AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Er det noen hobby-fotografer her? Jeg og samboeren min skal gifte oss. Vi har en kamerat som styrer litt med fotografering. Ingen utdanning eller jobberfaring eller noe sånt, men vi syns han er generelt flink. Vi har lyst til å ha han med i bryllupet som fotograf. Altså, at han kan ta bilder med litt bedre snitt enn type bestemor og svigerfar. Vi ønsker selv å redigere, og den eneste utgiften han får er en timestid busstur frem og tilbake. Vi vil spandere middag og bussreisa på han (altså, han skal ikke ha utgifter på dette), men vi ønsker i tillegg å gi han et honorar. Hvor mye bør vi gi?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Er det snakk om både under vielsen og under festen? I såfall, kanskje et sted mellom 500 og 1000 kr? Hvis han skal redigere selv, så minst 1000. Jeg har selv fotografert i et par bryllup, men aldri tatt betalt for det da det har vært familie og venner. Og jeg hadde aldri latt brudeparet selv redigere mine bilder
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Dere skal redigere bildene selv? Dårlig ide. VELDIG dårlig ide. Få en proffesjonell, eller hobbyfotografkompisen til å ta seg av den jobben. Dere er ikke fotografer, eller retusjeringsartister, så resultatet kan bli forferdelig. Og med tanke på at dere kommer til å ha en million andre ting på agendaen rett etter bryllup, kan jeg vedde på at redigeringa av bildene kommer til å ende med hastearbeid, slumsing og i verste fall "næ, tar det seinere" og så blir det ikke noe av. Det andre er copyright. Fotografen har all copyright og rettigheter på bryllupsbildene deres, og som fotograf bør man ikke gi bort bilder gratis, heller ikke tillate at andre redigerer sine egne bilder. Husk at det er hans "kunstverk", og at dere kan ende opp med å redigere bildene på en måte han ikke kan stå inne for. Derfør bør dere ikke gi penger bare for å takke for innsatsen, men heller for å kjøpe rettighetene til bildene. Da er bildene deres, han kan ikke bruke dem videre. Synes 500-1000 kroner er en grei pris for selve bildene, men sleng på litt ekstra hvis mannen skal sitte et par timer i photoshop også. og vær så snill, overlat photoshoppen til ham Hilsen fotografstudenten. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #4 Skrevet 1. januar 2012 Dere skal redigere bildene selv? Dårlig ide. VELDIG dårlig ide. Få en proffesjonell, eller hobbyfotografkompisen til å ta seg av den jobben. Dere er ikke fotografer, eller retusjeringsartister, så resultatet kan bli forferdelig. Og med tanke på at dere kommer til å ha en million andre ting på agendaen rett etter bryllup, kan jeg vedde på at redigeringa av bildene kommer til å ende med hastearbeid, slumsing og i verste fall "næ, tar det seinere" og så blir det ikke noe av. Det andre er copyright. Fotografen har all copyright og rettigheter på bryllupsbildene deres, og som fotograf bør man ikke gi bort bilder gratis, heller ikke tillate at andre redigerer sine egne bilder. Husk at det er hans "kunstverk", og at dere kan ende opp med å redigere bildene på en måte han ikke kan stå inne for. Derfør bør dere ikke gi penger bare for å takke for innsatsen, men heller for å kjøpe rettighetene til bildene. Da er bildene deres, han kan ikke bruke dem videre. Synes 500-1000 kroner er en grei pris for selve bildene, men sleng på litt ekstra hvis mannen skal sitte et par timer i photoshop også. og vær så snill, overlat photoshoppen til ham Hilsen fotografstudenten. Totalt enig med deg - Ettersom vi selv begge to er hobbyfotografer (jeg har tatt fag i det og har holdt utstillinger). Så vi vet hva en redigeringsjobb innebærer. Dette er noe vi faktisk gleder oss til. Det er avslapning og hygge for oss. Grunnen til at vi spurte er fordi vi selv var litt usikre på hvor mye vi ville forventet oss dersom noen spurte oss om det samme. Men det med copyright har du helt rett i. Det med å heller kjøpe rettighetene i stedet for å gi honorar som takk for jobben er noe vi skal ta med videre. Men vi skal også høre litt med han om hva han eventuelt er interessert i å bruke (om han i det hele tatt er det).
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #5 Skrevet 1. januar 2012 Er det snakk om både under vielsen og under festen? I såfall, kanskje et sted mellom 500 og 1000 kr? Hvis han skal redigere selv, så minst 1000. Jeg har selv fotografert i et par bryllup, men aldri tatt betalt for det da det har vært familie og venner. Og jeg hadde aldri latt brudeparet selv redigere mine bilder Takk! Vi hadde faktisk tenkt at det ville bli mer. Vi tenker under hele festen.
Sophia. Skrevet 1. januar 2012 #6 Skrevet 1. januar 2012 Minst 1000. Det spørs jo hvor lenge han skal fotografere, og hva han skal fotografere. Skal han bare fotografere under festen, eller vielsen også, evt. forberedelser hos frisør og lignende? Snakk gjerne med han og spør hva han syns er passende betalt i forhold til hvor mye arbeid han vil legge i det.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #7 Skrevet 1. januar 2012 Minst 1000. Det spørs jo hvor lenge han skal fotografere, og hva han skal fotografere. Skal han bare fotografere under festen, eller vielsen også, evt. forberedelser hos frisør og lignende? Snakk gjerne med han og spør hva han syns er passende betalt i forhold til hvor mye arbeid han vil legge i det. Vi tenker under vielsen, middagen, kaffen og dansen. Men ikke utover kvelden, og ikke hos frisør og slikt. Det blir litt som om vi inviterer en kompis til bryllupet som i tillegg tar bilder. Vi skal ta en prat med han. Men da vet jeg i hvert fall at vi bør ta utgangspunkt i rundt 1000 kroner.
Gjest henriett3 Skrevet 1. januar 2012 #8 Skrevet 1. januar 2012 (endret) Jeg er. Har fotografert i flere bryllup og bildene ble veldig bra (har forsåvidt jobbet som journalist jeg da) Tar 500 kroner for foto/redigering. Og så får de 20-40 bilder (alt ettersom) EDIT: Men det er ikke under vielse/middag. Det er bare familiebildene! Tar ekstra for vielse/middag. Da blir det en 700-800 kroner. Men jeg gjør det veldig billig da. Endret 1. januar 2012 av henriett3
Gjest Daenerys Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Jeg hadde aldri latt noen andre redigere bryllupsbildene jeg har tatt, mye pga copyright og fordi det er mitt navn som står på de ferdige bildene. Om han skal redigere, som jeg virkelig håper, ville jeg tatt minst 2-3000. Det tar MANGE timer å redigere skikkelig, samt utstyrsslitasje osv. Hvis han ikke skal redigere ville jeg gikk minst 1500, det er nok jobb å sørge for at motivene blir flotte, å være sikker på at alt stemmer med instillinger.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Er det noen hobby-fotografer her? Jeg og samboeren min skal gifte oss. Vi har en kamerat som styrer litt med fotografering. Ingen utdanning eller jobberfaring eller noe sånt, men vi syns han er generelt flink. Vi har lyst til å ha han med i bryllupet som fotograf. Altså, at han kan ta bilder med litt bedre snitt enn type bestemor og svigerfar. Vi ønsker selv å redigere, og den eneste utgiften han får er en timestid busstur frem og tilbake. Vi vil spandere middag og bussreisa på han (altså, han skal ikke ha utgifter på dette), men vi ønsker i tillegg å gi han et honorar. Hvor mye bør vi gi? Syns ikke du skal "gi",men spørre hva han tar i betaling. Har en bekjent som driver,og tar på seg oppdrag. Ingen utdannelse i faget,men er så god som en proff. Han kan mye om lyssetting og alt som hører til. Det er bare ikke å knipse i veg,og det tar tid. Tror aldri han ville ha overlatt redigeringen til andre enn seg selv. Det er vel nesten som en fornærmelse,om dere vil si dere skal gjøre det
Knirke Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er hobbyfotograf, og ville nok tatt minst 2000 kr for et sånt vennetjeneste-oppdrag over en hel dag (pluss at mat og drikke bør være en selvfølge) Men jeg grøsser bare ved tanken på at andre skal redigere mine bilder... Som noen andre sier over så er det MITT navn som skal ligge ved bildene til evig tid. De eneste som får komme i nærheten av å røre mine bilder er en evt fotodesk med profesjonelle fotografer/redigerere
Gjest henriett3 Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Jeg er hobbyfotograf, og ville nok tatt minst 2000 kr for et sånt vennetjeneste-oppdrag over en hel dag (pluss at mat og drikke bør være en selvfølge) Men jeg grøsser bare ved tanken på at andre skal redigere mine bilder... Som noen andre sier over så er det MITT navn som skal ligge ved bildene til evig tid. De eneste som får komme i nærheten av å røre mine bilder er en evt fotodesk med profesjonelle fotografer/redigerere Seriøst? Jeg tok 500 når jeg gjor det for venner. (fikk selvfølgelig mat ja) Men det var jo liksom en bryllupsgave å ta bildene da, og så er de jo venner så jeg synes 2000 blir litt mye. 500 var for at jeg satt i maaaange timer etterpå og redigerte. Og jeg tok ikke 500, jeg fikk 500 uten at jeg spurte. Endret 6. januar 2012 av henriett3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå