AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #1 Skrevet 1. januar 2012 Kroppen min har virkelig forfalt det siste halve året..... Jeg er 28 år gammel, alltid vært tynn og sprek. Jeg har i grunnen aldri trent noe særlig, men nå i høst meldte jeg meg inn på et treningsstudio. Har hatt en liten treningspause nå som jeg har vært gjennom en liten operasjon, men nå skal jeg starte igjen. Problemet mitt er at jeg er veldig glad i mat, jeg spiser nok mye mer enn det normale. Jeg vet selv at jeg må kutte ned på dette, samt på snop og brus. Jeg har aldri vært feit eller stor, men nå har jeg lagt på meg ganske mye de siste månedene. Jeg er ca 172 høy og veier nå 65kg. Det er vel greit nok, men problemet er magen min....jeg kan virkelig ikke ha på meg trange klær for den er stor, ser jo ut som jeg er gravid. Det er kjempe stygt i kjoler og annet stramt. Så er det rumpa mi, den er flat og dissete.....Men det største problemet mitt er bena mine! Jeg vet ikke hva dette skyldes, men de ser ut som bena til en 80 åring! Det er overhodet ikke overdrevent! De er skrumpete, hengete og hullete......Virkelig stygt! Det skyldes vel lite trening og dårlig kosthold. Så da må det skje noe. Jeg skal trene to til tre ganger i uken. To ganger styrke og en gang spinning. Er dette grei trening? Så gjelder det kosthold, her har jeg null peiling! Jeg skjønner meg ikke på usunt/sunt mettet/flerumettet fett. Jeg skjønner meg ikke på proteiner og alt det der. Eneste jeg ser på når jeg er i butikken er etter det grønne nøkkelhullmerket og om det står at det er redusert fett / lite kalorier. Så er det jo alle de som snakker om at man må spise mer proteiener osv....hm...skjønner ikke noe jeg. Jeg skal hvertfall redusere matinntaket mitt med å spise mindre porsjoner. Kutte ut godisen og brusen og kanskje også juicen? Droppe junkfood i form av hamburgere, pommes frites og pizza. jeg tenker med meg selv at disse tiltakene, spesielt innenfor matfronen, burdte gjøre mye...men hva skal jeg passe på? Hva kan jeg spise? Min tanke i forhold til mat er: proteinpannekaker med brunost / knekkebrød med smøreost til frokost. Ulike salater med tunfisk, pasta, kylling med cottage cheese og feta til lunsj. middagene varierer. ev kvelds får bli knekkebrød eller en god blanding med oppskåret frukt. SÅ får jeg forsøke å holde meg til vann. Eventuelt farris. Men stemmer det at kullsyre også gir cellulitter? Tar imot ris og ros og gode råd...Vil så gjerne endre på dette, men ikke så lett når man ikke er dreven i dette her.
Supraspinatus Skrevet 1. januar 2012 #2 Skrevet 1. januar 2012 Kroppen min har virkelig forfalt det siste halve året..... Jeg er 28 år gammel, alltid vært tynn og sprek. Jeg har i grunnen aldri trent noe særlig, men nå i høst meldte jeg meg inn på et treningsstudio. Har hatt en liten treningspause nå som jeg har vært gjennom en liten operasjon, men nå skal jeg starte igjen. Problemet mitt er at jeg er veldig glad i mat, jeg spiser nok mye mer enn det normale. Jeg vet selv at jeg må kutte ned på dette, samt på snop og brus. Jeg har aldri vært feit eller stor, men nå har jeg lagt på meg ganske mye de siste månedene. Jeg er ca 172 høy og veier nå 65kg. Det er vel greit nok, men problemet er magen min....jeg kan virkelig ikke ha på meg trange klær for den er stor, ser jo ut som jeg er gravid. Det er kjempe stygt i kjoler og annet stramt. Så er det rumpa mi, den er flat og dissete.....Men det største problemet mitt er bena mine! Jeg vet ikke hva dette skyldes, men de ser ut som bena til en 80 åring! Det er overhodet ikke overdrevent! De er skrumpete, hengete og hullete......Virkelig stygt! Det skyldes vel lite trening og dårlig kosthold. Så da må det skje noe. Jeg skal trene to til tre ganger i uken. To ganger styrke og en gang spinning. Er dette grei trening? Så gjelder det kosthold, her har jeg null peiling! Jeg skjønner meg ikke på usunt/sunt mettet/flerumettet fett. Jeg skjønner meg ikke på proteiner og alt det der. Eneste jeg ser på når jeg er i butikken er etter det grønne nøkkelhullmerket og om det står at det er redusert fett / lite kalorier. Så er det jo alle de som snakker om at man må spise mer proteiener osv....hm...skjønner ikke noe jeg. Jeg skal hvertfall redusere matinntaket mitt med å spise mindre porsjoner. Kutte ut godisen og brusen og kanskje også juicen? Droppe junkfood i form av hamburgere, pommes frites og pizza. jeg tenker med meg selv at disse tiltakene, spesielt innenfor matfronen, burdte gjøre mye...men hva skal jeg passe på? Hva kan jeg spise? Min tanke i forhold til mat er: proteinpannekaker med brunost / knekkebrød med smøreost til frokost. Ulike salater med tunfisk, pasta, kylling med cottage cheese og feta til lunsj. middagene varierer. ev kvelds får bli knekkebrød eller en god blanding med oppskåret frukt. SÅ får jeg forsøke å holde meg til vann. Eventuelt farris. Men stemmer det at kullsyre også gir cellulitter? Tar imot ris og ros og gode råd...Vil så gjerne endre på dette, men ikke så lett når man ikke er dreven i dette her. Det går fint an å være glad i mat og samtidig spise sunt. Hvis du ikke må ha brunost bør du egentlig droppe denne. Det er