Aviale Skrevet 9. januar 2012 #21 Del Skrevet 9. januar 2012 Tror nok Molde blir litt langt unna steder som Geiranger, Ona og Runde, spesielt siden man da må ta Molde-Vestnes ferga nesten uansett hva man skal (ca 40 min tur over fjorden). Jeg stemmer vertfall for Ålesund som base på Nordvestlandet, men det kan jo heller ikke skade med en overnatting i Kristiansund eller Molde. I Ålesund fins det jo mange hoteller, men det er også et par campingplasser med hytter. Har ikke vært på noen pvernattingssteder i Ålesund, men kan sikkert forklare litt om beliggenheten til de forskjellige hvis du er interessert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 10. januar 2012 #22 Del Skrevet 10. januar 2012 Takk igjen for alle svar. Det er spennende å planlegge ferie. Slik der ser ut nå, legger vi opp til 2-3 dager med base i Ålesund, for å utforske områdene rundt der. Vi er relativt glade i å kjøre bil, så et par times reisevei til opplevelsene er ikke noe problem. Synes bare det er kjekt å ha base på ett sted, for å slippe å pakke alt i bilen til enhver tid. Molde er kanskje også et alternativ for overnatting? Har etterhvert vurdert om vi skal ta turen opp i Breheimen og ta noen dager på turistforeningenes hytter. Vi er medlem der. Har lest litt om Sota Sæter, og det ser ut til å passe våre behov godt. Noen som har vært der? Skal ligge i nærheten av Skjåk? Ellers blir det Bergen som base noen dager etter det, før vi drar videre til Hardanger. Har venner med hytte der, så det passer fint. Så må vi se da, om vi skal gjøre om på planene med Haukeli og videre til Kr.sand, og i stedet ta turen til Stavangerregionen. Der har vi vært endel,men eldstesønnen har sett bilder av Prekestolen og var veldig klar i sin tale. Dit MÅ vi dra, mamma! Vi vurderer ulike overnattingsalternativer, både telting, campinghytter, turistforeninghytter, hotell og private hytter. Om noen har tips til gode steder for overnatting, tar vi gjerne imot. Vi er fleksible ift hvor våre "baser" skal være. Eneste vi har booket, er Bergen. Der bor vi privat. Hei jeg vil gi deg et veldig spesefikk dagstur fra Ålesund som kan annbefales på det aller varmeste. Begynn med å kjøre til Åndalsnes. Ta så opp Isterdalen med Trollstigen, og kjør ned på andre siden til Linge. Ta ferje over til Eidsdal og kjør opp på fjellet og ned Ørneveien til Geiranger. Ta så ferja ut Geirangerfjorden til Hellesylt. Kjør så et lite stykke i retning mot Stryn men sving snart av mot Norrangsdalen og kjør gjennom denne. Ta gjerne en stopp ved flotte Union hotell i Øye, før dere kjører til Lekneset. Ta så ferje over denne fantastiske fjorden til Sæbø. Så kjør via Volda og tilbake til Ålesund. En heldagsutflukt som virkelig kan annbefales på det varmeste 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmamma Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #23 Del Skrevet 18. januar 2012 Hei jeg vil gi deg et veldig spesefikk dagstur fra Ålesund som kan annbefales på det aller varmeste. Begynn med å kjøre til Åndalsnes. Ta så opp Isterdalen med Trollstigen, og kjør ned på andre siden til Linge. Ta ferje over til Eidsdal og kjør opp på fjellet og ned Ørneveien til Geiranger. Ta så ferja ut Geirangerfjorden til Hellesylt. Kjør så et lite stykke i retning mot Stryn men sving snart av mot Norrangsdalen og kjør gjennom denne. Ta gjerne en stopp ved flotte Union hotell i Øye, før dere kjører til Lekneset. Ta så ferje over denne fantastiske fjorden til Sæbø. Så kjør via Volda og tilbake til Ålesund. En heldagsutflukt som virkelig kan annbefales på det varmeste Tusen takk for et flott og konkret tips! Akkurat sånt jeg er ute etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmamma Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #24 Del Skrevet 18. januar 2012 Et sted jeg kan anbefale som ikke er nevnt her er definitivt Briksdalsbreen. En nydelig tur gjennom vakkert fjellandskap forbi en svær foss, og inn til en slyngende brearm. Jeg var selv på biltur på vestlandet i sommer, og synes det var en av de flotteste stedene. (Har laget et blogginnlegg om det HER om du vil se mer..) Vi stoppet der et par netter mellom Ålesund og Bergen. Finnes campinghytter innover i Oldedalen der breen ligger. Geiranger er jo helt klart en fantastisk opplevelse! Kan også anbefale Preikestolen ved Stavanger. En innholdsrik tur med en spektakulær belønning på toppen - sitte å dingle med beina 600 meter over fjorden! Lykke til med planleggingen! Tusen takk for link til en fantastisk flott blogg. Briksdalsbreen er nå skrevet opp, og er et must. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sil3nt Skrevet 18. januar 2012 #25 Del Skrevet 18. januar 2012 Hardanger Jeg bor selv innerst i Hardanger, med Låtefoss som nærmeste nabo. Det er kanskje ikke så hyggelig her om vinteren, med snøras og dårlige veier, men Hardanger om våren og sommeren er HELT FANTASTISK! Dersom dere reiser til Bergen, få med dere Bryggen og Akvariet. Fra Bergen kjører dere enten via Nordheimsund eller Voss. Voss er en flott plass for friluftsmennesker. Via Nordheimsund kan kanskje veien til Kvanndal være litt skremmende, men når dere tar ferja over til Utne, så forstår dere virkelig at dere har kommet til Hardanger. Dersom dere velger veien over Voss, og tar ferjesambandet Bruravik-Brimnes, usikker på når Hardangerbrua er ferdig, så ta en tur til Eidfjord og se Vøringsfossen! Innerst i Sørfjorden, ligger Odda. Bratte fjell og nydelig natur. Ta en gåtur rundt på Smelteverkstomta, eller en kjøretur opp Buerdalen. Turen opp til breen fra parkeringen tar ca 2-3 timer, tror jeg. Kjør videre opp gjennom dalen, tut når dere kjører forbi huset mitt, deretter kommer dere til den vakre Låtefossen. Et imponerende syn hver gang man kjører forbi. Videre følger Håradalen, og Røldal. Flotte plasser det også, med nydelig natur. Vel, "litt" Hardangerreklame fra meg iallefall! Må også få føye til at det er mulig å kjøre via Kvinnherad fra Bergen, der også er det helt nydelig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #26 Del Skrevet 18. januar 2012 Hardanger Jeg bor selv innerst i Hardanger, med Låtefoss som nærmeste nabo. Det er kanskje ikke så hyggelig her om vinteren, med snøras og dårlige veier, men Hardanger om våren og sommeren er HELT FANTASTISK! Dersom dere reiser til Bergen, få med dere Bryggen og Akvariet. Fra Bergen kjører dere enten via Nordheimsund eller Voss. Voss er en flott plass for friluftsmennesker. Via Nordheimsund kan kanskje veien til Kvanndal være litt skremmende, men når dere tar ferja over til Utne, så forstår dere virkelig at dere har kommet til Hardanger. Dersom dere velger veien over Voss, og tar ferjesambandet Bruravik-Brimnes, usikker på når Hardangerbrua er ferdig, så ta en tur til Eidfjord og se Vøringsfossen! Innerst i Sørfjorden, ligger Odda. Bratte fjell og nydelig natur. Ta en gåtur rundt på Smelteverkstomta, eller en kjøretur opp Buerdalen. Turen opp til breen fra parkeringen tar ca 2-3 timer, tror jeg. Kjør videre opp gjennom dalen, tut når dere kjører forbi huset mitt, deretter kommer dere til den vakre Låtefossen. Et imponerende syn hver gang man kjører forbi. Videre følger Håradalen, og Røldal. Flotte plasser det også, med nydelig natur. Vel, "litt" Hardangerreklame fra meg iallefall! Må også få føye til at det er mulig å kjøre via Kvinnherad fra Bergen, der også er det helt nydelig Hildal? Hardanger er fantastisk. Båttur i Sørfjorden kan virkelig anbefales. Sammen med morellspising og god drikke ved sjøkanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sil3nt Skrevet 18. januar 2012 #27 Del Skrevet 18. januar 2012 Hildal? Hardanger er fantastisk. Båttur i Sørfjorden kan virkelig anbefales. Sammen med morellspising og god drikke ved sjøkanten. Litt lengre opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 18. januar 2012 #28 Del Skrevet 18. januar 2012 Gamle strynefjellsveien er fin måte å komme seg dit på. Aurland og Lærdal er skikkelig vakre om sommeren. Molde er fin sommerby. Geiranger er nydelig - Refviksanden (strand) i Vågsøy kommune, kystveien i Møre og Romsdal er fin kjøretur også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skylines Skrevet 18. januar 2012 #29 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Omkring Molde er det et par steder som kan være spennende. Mot Eide (halvtime fra Molde) ligger Trollkirka, en grotte i fjellet. Ca en times fottur. En liten biltur bortenfor ligger Naas Kalksteinsgruver, google bergtatt. Helt utrolig opplevelse, festsal inni fjellet, med flåtetur på innsjø inni fjellet, matservering o.l. Dit skal jeg definitivt igjen. Dette er ganske nærme Atlanterhavsvegen. I en annen retning ligger Eikesdalen, der er Mardalsfossen, et veldig høyt fossefall. Veldig vakkert der inne. Eide er ikke så langt fra Harøya streng tatt, men i motsatt retning. Elendig forklart, skriblet ned i en fart bare Endret 18. januar 2012 av Skylines Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 18. januar 2012 #30 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Forresten - Sota Sæter er nydelig og ligger i rimelig avstand fra Dønfoss. Det er et badeanlegg ved en vilter og stri elv, der badevannet ligger i sorte rør og blir varmet opp av sola før de renner ut i svabergs-kulper. Det er nydelig. Men det området er mer innland enn vestland, sånn naturmessig sett. http://www.donfosscamping.no/ Endret 18. januar 2012 av Tirkes 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 18. januar 2012 #31 Del Skrevet 18. januar 2012 Nå fikk jeg lyst å planlegge biltur i Norge, jeg også. Hvis dere kjører gjennom Sogn og Fjordane, og det gjør dere nok, så ville jeg tatt en tur innom Jølster og besøkt Jølstertunet, hvor maleren Astrup holdt til. Flott museum og nasjonalromantisk natur. Anbefaler også Hardanger, med alle de store fossene og spektakulære fjellene. Agatunet og Folgefonna. Ferje går fra Nedstrand til Stavanger,om det blir aktuelt, eller kjøre litt lenger og ta ferja til Sand og videre oppover til Haukeli. Kjempegod tur! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 18. januar 2012 #32 Del Skrevet 18. januar 2012 Og alt etter hvor gamle ungene er så husker jeg steinsenteret i Lom med varme minner. Og tur til Briksdalsbreen. Men den sier de har vokst seg over utkikksplassen nå? Ikke vært der på femten år... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmamma Skrevet 19. januar 2012 Forfatter #33 Del Skrevet 19. januar 2012 Åh, så utrolig mange fine tips! Sota Sæter har vi allerede notert oss, og det blir nok en tur dit. Vi er glade i fjellet og medlemmer i turistforeningen, så vi kommer nok til å benytte oss litt av hyttene underveis. Billig overnatting og fine turer i en smell. Dønfoss så også fint ut. VI satser nok på å kjøre nordmøre-atlanterhavsveien og videre til Ålesund. Der tar vi noen dager, og besøker romsdal, Trollstigen, Geiranger etc. får vi drar opp til Sota Sæter eller andre turisthytter. Blir gjerne noen dager i fjellet hvis været er bra. Videre tilbake til Stryn og Briksdalsbreen (for å besøke kjente) og så nedover mot Bergen. Voss står på lista, og så Hardanger da. Vi har reist masse i utlandet og planlagt mange turer i syd Europa, men aldri i Norge, så dette er skikkelig morsomt. Teller på knappene om vi skal prøve på endel teltovernattinger, eller vi skal gå for andre rimelige alternativer. Har aldri vært på særlig med campingsplasser før, men ser jo at det kunne vært kjekt for ungene med lekeplasser, trampoliner, fotballøkke etc. Barna er forresten 6 og 8 år gamle. Konkrete tips om overnatting er velkomne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 19. januar 2012 #34 Del Skrevet 19. januar 2012 Den gang vi var på kryss og tvers på Vestlandet (med utgangspunkt i Bergen) var vi naturligvis på mange campingplasser, men en av de bedre var Lono camping i Røldal. Der var det en låve som var ombygd og vi bodde i andre etasje. Vi var 6 personer, to voksne og 4 barn (to små og to tenåringer), men hadde vi vært flere, hadde det fremdeles vært god plass. Det står for meg som et godt minne. Da jeg var liten, bodde vi mest i telt, men etterhvert ble det oftere hytter. Synes begge deler var bra til sin tid. Fordelen med å bo i hytte (eller låver...) er jo at man får en skikkelig seng og noen hytter har eget bad, det er jo en fordel. (Da slipper man å betale i dusjrommet/avlukkene). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 19. januar 2012 #35 Del Skrevet 19. januar 2012 Når det gjelder overnatting, så har jeg god erfaring med å ligge på litt forskjellige steder, altså både dyre og billige. Da vi var på vår Norgestur, lå vi vekselvis på rimelige hytter, hotell og "utnytta" kjentfolk/familie. Da vi kom til Voss, flottet vi oss og la oss inn ei natt på Fleischers hotell. Kjekt både for små og store. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #36 Del Skrevet 19. januar 2012 Når dere skal fra S&F og sørover, legg ruta slik at dere får kjøre Våtedalen (Gloppen og Jølster). Jeg synes det er helt fantastisk der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #37 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg har ikke så mye erfaring med overnattinger på Vestlandet, men vi teltet på en campingplass i Geiranger ei helg og syntes det var veldig koselig! Det er så flott, koselig og idyllisk der, så vil nesten anbefale ei overnatting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 20. januar 2012 #38 Del Skrevet 20. januar 2012 Når dere skal fra S&F og sørover, legg ruta slik at dere får kjøre Våtedalen (Gloppen og Jølster). Jeg synes det er helt fantastisk der. Åååh ja! Og der er så mange geiter på sommeren som er så tamme. Killinger og geiter som stimer om turistene som tar bilder og mater dem med ting geiter strengt tatt ikke skal spise. Men kan være kult for en 6åring og 8åring å hilse på. Det som er gøy med bilferie. Å bare stoppe et sted. Og finne ting å gjøre. Borgund Stavkirke er også spesiell. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljesol Skrevet 21. januar 2012 #39 Del Skrevet 21. januar 2012 støtter veldig forslaget med den konkrete vei beskrivelsen ett stykke lengre oppe (trollstigen, linge, geiranger, øye hotell, sæbø.. osv. det er en fantastisk fin tur, særlig om dere har været med der) vet ikke når på sommeren dere planlegger turen, men må få med at når dere kommer ned fra trollstigen og ved Linge, kommer dere til valldalen, her MÅ dere kjøpe jordbær rett fra åkerene! dette er jordbærbygda av alle bygder, fantastisk gode! Her er også noen fine campingplasser, både i valldalen og tafjorden som ligger like ved, inn i fjorden. (Været der er mye mer stabilt enn i ålesund) i valldalen kan dere være med på havraffting. og i tafjordfjella er mange muligheter til fine fjellturer om dere liker det. vil annbefale Ålesund by som base noen dager (bygd i jugentstil, en veldig fin by) molde blir litt langt unna alle fine plasser, har en fryktlig lang ferge, og langt i fra så fin som Ålesund) når dere er i ålesund vil jeg annbefale å gå trappene opp til fjelstua, fin utsikt over hele byen og alle fjellene, øyene rundt. vet ikke hva dere har av interesser og ønsker. så kan komme med flere tips om du forteller litt hva dere liker. plasser jeg hadde villet sett om jeg skulle kjørt litt rundt på sunnmøre og omegn er: Ona, Alnes, geiranger, trollstigen, atlanterhavsveien, øye hotell, ålesund by.. litt lenger sør: loen, stryn, selje.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #40 Del Skrevet 21. januar 2012 Jeg vil anbefale dere å se Selje kloster på øya Selja i Selje kommune, ytterst i Nordfjord. Jeg synes det var en fantastisk opplevelse å være der. Støtter også forslaget om Trollstigen/Geiranger-ruta. Der er det kjempefint. Det er også mulig å ikke ta ferja til Hellesylt, men i stedet kjøre mot Stryn, da kan dere kjøre opp på et fjell som ligger slik at dere ser hele Geiranger og Ørnefjellsvegen. Veldig fint! Derfra går det an å kjøre via Stryn til Hornindal, og komme inn på den veien det snakkes om her som går om Øye og med ferja Leknes-Sæbø, men det blir selvsagt en mye lengre tur. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå