Gå til innhold

Skulder/rygg/PC-smerter: leddbetennelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge pleier en å være sykemeldt når det er snakk om leddsmerter/PC-overaktive armer, og kroniske plager som følge av flere år med stillesittende arbeid (selv om personen er veltrent og trener utenfor arbeidstiden?)

Dette er snakk om en dyktig person, en ressurs for den lille bedriften og en nøkkelperson innen sitt fagområde.

Det er litt gjennomtrekk og trivselsundersøkesler sier samtidig at det ikke er så veldig bra arbeidsmiljø på det aktuelle stedet.

Jobber innen HR, og lurer bare på om noen har erfaringer med slike plager? Tror ikke vi kan finne en vikar på dagen, for fagområdet er noe spesielt :) Det skal også sies at jeg vet at sjefen ikke vil gi særlig lønnsøkning til den sykemeldte personen, selv om han har bidratt utenom det vanlige/forventede i hele året etter da han startet.

Noe bedriften kan gjøre? Vi behøver denne personen... :) Takker for innspill fra erfarne folk, ledere og andre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at denne personen har fått all mulig tilpassing av arbeidsplassen sin? Heve/senkepult, spesialstol, skikkelig ergonomisk mus og tastatur, samt besøk av bedriftshelsetjenesten på arbeidsplassen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at denne personen har fått all mulig tilpassing av arbeidsplassen sin? Heve/senkepult, spesialstol, skikkelig ergonomisk mus og tastatur, samt besøk av bedriftshelsetjenesten på arbeidsplassen?

Ja, personen har pult som kan heves/senkes, spesialvennlig stol (slik alle har) og trådløs mus og ergovennlig tastatur. Han har meldt i fra til bedriftslegen at han har problem med PC-jobbing, og bedriftslegen har anbefalt en langtidssykemelding, slik at han kommer seg. De vet ikke så mye om varigheten, menfysioterapeut/osteopat/bedriftslege anslår rundt noen måneder...og i verste fall opp til et år, med spesialtreningsopplegg.

Bare lulrte på om noen her hadde erfart lignende?

AnonymBruker
Skrevet

Sykdom i perioder av livet er nok noe arbeidslivet må lære seg er en del av livet.

Det er bare å vente på at personene som er syke blir friske igjen. That's life! :klemmer::)

*Husk også at svært mange diagnoser i norsk arbeidsliv er på grunn av at arbeidstakeren mistrives voldsomt på jobben...det kan f.eks være arbeidsmiljøet, sjefen, kolleger og andre forhold som gjør at en person gruer seg til å gå på jobb hver dag, uansett flinkhet.

Da er en blant mange utveier sykemelding. Mens de søker seg til nye jaktmarker. Snakker ut fra mange års erfaring som leder, og lang erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært vanskelig for noen utenfor å spekulere i sykemeldingens lengde. Folk på jobben har vært syke av tilsvarende plager 1-2 år, men dette er også folk som har bidratt som bare det mens andre på avdelingen ofte har sitti på ræva. Da er det heller ikke rart at folk blir sykemeldt, for samme hvor lite det er ønsket av arbeidsgiver så blir folk syke etterhvert av å gi 150% døgnet rundt. Forhold dere til det bedriftslegen sier. Skjønner godt at arbeidsmiljøet kanskje ikke er så bra når sjefen heller ikke ønsker å gi lønnsøkning til en person som har prestert bra når h*n blir sykt. Selv hadde jeg klikket i vinkel og forklart sjefen en lekse h*n sent ville glemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært vanskelig for noen utenfor å spekulere i sykemeldingens lengde. Folk på jobben har vært syke av tilsvarende plager 1-2 år, men dette er også folk som har bidratt som bare det mens andre på avdelingen ofte har sitti på ræva. Da er det heller ikke rart at folk blir sykemeldt, for samme hvor lite det er ønsket av arbeidsgiver så blir folk syke etterhvert av å gi 150% døgnet rundt. Forhold dere til det bedriftslegen sier. Skjønner godt at arbeidsmiljøet kanskje ikke er så bra når sjefen heller ikke ønsker å gi lønnsøkning til en person som har prestert bra når h*n blir sykt. Selv hadde jeg klikket i vinkel og forklart sjefen en lekse h*n sent ville glemme.

Jeg vet om en bekjent som høres ut som er i noenlunde samme situasjon...hun har stått skikkelig på, fått til gode resultater og har fin kompetanse - men sjefen nekter å gi henne lønnsøkning og har forespeilet henne at det ikkek er noe å hente på den fronten til tross for at han faktisk lovet henne det da hun startet!

Hun har blitt nå både sliten/utslitt i hele kroppen og sykemeldt. Aner ikke hvor lenge, men sist jeg snakket med henne var hun bare sliten. Tipper hun bare vi lfinne seg en ny arbeidsgiver som vil betale for hennes verdi, pga det hun kan tilføre bedriften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...