AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Halloien, jeg har tre forskjellige typer palmefrø her i huset og vil prøve å dyrke frem noen vekster som jeg ikke har noe som helst erfaring med. Lurer på om noen her har prøvd? De frøa jeg har er arabica, en som jeg ikke husker, og noen daddelkjerner. Tenkte å ha de i vanlig pottejord i grolys, og plante de i skikkelige potter med en gang jeg ser det er liv. Jeg har veldig mange frø og håper at noen av de klarer seg.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Min bestemor plantet en palme av daddelfrø, og den ble svær. Stod i en Whiskeytønne når jeg var liten, den ble vel rundt 20 år gammel. Bestemor døde i 1993-94. Bestefaren min døde i 2005, og da døde planten kort tid etterpå. Rota og alt bestod, men palmegrenene, stooore fine lange grener, visnet hen og måtte skjæres av. De vokste aldri ut igjen.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Det var godt å høre at det går an å få til slikt innendørs! Regner med at bestemoren din ikke hadde all slags moderne planteutstyr tilgjengelig...
Amys Skrevet 2. januar 2012 #4 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Jeg har et par mini-daddelpalmer Strengt tatt mer lange spisse blader enn palmer enda da men.. Plantet steinene fra tørkede daddler for 2-3 år siden, og etter ca 3 måneder begynte de å gro (jeg hadde egentlig gitt opp og skulle til å kaste de da jeg så det hadde begynt å skje noe). Jeg la i vann halvparten av steinene i et par uker før planting, resten plantet jeg rett i våt jord. Et par fra begge grupper spirte, så virket ikke som om det har noe å si hvordan man gjør det. Endret 2. januar 2012 av Amys 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #5 Skrevet 2. januar 2012 Takk for kommentaren din! Fortsatt bare spisse blader etter tre år? Hm....
skrue Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 Morsomt å prøve slikt. Har for tiden et 1.5 meter høyt sitrontre (eller mer en sitrontrepinne) som stammer fra en stein i en vanlig sitron. Står ute i sommerhalvåret og ser ut til å trives best med det.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 Det er fantastisk morsomt når det fungerer! Hadde et lite mangotre her også, men det døde plutselig og uten å forklare seg.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #8 Skrevet 3. januar 2012 Nå måtte jeg legge daddelsteiner i vann Noen frø trenger ganske brutal mekanisk behandling før de kan spire, så det kan være lurt å google litt før man får for store forhåpninger.
Amys Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 Takk for kommentaren din! Fortsatt bare spisse blader etter tre år? Hm.... Ja..mulig de egentlig burde kuttes for å få det til å bli en palme? (jeg har ikke turt å prøve ) Den ene av de fikk svær potte i sommer (dyp og ca 10 liter), og den har vokst en del etter det, så det kan også være de liker å ha masse plass til røttene sine før den blir mer palme-aktig.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Skjønner at du ikke tør!! Men kjøper man f.eks. yuccapalmer er de jo alltid blitt beskjært slik at det kommer ut flere greiner rundt hovedstammen. Brutal behandling er da heller ikke noe jeg er så glad i. :o Daddelkjernene er jo knallharde, så det kan være mulig de må plages litt først. I dag lurte jeg på om olivenstein fra oliven i glass kan ha noe liv i seg? Kjøpte et glass her om dagen der det nesten ikke er kjøtt på steinene... Og noe må dette jo brukes til. 8)
Jutta86 Skrevet 21. mai 2022 #11 Skrevet 21. mai 2022 Har en daddelpalme som er litt over 3 år nå. Den er rundt 1 m høy, og har fine palmeblader. Den gikk fra de spisse bladene til palmeblader når den var 1.5-2 år. Nå står den i en potte på 40 + 4 liter. (Reservoar 4L) jeg bruker kun såjord som er næringsfattig og gir flytende næring i vekstsesongen, den står i østvendt vindu,men må sies at jeg bor i Tromsø og palmen slutter nesten helt å vokse på vinteren. Så den gror sikkert saktere enn den kunne gjort en men plass. Gir den noe kunstig lys om vinteren. 1
Jutta86 Skrevet 21. mai 2022 #12 Skrevet 21. mai 2022 On 1/3/2012 at 6:27 PM, Amys said: Ja..mulig de egentlig burde kuttes for å få det til å bli en palme? (jeg har ikke turt å prøve ) Den ene av de fikk svær potte i sommer (dyp og ca 10 liter), og den har vokst en del etter det, så det kan også være de liker å ha masse plass til røttene sine før den blir mer palme-aktig. Du kutter ikke friske blader, men kutter de av når de dør. Palmeblader kommer naturlig etterhvert, først spisse blad, så vifteform tilslutt kommer de ordentlige palmeblader. men jeg synes den har kommet litt kort på 3 år, sammenlignet med min.
Jutta86 Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 Unnskyld, så ikke dato på tråden før jeg svarte 😔 bare søkte opp på google om daddelpalme😂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå