Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor ved siden av en stor skog. Ikke vår skog, tror det enten er kommunen sin, evt en bonde.

Kan jeg kaste juletreet der? Har ikke bil, så er vannskelig å få kastet juletreet selv..

Videoannonse
Annonse
Gjest henriett3
Skrevet

Du burde vel ikke det. Hadde jeg eid skogen, hadde jeg blitt ganske irritert om jeg måtte rydde skogen fordi fullt av folk kastet juletreene sine der.

Men hvor og hvordan du skal kaste det, har jeg dessverre ikke svar på.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Hvor du skal kaste det burde du vel tenkt på FØR du kjøpte treet? Ditt tre, ditt ansvar. men om skogeier er bonde så kan du jo høre om h*n kan hjelpe deg med å bli kvitt treet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Hvor du skal kaste det burde du vel tenkt på FØR du kjøpte treet? Ditt tre, ditt ansvar. men om skogeier er bonde så kan du jo høre om h*n kan hjelpe deg med å bli kvitt treet?

Tenkte det blir til jord etterhvert. Er ikke slik at noen ferdes der, er ved siden av huset med tett tett skog. Nermeste bonde er 3 km vekk.

Istedet for å belære meg om at jeg burde tenkt på dette før, kan du ikke fortelle meg hvor jeg skal kaste det da? ;)

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er edelgran, gi det til en stall i nærheten. Mange hester ELSKER å spise på bartrær :)

Gjest henriett3
Skrevet

Det blir ikke til jord etterhvert. Noen bonder bruker og utmark som beite for kyr på sommeren, og det kan være farlig viss det ligger fullt av trær på bakken overalt.

Kjøp deg uekte tre neste gang.

Skrevet

Kan du ikke bare frese det opp og pakke det i kompost binge?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare frese det opp og pakke det i kompost binge?

Jeg har ingen kompostbinge, ei heller noe å "frese det opp"med...

Skrevet

Jeg har ingen kompostbinge, ei heller noe å "frese det opp"med...

Du kan låne det hos noen bedrifter. Husker ikke hva maskineriet heter, men det brukes til å skjære opp småkvist og slikt når en feller tre. En kan levere kompost i noen hage bedrifter. Det er bare unnskyldninger og latskap som gjør det til, det er faktisk ikke så vanskelig og det er mye mer naturvennlig, siden det bryter fortere ned.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er edelgran, gi det til en stall i nærheten. Mange hester ELSKER å spise på bartrær :)

Det har jeg aldri opplevd, og vi har stor skog med masse granbar og trær, friske og nedfallne, aldri har noen av våre 20+ hester rørt det. Tvert om, grannåler kan være farlig for drektige hester. Og tørre juletrær er neppe hester interessert i.

Skrevet

I tillegg så har de fleste kommuner juletre innsamling. Hvorfor i all verden har du mer lyst til å kaste treet i skogen enn å sette det ut til innhenting?

AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke til jord etterhvert. Noen bonder bruker og utmark som beite for kyr på sommeren, og det kan være farlig viss det ligger fullt av trær på bakken overalt.

Kjøp deg uekte tre neste gang.

Beitene er sjelden tett skog rett oppi et boligområde, og trær har en tendens til å ligge rundtomkring i skogen, med mindre det er en vedskog som jevnlig blir skjøtt slik at trærne står med nøyaktig avstand til hverandre osv. Og jo, de råtner og blir til en del av den naturlige skogbunnen. Det er liksom en sånn prosess som foregår i naturen. Det tar tid, men det skjer.

Både kyr, sauer, geiter og hester tåler for øvrig fint at bakken ikke er paddeflat, og et juletre er snarere snacks enn snubletråd.

Når det er sagt ville jeg heller levert treet til nærmeste stall, nærmeste nabo med vedovn eller nærmeste jonsokbål.

• Liker 1
Skrevet

Sag det opp og bruk det til ved. Da blir det borte:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte det blir til jord etterhvert. Er ikke slik at noen ferdes der, er ved siden av huset med tett tett skog. Nermeste bonde er 3 km vekk.

Istedet for å belære meg om at jeg burde tenkt på dette før, kan du ikke fortelle meg hvor jeg skal kaste det da? ;)

Det tar mange, mange år, og som noen andre har bemerka så kan det godt hende at bonden bruker skogen til noe annet i mellomtiden.

Jeg ser ikke helt problemet med å belære deg, du virker utrolig hjelpesløs. Har du ikke en sag du kan dele det opp med? En trekasse du kan bruke som kompostbinge? En plass å brenne det? Hva har det med saken å gjøre at bonden bor noen km unna? Du kan jo avtale at han tar med seg treet neste gang han kjører forbi. Eller om du ringer ham kan det hende du får tillatelse til å hive treet i skogen. Du kan spørre en venn som har bil om hjelp til å bli kvitt det, mot en liten sum, en øl eller en gjentjeneste. Eller du kan gi det til noen som har vedovn. Enkelte kommuner tilbyr henting av juletrær, sjekk om det gjelder den du bor i.

• Liker 1
Skrevet

De færreste staller tar inn gran, i og med at mange hester får kolikk av det. I tillegg så kan det være veldig farlig for drektige hopper.

Skrevet

Nei. Hvis du ikke har hentet det i den skogen, skal du ikke dra det dit.

Treet kan ha fremmede smittestoffer som skogens ikke er immun mot.

Teoretisk sett kan ei kongle spire, og forurense skogens arvemateriale, ved at det oppstår feil type ungtrær, som må brukes ressurser på å få fjernet. (Hvis det er kommersiell skogsdrift.)

Treets harpiks er ganske brennbar. Når treet ligger og tørker, vil kombinasjonen tørre kvister på tørr harpiksmettet stamme kunne være det som omdanner en flyktig gressbrann til en full skogbrann. Det fungerer som opptenningsved.

Det tar evigheter før treet blir til jord, om i det hele tatt de nærmeste hundreåra. I mellomtiden ligger det som snublefelle for folk og dyr.

Ta på deg hansker, og bruk hagesaksa (kyllingsaksa, avbitertanga) til å klippe opp kvistene i korte stykker. Så grenene og nedover toppen, helt til du må bruke sag på siste delene. Kast alt i en søppelsekk, og tre enda en utenpå. Du kan prøve å knøvle det enda mer kompakt og få det i ei pose etterhvert, eller gjøre det mer kompakt med taustumper, pakketeip eller hyssing. Det er brennbart restavfall.

Mange borettslag og noen velforeninger organiserer juletrebortkjøring.

Kaster du det i skogen, forurenser du, selv om trærne som bor der er litt i slekt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd, og vi har stor skog med masse granbar og trær, friske og nedfallne, aldri har noen av våre 20+ hester rørt det. Tvert om, grannåler kan være farlig for drektige hester. Og tørre juletrær er neppe hester interessert i.

Alle mine hester har elsket bartrær, spesielt gran. Det kan være farlig for drektige hopper ja, men det er jo ikke alle hester som er drektige hopper ;) Smaken er som baken - det er sikkert ikke alle hester som liker det.

Jeg brukte å gi juletrær til hestene før, men nå har vi kjøpt plastikk. De ble alltid spist helt opp :)

Gjest henriett3
Skrevet

Beitene er sjelden tett skog rett oppi et boligområde, og trær har en tendens til å ligge rundtomkring i skogen, med mindre det er en vedskog som jevnlig blir skjøtt slik at trærne står med nøyaktig avstand til hverandre osv. Og jo, de råtner og blir til en del av den naturlige skogbunnen. Det er liksom en sånn prosess som foregår i naturen. Det tar tid, men det skjer.

Både kyr, sauer, geiter og hester tåler for øvrig fint at bakken ikke er paddeflat, og et juletre er snarere snacks enn snubletråd.

Når det er sagt ville jeg heller levert treet til nærmeste stall, nærmeste nabo med vedovn eller nærmeste jonsokbål.

Selvfølgelig blir det til jord, men det tar veldig veldig lang tid. Og jo, dyra kan ødelegge beina viss det er mange halvtrotne trær på bakken. Jeg har vokst opp på gård, så jeg er ikke dum.

En hest jeg hadde fikk en grein fra et tre som lå på bakken i øyet og rev ut øyet, så dyrene kan bli skadet av det.

Er ikke vits å snakke til meg som om at jeg er dum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hva gjør du neste jul? Anlegger juletrekirkegård i bakhagen? :)

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg kaste juletreet der? Har ikke bil, så er vannskelig å få kastet juletreet selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...