Gå til innhold

Macbook Air vs. Macbook Pro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier, hva er egentlig forskjellen på de to?

Holder på å sparer til å kjøpe meg mac nå, så lurer på hva som utgjør forskjellen. Ser jo at Air er litt billigere enn Pro så derfor har jeg tenkt mest på denne. Men "alle" har jo Pro, så er den egentlig mye bedre?

Bruker egentlig bare pc'n til å surfe på nett, høre musikk, lagre bilder. Så derfor trenger jeg vel ikke en med mye lagringsplass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker
Skrevet

En hel masse. La meg ramse opp det jeg kommer på:

- Fysisk størrelse

- Vekt

- Skjermstørrelse

- Skjermoppløsning

- Lagringskapasitet

- DVD stasjon eller ikke

- Tilkoblinger

For å være litt mer presis. MacBook Pro finnes i 13, 15 og 17". MacBook Air i 11 og 13". Med tilhørende forskjellig fysisk størrelse, vekt og skjermoppløsning. MacBook Pro kommer med innebygget DVD stasjon, noe MacBook Air ikke har. MacBook Air har SSD disk som eneste alternativ, mens MacBook Pro har dette som tilvalg.

MacBook Pro har mulighet for kraftigere prosessor og mer ram enn MacBook Air. MacBook Pro har flere USB-porter, og i tillegg FireWire og optisk tilkobling.

MacBook Pro er for mer krevende brukere, mens MacBook Air er lettere og nettere å bære med seg.

Jeg valgte 13" MacBook Air og har absolutt ikke angret. :)

Skrevet

En hel masse. La meg ramse opp det jeg kommer på:

- Fysisk størrelse

- Vekt

- Skjermstørrelse

- Skjermoppløsning

- Lagringskapasitet

- DVD stasjon eller ikke

- Tilkoblinger

For å være litt mer presis. MacBook Pro finnes i 13, 15 og 17". MacBook Air i 11 og 13". Med tilhørende forskjellig fysisk størrelse, vekt og skjermoppløsning. MacBook Pro kommer med innebygget DVD stasjon, noe MacBook Air ikke har. MacBook Air har SSD disk som eneste alternativ, mens MacBook Pro har dette som tilvalg.

MacBook Pro har mulighet for kraftigere prosessor og mer ram enn MacBook Air. MacBook Pro har flere USB-porter, og i tillegg FireWire og optisk tilkobling.

MacBook Pro er for mer krevende brukere, mens MacBook Air er lettere og nettere å bære med seg.

Jeg valgte 13" MacBook Air og har absolutt ikke angret. :)

Takk for svar:) Mye jeg ikke skjønte en dritt av men:p

Så altså hvis man skal ha en pc til bare "vanlig" bruk så funker Air bra?

Skrevet

Ja!

Skrevet

Ja! Fra meg og :)

Jeg bruker maskin til hjemme/fritidsting som surfing, nettbank, mail, bittelitt tekstbehandling. Da er air super. Veier ingenting og pen å se på. Skulle jeg hatt den som arbeidsmaskin ville jeg nok valgt noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skjønner det.

Ikke lett å forklare forskjellen uten å bruke terminologer som kan være litt vel tekniske.

Dersom du klarer deg med 13 tommer (eller 11 tommer) er MacBook Air en aldeles perfekt maskin. Jeg anser meg som superbruker, har brukt Mac i 8 år og for meg er 13" MacBook Air helt perfekt.

Skrevet

Macbook air fungerer i alle fall suuupert til mitt "lette" bruk. (Typisk jente - litt word, iphoto, facebook..) Superfornøyd :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar:) Mye jeg ikke skjønte en dritt av men:pSå altså hvis man skal ha en pc til bare "vanlig" bruk så funker Air bra?

Seriøst?

AnonymBruker
Skrevet

- Fysisk størrelse (hvor stor den er)

- Vekt (kg)

- Skjermstørrelse (størrelse på skjermen)

- Skjermoppløsning (farger)

- Lagringskapasitet (hvor mye du kan lagre på pcen)

- DVD stasjon eller ikke (film)

- Tilkoblinger (koble til forskjellige ting)

skjønte du nå ? hahahaha

Skrevet

- Fysisk størrelse (hvor stor den er)

- Vekt (kg)

- Skjermstørrelse (størrelse på skjermen)

- Skjermoppløsning (farger)

- Lagringskapasitet (hvor mye du kan lagre på pcen)

- DVD stasjon eller ikke (film)

- Tilkoblinger (koble til forskjellige ting)

skjønte du nå ? hahahaha

Ja litt bedre nå takk!:P

Er svært lite teknologisk av meg nemlig.. Har null interesse for sånt:p

Sånne ting har liksom ikke noe særlig betydning for meg!

Skrevet

Men er den 11 tommer'n veldig liten? Det er jo hele 2000kr i forskjell på 11' og 13' jo :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Men er den 11 tommer'n veldig liten? Det er jo hele 2000kr i forskjell på 11' og 13' jo :sukk:

Jeg har 11 og den er mye mindre enn "vanlige" pc'er, men langt i fra en mini-pc. Passer utmerket for meg i hvert fall:)

Skrevet

Jeg har 11 og den er mye mindre enn "vanlige" pc'er, men langt i fra en mini-pc. Passer utmerket for meg i hvert fall:)

Så den er ikke like liten som en mini-pc da? Har egentlig lyst på den største, men det er jo 2000kr for 2 ekstra tommer liksom... 10000 for en pc synes jeg er litt i drøyeste laget:p

AnonymBruker
Skrevet

Men du betaler jo ikke 10 000 for en pc, du betaler 10 000 for en mac!!!

:ironi:

• Liker 3
Skrevet

Men du betaler jo ikke 10 000 for en pc, du betaler 10 000 for en mac!!!

:ironi:

Same shit:p

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Jeg har Air 11", og den fungerer utmerket for det jeg bruker den til, hvilket er internettsurfing, litt bildelagring og Word. Ville ha Air fordi den er så grei å frakte med seg overalt - jeg liker å sitte og skrive på café, f.eks. Har uansett en stasjonær hjemme som fungerer bedre til tyngre oppgaver.

AnonymBruker
Skrevet

Du har vel noen som selger Apple i nærheten, slik at du kan ta en i nærmere ettersyn før du kjøper?

Eplehuset, Humac, Elkjøp, Expert, Lefdal, e.l.

Skrevet

Så den er ikke like liten som en mini-pc da? Har egentlig lyst på den største, men det er jo 2000kr for 2 ekstra tommer liksom... 10000 for en pc synes jeg er litt i drøyeste laget:p

Skal du først bruke mye penger på Mac i stedet for vanlig pc, ville jeg gått opp på 13" - men det er min mening

Stikk innom en butikk å se forskjellen før du handler

• Liker 1
Skrevet

Du har vel noen som selger Apple i nærheten, slik at du kan ta en i nærmere ettersyn før du kjøper?

Eplehuset, Humac, Elkjøp, Expert, Lefdal, e.l.

Jo har jo selvfølgelig det! Skal sjekke før jeg kjøper, må bare spares en del først:p Godt jeg snart har bursdag! Men skal kjøpe macen på nett tenkte jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...