AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Viser seg at jeg ikke har sjanse å få lån i banken til en rimelig ok leilighet i Oslo. Ja, jeg er litt kresen og ønsker en leilighet med to soverom. Min mor er villig til å kjøpe sammen med meg. Hvor vanlig er dette og er det ok for banken? Hvordan blir det i forhold til skatten? For man betaler vel mindre skatt hvis man har boliglån?
Alison Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Viser seg at jeg ikke har sjanse å få lån i banken til en rimelig ok leilighet i Oslo. Ja, jeg er litt kresen og ønsker en leilighet med to soverom. Min mor er villig til å kjøpe sammen med meg. Hvor vanlig er dette og er det ok for banken? Hvordan blir det i forhold til skatten? For man betaler vel mindre skatt hvis man har boliglån? Du skriver at din mor vil kjøpe sammen med deg. Vil det da si at dere skal bo sammen i denne boligen, eller skal hun kun være med som medeier og lånetager slik at du kan få kjøpt deg bolig? Banken vil se på at dere sammen har nok inntekt til å betjene lånet (da blir det tatt hensyn til inntektene til dere begge + alt dere har i lån). I tillegg må dere ha nok sikkerhet for lånet (egenkapital eller tilleggssikkerhet i annen bolig). Hvis du og din mor skal bo hver for dere vil banken se på at dere vil sitte med kostnader i forbindelse med to boliger (stordriftfordelen med å bo sammen blir borte. Det må betales strøm, forsikringer, kommunale utgifter osv. for to boliger). Når din mor blir med på lånet vil hun hefte for hele lånet på lik linje med deg. Dette kan gjøre at din mor kanskje ikke får mulighet til å ta opp mer lån selv til oppussing, ny bolig, bil eller lignende. Må hun være med som medlånetager pga. at du ikke selv kan få lånet du har behov for, må hun også være beredt på og betale for lånet. Er hun ikke villig til å betale for lånet skal hun heller ikke være med som medlånetager. Husk at det er en grunn til at banken ikke vil gi deg lån alene. Når det gjelder skatt får du trekt fra gjeldsrentene, og du får igjen 28 % av det du har betalt i gjeldsrenter. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Du skriver at din mor vil kjøpe sammen med deg. Vil det da si at dere skal bo sammen i denne boligen, eller skal hun kun være med som medeier og lånetager slik at du kan få kjøpt deg bolig? Banken vil se på at dere sammen har nok inntekt til å betjene lånet (da blir det tatt hensyn til inntektene til dere begge + alt dere har i lån). I tillegg må dere ha nok sikkerhet for lånet (egenkapital eller tilleggssikkerhet i annen bolig). Hvis du og din mor skal bo hver for dere vil banken se på at dere vil sitte med kostnader i forbindelse med to boliger (stordriftfordelen med å bo sammen blir borte. Det må betales strøm, forsikringer, kommunale utgifter osv. for to boliger). Når din mor blir med på lånet vil hun hefte for hele lånet på lik linje med deg. Dette kan gjøre at din mor kanskje ikke får mulighet til å ta opp mer lån selv til oppussing, ny bolig, bil eller lignende. Må hun være med som medlånetager pga. at du ikke selv kan få lånet du har behov for, må hun også være beredt på og betale for lånet. Er hun ikke villig til å betale for lånet skal hun heller ikke være med som medlånetager. Husk at det er en grunn til at banken ikke vil gi deg lån alene. Når det gjelder skatt får du trekt fra gjeldsrentene, og du får igjen 28 % av det du har betalt i gjeldsrenter. Takk for et veldig konkret svar. Jobber du innen bransjen? Min mor skal ikke bo sammen med meg. Grunnen til at hun er medlåner, er fordi jeg bare får 1.8 millioner i lån. Jeg vil helst låne mer, for da kan jeg kjøpe en tre romsleilighet her i Oslo. Mye av det på nettet er veldig smått og gammelt synes jeg. Jeg vil helst ikke bo så langt utenfor sentrum av diverse årsaker. Og jeg vil helst ha selveier, og det koster generelt mye mer.
Alison Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Takk for et veldig konkret svar. Jobber du innen bransjen? Ja, jeg er finansrådgiver. Min mor skal ikke bo sammen med meg. Grunnen til at hun er medlåner, er fordi jeg bare får 1.8 millioner i lån. Jeg vil helst låne mer, for da kan jeg kjøpe en tre romsleilighet her i Oslo. Mye av det på nettet er veldig smått og gammelt synes jeg. Jeg vil helst ikke bo så langt utenfor sentrum av diverse årsaker. Og jeg vil helst ha selveier, og det koster generelt mye mer. Du bør tenke deg godt om før du tar med din mor som medlånetager. Som nevnt i forrige innlegg vil hun bli ansvarlig for hele lånet på lik linje med deg. Hun må da også være villig til å hjelpe deg med betaling av lånet. Er hun ikke det bør hun frarådes på det sterkeste å være med som medlånetager. Hvis din mor både kan og vil hjelpe deg økonomisk, kan en bedre løsning være at hun gir deg forskudd på arv. Har hun ikke nok sparepenger til dette kan hun i stedet ta opp lån selv på det beløpet hun er villig til å hjelpe deg med. Du har fått mulighet til 1,8 mill i lån alene, og det er mulig å få en bolig i denne prisklassen. De fleste starter med å kjøpe en liten bolig, og kjøper seg større og dyrere bolig etter hvert som økonomien blir bedre. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #5 Skrevet 1. januar 2012 Ja, jeg er finansrådgiver. Du bør tenke deg godt om før du tar med din mor som medlånetager. Som nevnt i forrige innlegg vil hun bli ansvarlig for hele lånet på lik linje med deg. Hun må da også være villig til å hjelpe deg med betaling av lånet. Er hun ikke det bør hun frarådes på det sterkeste å være med som medlånetager. Hvis din mor både kan og vil hjelpe deg økonomisk, kan en bedre løsning være at hun gir deg forskudd på arv. Har hun ikke nok sparepenger til dette kan hun i stedet ta opp lån selv på det beløpet hun er villig til å hjelpe deg med. Du har fått mulighet til 1,8 mill i lån alene, og det er mulig å få en bolig i denne prisklassen. De fleste starter med å kjøpe en liten bolig, og kjøper seg større og dyrere bolig etter hvert som økonomien blir bedre. Min mor er klar over at hun blir ansvarlig for hele lånet sammen med meg. Tror neppe hun vil gi meg forskudd på arv. Jeg forstår det alternativet du gir meg nå, om å kjøpe en liten bolig først, og så kjøpe noe større etterhvert. Men det virker tungvint, er så lei å flytte og flytte hele tida. Så jeg tenker at jeg kjøper noe til en ok størrelse med en gang. Takk igjen for gode råd.
Alison Skrevet 1. januar 2012 #6 Skrevet 1. januar 2012 Min mor er klar over at hun blir ansvarlig for hele lånet sammen med meg. Tror neppe hun vil gi meg forskudd på arv. Da lurer jeg på om hun er villig til å være med og betale på lånet sammen med deg? Hvis hun er det så kunne hun likegodt ta opp et lån i eget navn som hun gir som forskudd på arv. Da er hun kun ansvarlig for dette lånet og ikke hele lånet ditt. Er ikke dette et alternativ for henne så kan det virke som om hun egentlig ikke er villig til å betale på et boliglån hvor dere begge står som lånetagere heller. Da bør hun absolutt ikke bli med som medlånetager. Jeg har vært i kontakt med mange foreldre som vurderer å stille opp som medlånetagere sammen med barna sine, men når de blir informert om hva det faktisk innebærer er det mange som går bort fra denne løsningen. I tilfeller der låntageren er student, men med stor sannsynlighet får høy nok inntekt til å overta lånet alene når studiene er ferdig, kan det være en god ide å ha med foreldre som medlånetager pga. at det vil være for en begrenset periode. I andre tilfeller bør foreldre tenke seg godt om. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #7 Skrevet 1. januar 2012 Da lurer jeg på om hun er villig til å være med og betale på lånet sammen med deg? Hvis hun er det så kunne hun likegodt ta opp et lån i eget navn som hun gir som forskudd på arv. Da er hun kun ansvarlig for dette lånet og ikke hele lånet ditt. Er ikke dette et alternativ for henne så kan det virke som om hun egentlig ikke er villig til å betale på et boliglån hvor dere begge står som lånetagere heller. Da bør hun absolutt ikke bli med som medlånetager. Jeg har vært i kontakt med mange foreldre som vurderer å stille opp som medlånetagere sammen med barna sine, men når de blir informert om hva det faktisk innebærer er det mange som går bort fra denne løsningen. I tilfeller der låntageren er student, men med stor sannsynlighet får høy nok inntekt til å overta lånet alene når studiene er ferdig, kan det være en god ide å ha med foreldre som medlånetager pga. at det vil være for en begrenset periode. I andre tilfeller bør foreldre tenke seg godt om. Du sier noe der. Jeg får ta en prat med min mor og høre hva hun tenker mo saken.
hulaboer Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 Hvordan er lån i forhold til det at foreldre kjøper seg inn i boligen? Blir det noe ekstra skatt på noen dersom foreldrene betaler f.eks. 10% av kjøpesummen og dermed eier 10% av leiligheten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå