AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #1 Skrevet 2. januar 2012 Jeg har rotet meg inn i noe som jeg ikke makter lengre, og trenger sårt råd! I august fant jeg og en venninne et bo-tilbud på finn.no sitt leiemarked for leiligheter. Overskriften het "Bo meningsfullt". Dette gikk ut på at en handicappet person "leiet" ut kjellerleiligheten sin mot betaling, og betalingen var at vi skulle hjelpe denne personen med dagligdagse ting som matlaging, husarbeid, påkledning o.l. Leiligheten var stor og fin, og i vår storby ville en slik leilighet komme på rundt 12000 i månedsleie. Som student så jeg på dette som en fantastisk mulighet! Vi slapp å betale leie, og trengte bare å hjelpe denne personen med det som trengtes. Annenhver uke. Personen har vanlig jobb, 4 dager i uka. Det betyr at vi må være fullt tilgjengelige 24/7 fredag til søndag, og resten av ukedagene er det morgenhjelp før jobb + etter jobb. Jeg og samboeren min lager ukesplaner for å gjøre det mest rettferdig for å ha like "vakter". Det har nå gått 5 måneder, og jeg orker ikke mer. Denne personen må ha hjelp til alt en kan tenke seg. Vi blir ringt på konstant, om det så er "Jeg vil ha kaffe" til "tenn på lysene og plukk opp støvkornet som ligger i hjørnet". Kommandoer hele tiden. Personen kan ikke gjøre dette selv, og selvfølgelig forstår jeg at jeg MÅ hjelpe. Jeg føler jeg blir slavet rundt omkring. Har også merket at det er en syk perfeksjonisme hos denne personen. Jeg kan bli ringt på viss duken ligger litt for mye til venstre. Befalinger på en utakknemlig måte. Jeg trivs ikke i det hele tatt med denne personen. Har snakket med hun jeg bor med, og det virker ikke som hun blir behandlet slik. Det har hendt jeg må ha kjørt til 4 ulike apoteker i byen for å finne den ene typen plaster. Da har det vært "Du kommer ikke tilbake uten det plasteret" - tone i stemmen. Jeg sliter virkelig mentalt med dette. Jeg er livredd for å glemme noe, forsove meg til morgenvakten, lage dårlig mat, bare generelle feil i en hverdag. Jeg har søvnproblemer, fordi jeg må alltid sjekke klokka om jeg har forsovet meg eller ikke eller om jeg husker hva hun skal ha til frokost. Nå har det også gått utover skolen. Første semester på universitetet, har jeg fått to E'er, en D, og en stryk. Det er umulig å være konsentrert når jeg blir ringet på 1-2 ganger i timen. Tanken om å gi opp skolen er der. Men så er jo dette bare annenhver uke. Jeg må da klare å holde ut to uker i måneden! Vil ikke gi opp så lett, og nå er det 2 personer som er avhengige av meg. Hun jeg bor med klarer kanskje ikke dette alene vesiden av jobben sin, som fører til at den handicappet personen må finne nye stellere. Dessuten vil nok venninen min se dette som et svik. Å finne en ny plass å bo vil føre til mye jobbing og jeg må tilpasse meg fattig-student-livet. Hva skal jeg gjøre?? Holde ut litt lenger, eller forlate hele ordningen og svikte to personer? Det som er litt rart er at vi ikke har skrevet under på noe kontrakt, så jeg kan bare pakke tingene og dra med det samme. Men mange rundt meg har reagert om dette virkelig er lovlig? Er ikke dette en måte for svart arbeid?
Gjest Nanette Skrevet 2. januar 2012 #2 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Dette kan umulig være lovlig? At han krever alt det der og stiller så urimelige krav? Tror jeg ville ha flytta om det hadde latt seg gjøre... Edit: skrev meldingen litt for fort, før jeg rakk å lese siste setningen for jeg ble litt engasjert. Men nei dette er svart arbeid, uten kontrakt er ikke lov heller. Du svikter ikke noen om du flytter. Endret 2. januar 2012 av Nanette 1
Sulosi Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Dette høres ut som ren utnytting. Veldig synd siden denne personen lager ris til egen bak når hun ikke evner å behandle dere på en skikkelig måte. Hva har dere skrevet under på? Taushetserklæring? Kontakt helse og sosial avdelingen i kommunen og snakk med dem. Kanskje de kan hjelpe med å lage en avtale for dere. Si at du kan strekke deg så og så langt men at det skal være skriftlig, hvis ikke flytter du ut. I mellomtiden kan du se deg rundt etter en billig hybel (på denne tiden av året kan du være heldig pga studenter som slutter midt i studier). 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Først og fremst burde du vel konfrontere henne. Om du forklarer at det blir for vanskelig for deg å bo der om hun fortsetter å behandle deg på den måten, så kanskje hun skjerper seg? Ellers er jeg enig med Sulosi i at du burde kontakte kommunen. Jeg er ikke helt sikker, men det er vel slik at sterkt handikappede får et visst beløp i støtte for å ha personlig assistent? Det hadde vært spennende å se om dette beløpet samsvarer med leien på leiligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Høres ut som en maktsyk rullestolbruker. Dette er mest sannsynligvis det eneste området rullestolbrukeren kan utøve makt over noen, det føles sikkert mongisdeilig for ham/henne. Synd at dette ene eksemplaret setter de andre rullestolbrukerne i dårlig lys. Hvorfor skal TS løfte vekk støvkorn for støvkorn, eier ikke rullestolbrukeren armer? Eller er det snakk om noe muskelsvinn? TS, tror du ikke at du hadde vunnet mer på å bo et annet sted og samtidig ha en deltidsjobb? Tror du hadde blitt mindre sliten av det. 1
momo Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Den jobben der utfører er jo mer enn en 100% stilling, så dere blir jo faktisk utnyttet på det groveste. Har en venninne som jobber fulltid som personlig assisten for en rullestolbruker, hun jobber nattevakter, jobber da annenhver uke, kun natta, og får alltid sovet noen timer på natta. Har da full inntekt på dette.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Uansett om det er lovlig eller ikke så hørtes jo i alle fall lønnen veldig dårlig ut for meg. 400kr dagen, og dere er to personer?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 Ikke la deg utnytte mer. Bestem deg, snakk med hun som du bor der sammen med, og si at du ikke orker dette lenger (hun kan like gjerne ta hensyntil deg, ikke bare du som må ta hensyn til henne). Kanskje hun kjenner en annen person som passer bedre til denne bosituasjonen (en litt myndig person som tør si "nei" og "skjerp deg!" tilbake, selv til en handicappet person. Jeg ville sikkert ikke klart det, og blitt utbrent selv... Se etter et nytt sted å bo (begynn i dag! Kanskje venninnen din vil være med og flytte, lettere å finne noe hvis man er to), få orden på studiene igjen, og ta deg en deltidsjobb som ikke går ut over helse og psyke. Dette går fint.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 Uten kontrakt kan du vel faktisk flytte ut på dagen? Verken du eller utleier/"arbeidsgiver" har noe juridisk bindende dokument å forholde dere til.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Flytt for som fy, her blir du rent utnyttet. Mener de som jobber i ULOBA har minst 150 kroner timen, og de er ikke on call 24/7.
Sniff80 Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Er det Uloba dette er i regi av? De er jo kjent for å utnytte personlige assistenter... 1
Kosemose Skrevet 12. februar 2012 #13 Skrevet 12. februar 2012 Tråd ryddet for spekulasjon rundt identitet Kosemose, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå