Gå til innhold

OMPLASSERINGSHund som -kun- drikker fra elv eller bøtte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par år siden fikk min far, som bor et par timer unna meg, en hund på sine eldre dager. Det var en hund som kom til ham via dyrebeskyttelsen, og de har blitt _bestevenner_ og elsker hverandre. Vi vet at hunden har blitt mishandlet og slått, så vi har innrettet oss mye etter den og med tiden ble den "normal" da, om vi kan si det sånn. Men en ting har han aldri forandret, han vil ikke under noen som helst forutsetning drikke av vannskål plassert noe sted. På dyrebeskyttelsen var det ei frivillig som også var hundetrener, hun prøvde, og hun feilet, hun fikk en annen som var mer ekspert på atferdsproblem hos hund til å prøve seg, og hunden klarte det en stund, men gikk tilbake til gamle vaner. Faren min bor på inngjerdet gård et stykke ute i skogen, så hunden går løst på tunet, må uansett åpne en stor port før man kjører inn pga dyr ute på jordene tilknyttet tunet.

Hunden får dermed i seg vann fra andre dyrs drikkekar, fra bøtter, sølepytter, og andre plasser det samler seg opp vann. Hunden virker ellers helt frisk, tilfreds og rolig, og faren min ser ikke noe poeng i å prøve å trene det av mer så lenge hunden har det bra, han har et poeng der.

Det jeg lurer på, er hva er det som kan få en hund til å velge vekk drikkekar til fordel for slikt? Vi har prøvd masse forskjellige drikkekar, flere forskjellige typer vann, og alle mulige plasseringer, han rører det bare aldri.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund er også litt slik, ikke helt så ekstrem da hun drikker fra skål hvis hun absolutt må. Jeg har bare trodd det kanskje hadde noe med smak fra rørene som vi ikke kjenner som de kanskje kjenner bedre enn oss? Men ikke vet jeg, hun drikker ihvertfall godt av skålen som står ute når det har samlet seg opp regnvann. Og bekker er en slager.

Skålen inne drikker hun kun av om natten.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

En løs strøtanke som slår meg er denne: Kom hunden fra et sted hvor den bodde ute (opprinnelig) ?

Et sted hvor all hundeaktivtet inkl. mat og drikke skulle foregå utendørs (ofte med begrunnelse "å unngå søl inne").

Kan det ha vært slik at det (for hunden) kun var lov å drikke av ting som ikke var inne ? - eller sagt litt annerledes; at det var forbudt for hunden å drikke av noe som helst innendørs ?

Med "forbudt" mener jeg at det fikk store konsekvenser om man så mye som tenkte på det ? (du blir ganske fort avlært på å drikke inne om du får deg en lusing hver gang du prøver).

- dette er altså bare strøtanker som raser igjennom hodet. De trenger under ingen omstendigheter ha noen forbindelse med din fars hund, som forøvrig høres ut til å ha funnet et meget godt hjem og en meget fin eier i din far :klemmer:

Edit: tyrkLeif

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg vet ikke om det kan ha noe for seg, men hva med å vise at du putter en liten melkeskvett i vannskålen og gir godbit hver gang han drikker av skålen sin? Siden han unngår den virker det jo som han har negative erfaringer med vannskålen sin, og med godbit og ros kan vannskålen bli noe positivt?

Bare et forslag, jeg vet egentlig ikke. Mine hunder liker nemlig dusjvann og sølevann, og det har aldri skjedd noe ved vannskåla her ;)

AnonymBruker
Skrevet

Forventer at drikke karene til dyrene ute er like rene som vannskålen inne, så det spiller vel ingen trille hvor hunden får vann fra.

Så lenge den får i seg vann og er frisk og rask?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...