Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har eksamen neste uke. det er første året mitt på høyskole. jeg har lært og kan referer, men fortsatt, føler at det er mye mer jeg burde kunne.... har alle linkene og sidene, men jeg er redd sensor missforstår meg og at jeg blir tatt for juks og blir kastet fordi jeg bruker referanselistene feil....

feks så har jeg sett gjennom 2 sider i pensum, plukket ut det vikgtiste av sidene, og så til slutt : (bllabla 2008, s.45) da har jeg jo referert, men jeg er redd fortsatt... vet ikke hva som feiler meg..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
:hug:
Skrevet

Eksamensnerver er helt vanlig. Svar meg på disse spørsmålene:

1. Har du planer om å jukse?

2. Har du jobbet med pensum gjennom året?

3. Kan du stoffet du skal ha eksamen i?

Hvis svarene dine er nei, ja og ja, så kan du begynne å puste. Nå har du fokus på helt feil ting.

AnonymBruker
Skrevet

1. jeg vil aldri i livet gjøre det, jeg er så redd juksing og konsekvensene det fører til at jeg er redd sensor missforstår meg og tror jeg jukser. Altså problemet er at jeg er redd jeg blir tatt for juks fordi jeg referer feil. er ikke trygg på referansegreier enda.

2. det har jeg gjort, og kan veldig mye.

3. jeg kan alt ja.

Skrevet

Pust med magen og snakk med de andre. Dette går fint!

Skrevet

Du er redd for dette er første eksamen på høgskolen :)

Men du har nok ingenting å være bekynret over! :)

Du blir ikke tatt i juks hvis du referer. Virker som om du er en flink student! :)

AnonymBruker
Skrevet

ja men hva hvis jeg referer feil?? er ikke sensor ken på å vite hvor jeg får stoffet fra? ja det har jeg jo hatt med, om det er noen småfeil spiller det ingen rolle vel??? jeg er helt ny på dette og har en ræva lærer som aldri hjelper til med slikt......

AnonymBruker
Skrevet

Normalt med nerver! Dette kommer til å ra! :)

Gjest henriett3
Skrevet

Da er vi to!

Ønsker deg lykke til! :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Takk alle sammen. Håper bare at måten jeg referer på er riktig, og at sensor ikke er så pirkete.. :(

men vet noen om det er greit å skrive slikt : s.94-97 altså at jeg har brukt flere sider for å skrive en bestemt tekst..

stryker man om man ikke skriver sidetall på teksten?

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg studerer skal du kun skrive sidetall i referansen om det er et direkte sitat. Altså, om du leser fire sider og skribler ned essensen, skal det kun stå (Forfatter, årstall), ikke noe sidetall.

Skrevet

Dette går så fint, så. :)

Grunnen til at man refererer er som du selv sier at man skal vise hvor man har tatt stoffet fra. Du kan nok få litt trekk om det er tekniske feil og denslags i besvarelsen, men så lenge du gjør et ærlig forsøk på å referere så kan jeg ikke se for meg at du vil bli tatt for juks. Husk at sensor VET at dette er den første eksamenen din. Sensor leser også flere enn din besvarelse, og siden du har en lærer som ikke er flink til å forklare så er det ikke rart om andre også er ustødige i referansebruken sin.

Det er helt normalt å være nervøs før noe sånt - du vil jo gjerne gjøre det bra! Men det skal VELDIG mye til før referansebruken feller deg, altså. Fokuser på det faglige først. Ikke gå i fella med å stresse så mye med referansene at du ikke får skrevet ferdig besvarelsen. Gjør heller den ferdig først, og gå over og dobbeltsjekk referansene etterpå.

Skrevet

Jeg har hatt mange sensoroppdrag og jeg har aldri strøket noen selv om det er litt rusk og rask på den tekninske kvaliteten. Det er helheten som avgjør resulatet.

Det du sliter med heter eksamensnerver. Og dette er første eksamen på en høyskole. Pust med magen og si til deg selv at du kan mye og at dette skal gå bra!

Og husk at sensorer stort sett ikke er ute etter å "ta" studentene for noe...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...