Gå til innhold

Sprukket trommehinne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 3,5 fikk ørebetennelse med sprukket trommehinne for et par måneder siden. Han ble behandlet med antibiotika, og virket eller frisk etter det.

Men nå synes vi at han hører litt dårlig. Kan det ha sammenheng med den sprukne trommehinnen? Leser på nettet at det kan gi nedsatt hørsel frem til det har grodd, men finner ikke hvor lang tid det skal ta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer at man kan få redusert hørsel ved sprukken trommehinne. For optimal lydoverføring må det være likt lufttrykk på innsiden og utsiden av trommehinnen. Dette forsvinner jo da når trommehinnen sprekker. Det kan være litt forskjell fra person til person hvor fort trommehinnen gror, men er det ikke grodd innen 1 år bør den repareres kirurgisk pga infeksjonsfaren. Dermed bør dere være litt forsiktig når han bader så han ikke får vann i øret.

• 1 måned senere...
Skrevet

En normal trommehinne skal leges nokså raskt. Legen undersøker normalt sett om trommehinna er grodd 6 uker etter at den sprakk. Vær forsiktig med vann i øret inntil dere er sikker på at den er grodd. Badevatt fåes på apoteket.

Skrevet

Det gikk hull på trommehinna mi for snart 4 uker siden(i sammenheng med at jeg ble syk), og jeg merker at det er først nå at hullet har begynt å gro. Det kom mye væske ut av øret både da dag og natt, og det er først nå det er blitt tørt i øret, men hullet er ikke helt i orden. Tenker at det er bra om 1-2 uker.

Jeg passer iallfall på å gå med lue når det er kaldt! :)

Skrevet

Husk å ta forholdsregler!

Mamma ga meg alltid nesespray med en gang jeg ble forkjøla, fordi ble jeg tett så ville jeg bli tett i øretrompeten som ville føre til at det samlet seg gørr inni øretrompeten som ville presse på trommehinna, og da ville det gå hull på trommehinna.

Når du tar nesespray, vil du unngå at øretrompeten blir fylt med gørr, og veien holdes åpne, og du unngår hull på trommehinnen.

Vet hvor vondt det gjør rett før det går hull på trommehinnen, men ah! så deilig det er når det blir hull. Da forsvinner smerten med ett!

Har hatt mye øreplager som barn, og nesesprayen har vært min beste venn.

Skrevet

Etter hva jeg har forstått, vil man fortsette å ha dårligere hørsel enn hva man hadde i utgangspunktet også etter at trommehinnen er leget. Men det kan være forskjellig grad av det? :klo:

Skrevet

Etter hva jeg har forstått, vil man fortsette å ha dårligere hørsel enn hva man hadde i utgangspunktet også etter at trommehinnen er leget. Men det kan være forskjellig grad av det? :klo:

Neida det går bra, trommehinnen er flink å lege seg der. Eneste man sitter igjen med er et stilig arr på trommehinnen hihi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...