antibac Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 (endret) Hei! REALFA = Generell studiekompetanse (GENS) og: R1/(S1+S2) og enten (R1+R2) eller FYS(1+2) eller KJE(1+2) eller BIO(1+2) eller INFO(1+2) eller GEO(1+2) eller TEK(1+2). Hvis jeg forstår dette rett, så kan jeg søke på et studie som krever realfag hvis jeg f.eks. har R1 og FYS 1+2. Hvorfor er det slik? Hvorfor trenger man bare noe av dette for å oppfylle krave om realfag? Jeg har lyst til å søke på geofag, men jeg har ikke noen realfag fra før av. Er det noen steder man kan få undervisning i realfag uten å måtte betale helt sinnsykt mye penger? Endret 1. januar 2012 av antibac
SmallTalk Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Du kan vel ta fagene som privatist ved nærmeste vgs?
antibac Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2012 Du kan vel ta fagene som privatist ved nærmeste vgs? Jo, det må jeg vel uansett, men jeg ønsker å få undervisning da jeg ikke har hatt realfag før. Uansett, har funnet en mulig løsning. Er en skole her jeg bor som har voksenopplæring, det er billigere enn f.eks. Sonans.
Moscato Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Hvis man skal ha tatt alle realfagene over både vg2 og vg3, så får man jo et mye høyere timetall enn det som trengs. Og så åpner det for variasjon. Man får REALFA selv om man også interesserer seg for feks et språkfag. Men mange av studiene som krever REALFA krever også en veldig høy poengsum for å komme inn (eksempelvis medisin, veterinær, tannlege, nanotek, biologi og kjemi +++), og dermed er det en fordel å ha flere realfag enn det som kreves for å få REALFA, fordi hvert realfag gir en viss poengsum som teller ved søking. Vinninga vil selvsagt gå opp i spinninga hvis man får dårlige karakterer på realfagene (poengmessig), men så er det også slik at det på mange REALFA-studier er en enorm fordel å ha hatt flere av realfagene, selv om det ikke er påkrevd. Mitt studie (veterinær) krever REALFA, og altså kan man komme inn med feks den kombinasjonen du nevner (R1+FYS1+2). Problemet er bare at man ikke egentlig har spesielt stor nytte av fysikkfagene på dette studiet, så man stiller sterkere med kjemi- og biologifag. Jeg har R1+R2, FYS1, BIO (1+2) og KJE (1+2). Hittil har det vært en utmerket kombo, men det er jo fordi jeg har begynt på et studie som passer godt til det. INFO, GEO og TEK hadde vært "ubrukelig", selv om det i mange sammenhenger ville gitt meg samme kompetanse på papiret.
antibac Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 1. januar 2012 Hvis man skal ha tatt alle realfagene over både vg2 og vg3, så får man jo et mye høyere timetall enn det som trengs. Og så åpner det for variasjon. Man får REALFA selv om man også interesserer seg for feks et språkfag. Men mange av studiene som krever REALFA krever også en veldig høy poengsum for å komme inn (eksempelvis medisin, veterinær, tannlege, nanotek, biologi og kjemi +++), og dermed er det en fordel å ha flere realfag enn det som kreves for å få REALFA, fordi hvert realfag gir en viss poengsum som teller ved søking. Vinninga vil selvsagt gå opp i spinninga hvis man får dårlige karakterer på realfagene (poengmessig), men så er det også slik at det på mange REALFA-studier er en enorm fordel å ha hatt flere av realfagene, selv om det ikke er påkrevd. Mitt studie (veterinær) krever REALFA, og altså kan man komme inn med feks den kombinasjonen du nevner (R1+FYS1+2). Problemet er bare at man ikke egentlig har spesielt stor nytte av fysikkfagene på dette studiet, så man stiller sterkere med kjemi- og biologifag. Jeg har R1+R2, FYS1, BIO (1+2) og KJE (1+2). Hittil har det vært en utmerket kombo, men det er jo fordi jeg har begynt på et studie som passer godt til det. INFO, GEO og TEK hadde vært "ubrukelig", selv om det i mange sammenhenger ville gitt meg samme kompetanse på papiret. Tusen takk for svar! Ja, det var det jeg også tenkte. At noen av realfagene vil være mer relevante for det jeg vil studere. GEO (1+2) er et fag jeg ikke en gang visste var mulig å ta på videregående, men det er ikke et fag de tilbyr i voksenopplæring ser det ut som. Det hadde jo vært ganske relevant for studiet jeg vil gå (altså geologi).
Moscato Skrevet 1. januar 2012 #6 Skrevet 1. januar 2012 Tusen takk for svar! Ja, det var det jeg også tenkte. At noen av realfagene vil være mer relevante for det jeg vil studere. GEO (1+2) er et fag jeg ikke en gang visste var mulig å ta på videregående, men det er ikke et fag de tilbyr i voksenopplæring ser det ut som. Det hadde jo vært ganske relevant for studiet jeg vil gå (altså geologi). Jeg visste faktisk heller ikke om det. Vi hadde mulighet til å ta Geofag som privatist da jeg gikk på vgs, men da var det snakk om et tretimersfag, så det kan jo ikke ha vært tilsvarende de andre realfagene. Men det er jo slik at tilbudet varierer fra skole til skole, dessverre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå