kjøper er den man har råd til - så får man den man egentlig har lyst på i runde to eller tre... Da jeg kjøpte, var jeg alene med en inntekt. Etter hvert fikk jeg meg en samboer, og det var fantastisk å se seg om på boligmarkedet med dobbelt så mye kapital.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 Man må jo ikke bo i de største og dyreste byene i landet, da. Om man flytter mer landlig (de aller fleste vil kunne få seg relevant jobb andre steder i landet enn "Drømmestedet") vil man også kunne få kjøpt seg bolig med den inntekten. Hvis man nekter å flytte på seg får man regne med å leie i all overskuelig framtid.
Gjest MorAase Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 Du kan kanskje kjøpe deg en bolig i utkanten av byen - de kan da ikke være så dyre? Er vanlig at den første boligen man kjøper er den man har råd til - så får man den man egentlig har lyst på i runde to eller tre... Da jeg kjøpte, var jeg alene med en inntekt. Etter hvert fikk jeg meg en samboer, og det var fantastisk å se seg om på boligmarkedet med dobbelt så mye kapital. Så lenge vedkommende snakker om Stavanger og omegn så er det nok dyrt uansett. Pris per KVM i Norge er Oslo, Bærum og så Nord-Jæren. Oslo og Bærum har kollektivmuligheter av en annen verden sammenlignet med Nord_Jæren, så om en vil bo dyrt, flytt østover. Da slipper en i alle fall å ha en bil.
Sola^ Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 Du bør rekne med å måtte kjøpe eit godt stykke utanfor både Stavanger og Sandnes. På Nærbø begynner prisene å kome seg, men frå Bryne og innover mot byen er det dyrt. Kan du kome deg ut på markedet så bør du det, for verdistigningen på bolig er fort meir enn det du klarer å spare. Me solgte leilighet på Bryne i vinter og kjøpte den mindre enn 2 år før. Hadde verdistigning på 17%. Eventuelt kan du vere heldig viss du får tak i ei av dei minste leilighetene i nye prosjekter, men også dei koster ganske mykje penger. Fordelen med dei er ofte at du kan få husbankfinansiering, du slepper unna ein del av omkostningene (betaler dok. avgift av eierdel av tomta, ikkje verdien av boligen), og det er som regel fastpris så du slepper budrune som kan heve prisen.
Sola^ Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Du kan kanskje kjøpe deg en bolig i utkanten av byen - de kan da ikke være så dyre? Er vanlig at den første boligen man kjøper er den man har råd til - så får man den man egentlig har lyst på i runde to eller tre... Da jeg kjøpte, var jeg alene med en inntekt. Etter hvert fikk jeg meg en samboer, og det var fantastisk å se seg om på boligmarkedet med dobbelt så mye kapital. Forskjellen på Stavanger sentrum og Stavanger omegn er at Stavanger sentrum er ekstra dyrt, medan omegn er dyrt. 20-30 minutter å køyre i frå sentrum så er prisene enda dyre. Solgte nettopp ein fin 2 roms leilighet på 54kvm på Bryne til rett over 2 mill (folk som bur i Stavanger kaller det for landet...er ca 30 min i frå Stvg med bil eller tog). Ein må langt ut i frå Stvg før prisforskjellen er såpass at det er greit for ein einsleg å kjøpe bolig. I dei fleste andre byer kan ein velge ein rimeligere bydel å kjøpe i, men i Stavanger er det ikkje slik at enkelte bydeler er særlig rimeligere.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #14 Skrevet 2. januar 2012 Neppe! Men en årslønn på 350-400.000 vil du trolig få et lån på rundt 1,5 million totalt, inkludert studielånet. I tillegg må du forvente at banken stiller krav om minst 15% egenkapital, så der holder de 200.000 du klarer kanskje akkurat. Så kommer det store spørsmålet. Hvor mye leilighet får man for rundt 1,5 million om 1,5 år? I Stavanger blir det neppe større enn en knøttliten 1-roms på 20-25kvm. Gi ikke opp håpet, men vær forberedt på at det kan holde hardt. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå