Gå til innhold

Søker boktips - nyere historie; storpolitikk og individet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min fyller år snart. Han elsker å lese bøker om hvordan mennesker klarer seg i totalitære regimer, i store historiske omveltninger og den slags. Det han liker best er når det store kombineres med det personlige, som i "Ordinary Lives in North Korea" av Barbara Demick (reelle skjebner), eller "Red Plenty" av Francis Spufford (prosa). Noen som har lest tilsvarende bøker som kan anbefales? Førstnevnte fikk han på norsk og han gremmes fortsatt over at boken kostet >300kr her og 50kr på engelsk; han bryr seg ikke om språket egentlig. Han klarer norsk, svensk, engelsk og tysk flytende, kanskje litt fransk også, men "får utslett" av det danske språket. Jeg er helt blank her for det er ikke noe jeg leser, men jeg vil være tidlig ute med bestillingen og gjerne gi han noe som han har lyst til å snakke om med vennene sine. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Nå er det ikke det jeg leser mest, men disse er gode synes jeg:

http://seattletimes.nwsource.com/html/books/2002840002_cambodia05.html

http://www.guardian.co.uk/books/2003/jul/20/biography.features

Det finnes også en del andre gode bøker om Khmer Rouge, og det er en utrolig interessant og grufull historie. Leste også et par bøker skrevet av khmerer under regimet, men jeg klarer dessverre ikke å komme på hva de heter.

Leste også denne om Biafrakrigen for ikke så lenge siden:

http://www.nytimes.com/2006/10/01/books/review/Nixon.t.html

Jeg likte den veldig godt, men det er non-fiction. Følte likevel at jeg lærte en del om noe som for meg var temmelig ukjent.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat fra et totalitært regime, men Jonathan Frantzens Freedom handler både om storpolitikk, lobbyisme og private skjebner. Jeg fikk ikke den store leseropplevelsen, men bøkene hans har fått tildels svært gode kritikker, og jeg ser at den gir et interessant tidsbilde.

Skrevet

George Orwell - 1984. Men den har han sikkert lest?

Om han takler å lese manus er flere av stykkene til Brecht kanskje aktuelle? Siden han leser tysk kan han jo ta dem på orginalspråket også :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svara! 1984 er definitivt blant yndlingsbøkene hans. :) Men Brecht er en god ide, han foretrekker jo faktisk manus fremfor vanlig skjønnlitteratur. Skal sette meg inn i de konkrete tipsene, det er veldig kjekt å få innspill!

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svara! 1984 er definitivt blant yndlingsbøkene hans. :) Men Brecht er en god ide, han foretrekker jo faktisk manus fremfor vanlig skjønnlitteratur. Skal sette meg inn i de konkrete tipsene, det er veldig kjekt å få innspill!

Oi, han foretrekker manus, faktisk! For en mann du har funnet :rodmer:

Da har jeg flere tips, vettu :)

- Cleansed av Sarah Kane. Virker å være litt på siden, men underteksten er ganske bang on the money. Samt at teksten er så vakker at han vil gråte blod.

- Lear av Edward Bond

- Richard III og King Lear av Shakespeare

- Alt av Brecht kan egentlig lett være av interesse, men jeg vil særlig trekke frem "The Caucasian Chalk Circle" og "Mutter Courage"

- My Name is Rachel Corrie - Rachel Corrie/Alan Rickman/Katherine Viner kan være interessant.

Ellers er det mange flere knallgode politiske dramatikere ute og går, Caryl Churchill er fantastisk, Mark Ravenhill må nevnes, Pinter, David Hare og Dario Fo likeledes. Alle jeg har nevnt er en kjempeinspirasjon for meg (jeg skriver selv politiske og sosialpolitiske manus) - håper han finner noe han liker :)

Skrevet

Det var et fyldig feedback, takk! :) Da har jeg jo til flere år med bursdager og jul, hehe.

...enig i at jeg har funnet meg en fin prins! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...