Gå til innhold

Ta ut ferie i oppsigelsestiden...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette lov? Ny sjef spurte om jeg kunne gjøre det, da de gjerne ville ha meg på plass så fort som mulig og jeg har 4 uker ferie til gode.....Kan jeg ta ut 4 uker på slutten av oppsigelsestiden og begynne i den nye jobben da? Altså jobbe i ferien? Litt usikker, ikke så erfaren.... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om flere som har gjort det ihvertfall.. Tror egentlig jeg gjorde det sjøl, når jeg tenker etter.. Litt forskjellige grunner, men flyttet uten ny jobb.

Skrevet

Jeg har hatt kollegaer som har gjort det (statlig jobb), så regner med at det er mulig :)

Kanskje det har noe å si om du er privat eller statlig ansatt, ift. kontrakta?

Skrevet

Er dette lov? Ny sjef spurte om jeg kunne gjøre det, da de gjerne ville ha meg på plass så fort som mulig og jeg har 4 uker ferie til gode.....Kan jeg ta ut 4 uker på slutten av oppsigelsestiden og begynne i den nye jobben da? Altså jobbe i ferien? Litt usikker, ikke så erfaren.... :sjenert:

Ja det er lov, men det er ikke en rettighet du har.

Dersom du har ferie til gode, kan du avvikle denne i oppsigelsestiden, etter avtale med nåværende arbeidsgiver. Du kan også starte hos ny arbeidsgiver i ferietiden, etter avtale med nåværende arbeidsgiver (du har kontrakt til denne frem til oppsigelsestiden er utløpt, og kan derfor ikke automatisk starte hos ny, i kontrakttiden). Dette går altså på avtaler, ikke på rettigheter.

Dersom du ikke får avviklet ferien, skal du ha denne utbetalt som lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er frekt av ny arbeidsgiver å i det hele tatt foreslå det!

Jeg ville garantert ha tatt ferie i oppsigelsestiden, men da ville jeg ha slappet av og ikke tenkt jobb...og ny arbeidsgiver bør klare å vente ut hele din oppsigelsestid!

Slik er det jo når folk er på jobbytte...de har selvsagt gjeren 3 mnd oppsigelsestid!

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er lov, men det er ikke en rettighet du har.

Dersom du har ferie til gode, kan du avvikle denne i oppsigelsestiden, etter avtale med nåværende arbeidsgiver. Du kan også starte hos ny arbeidsgiver i ferietiden, etter avtale med nåværende arbeidsgiver (du har kontrakt til denne frem til oppsigelsestiden er utløpt, og kan derfor ikke automatisk starte hos ny, i kontrakttiden). Dette går altså på avtaler, ikke på rettigheter.

Dersom du ikke får avviklet ferien, skal du ha denne utbetalt som lønn.

Takk for svar! :) Men du skriver at man skal ha den utbetalt som lønn hvis man ikke får avviklet ferie - dvs at jeg skal ha de feriepengene jeg tjente i fjor utbetalt, ikke sant? skal ikke ha noe utover det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er frekt av ny arbeidsgiver å i det hele tatt foreslå det!

Jeg ville garantert ha tatt ferie i oppsigelsestiden, men da ville jeg ha slappet av og ikke tenkt jobb...og ny arbeidsgiver bør klare å vente ut hele din oppsigelsestid!

Slik er det jo når folk er på jobbytte...de har selvsagt gjeren 3 mnd oppsigelsestid!

Jada, er jo vanlig med oppsigelsestid, har bare så lyst til å komme igang med ny jobb! :) Ser den med ordentlig ferie, men skal ta ut litt ulønnet i sommeren i ny jobb, så må nok bare jobbe og spare til det :)

Skrevet

Takk for svar! :) Men du skriver at man skal ha den utbetalt som lønn hvis man ikke får avviklet ferie - dvs at jeg skal ha de feriepengene jeg tjente i fjor utbetalt, ikke sant? skal ikke ha noe utover det?

Dersom du har avviklet full ferie i 2011, og har begynt på oppsigelsestiden din nå, er det kun snakk om feriepenger opparbeidet i 2011 ja, pluss for den tiden du er i gammel jobb i 2012.

Skrevet

Jada, er jo vanlig med oppsigelsestid, har bare så lyst til å komme igang med ny jobb! :) Ser den med ordentlig ferie, men skal ta ut litt ulønnet i sommeren i ny jobb, så må nok bare jobbe og spare til det :)

Men dette er jo vanlig ferie (all ferie er ulønnet) - den skal dekkes opp av feriepenger fra gammel arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...