storsett bare sukker og fett. Smøreost er bedre enn brunost, men les på varedeklarasjonen. Er det tilsatt sukker så skal du ikke ha det på skiven. Cellulitter har svært lite med kosthold å gjøre. Det har med underhudsfett å gjøre. Den foreløpig beste måten å bli kvitt det på er å bli kvitt underhudsfettet i området. Drikk vann fremfor brus og saft. Juice er ok til f.eks. frokost, men ikke til alle måltider. Halve tallerkenen skal bestå av grønnsaker. Potet, ris og pasta regnes ikke som grønnsak, og får tildelt en kvart tallerken. Det samme får kjøtt. En kvart tallerken eller litt mer. Ca 175-200gr til middag, minst halvparten til lunsj. Jeg råder deg til å lese litt rundt på nettet. Prøv å lære deg hvordan fordøyelsen og energiprosessene i kroppen skjer. Ikke la deg lure av kostholdspropaganda som skal tvinge deg inn på en diett eller mot et kostbart produkt.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 2. januar 2012 #3 Skrevet 2. januar 2012 Synes du har et kjempebra utgangspunkt her i planen din! Pass på fem om dagen, gjerne i form av en skikkelig grønnsakssuppe eller en smoothie. Prøv å lage så mye mat du klarer fra bunnen av, da får du automatisk i deg mye mere næringsstoffer. Hvis du har mulighet, forhør deg med en personlig trener, betal for en enkelttime, og spør om kostholdet ditt. Det er uhyre viktig når du trener, så han/hun kan forsikre deg om at du ikke mangler noen viktige næringsstoffer! Lykke til
Gjest *Maja* Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 (endret) Som de andre sier; mye er gjort ved å starte å trene og endre kostholdet. Bare vær forsiktig så du ikke overdriver treningen da det tar tid å komme i form, og at du ikke kjører nazi regime på maten slik at du lettere sprekker ovenfor dårlig mat. Treningsopplegget seg greit ut, men sørg for å få skikkelig opplæring på styrkeapparatene så du får gjort hver øvelse riktig. Mange trener feil og da er det lett for skader og at du ikke oppnår resultater. Spinning er bra, men siden jeg elsker jogging vil jeg også anbefale det. Matmessig ville jeg spist mye proteiner og grove kronprodukter, grønnsaker og frukt. Drikk kun vann og hold deg unna sukker, halvfabrika og dårlig fett. Gode fettkilder er 1/2 avocado om dagen, en neve mandler/valnøtter, steke maten i solsikkeolje etc. Lykke til Endret 3. januar 2012 av *Maja* 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Angående mat tenker jeg ofte at man bør se hva man har på tallerkenen. Altså - du bør prøve å spise så ren mat som mulig - jo flere prosesser maten har vært igjennom, jo mer usunt er det som regel. Rent kjøtt/kylling/fisk er bra, bearbeidet mat som farseprodukter osv er mindre bra (inneholder ofte mye salt, mye fett og andre rester osv). Prøv å fylle minst 1/3 av tallerkenen med grønnsaker. Jeg tar på grønnsakene først. Tar jeg dem på til slutt er det lite plass igjen til dem på tallerkenen. Spis minst fem grønnsaker/frukt om dagen. Pass på å få i deg masse vann - cellene trenger vann for å fornye seg og holde seg i gang. Helst et par liter om dagen. Fett bør komme fra fisk, avocado og andre fettrike frukter/grønnsaker, olivenolje o.l. Prøv å holde deg unna halvfabrikata ala toro, frossenpizza osv. Slike produkter er ofte full i salt, tilsetningsstoffer osv. Mye kjemikalier, lite mat :-) Prøv å finne sunne eller magre alternativer for det du skal spise. Bytt ut loff med grovbrød eller knekkebrød. Bruk magert smør. Drikk ekstra lett melk. Bytt ut rømme med kesam. Spis grønnsaker og dip istedenfor chips og dipp, og bytt melkesjoladen med kokesjokolade. Mye kan gjøres med å bytte til litt sunnere alternativer. Til slutt er det viktig å huske å kose seg innimellom. De færreste klarer å være sunn hele tiden. Det er lov å ta seg et glass vin eller spise litt sjokolade innimellom, men man kan ikke gjøre det hver dag, hele tiden.Tenk på hva du putter i munnen din. Jeg har en tendens til å putte i meg ting som ikke er helt bra for meg. En iskaffe her, en dobbel mocca latte der, en stratos på butikken eller noe chips jeg fant i skapet. Jeg jobber mye med dette, og prøver å tenke meg om to ganger før jeg putter noe i munnen. Jeg spør meg selv om det er verdt alt arbeidet jeg legger ned i vektnedgang, og om det er verdt det ift helsa mi. Noen ganger gir jeg meg selv lov, mens jeg i andre situasjoner velger sunnere alternativer. lykke til :-)
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Takk for gode råd=) Jeg er på dag tre og synes jeg har kommet over det værste sukkerbehovet. Det er ganske imponerende til å være meg som er vant til å dytte inn noe sukker i form av sjokolade osv hele tiden...Det har faktisk gått fint. istedenfor har jeg kjøpt inn masse frukt. Jeg forteller gjerne litt hva jeg spiser, så kan dere komme med råd og anbefalinger: Mandag; Startet dagen med et glass vann og et eple. Tok en kopp kaffe da jeg kom på jobb. Til lunsj spiste jeg en bolle med salat med ren kylling i. underveis drakk jeg vann, en kopp grønn te og enda mer vann. Spiste litt frukt i form av kiwi og mandariner. Middag: spagetti med fullkornsspagetti og karbonadekjøttdeig. Tirsdag: Startet dagen med to stk grove knekkebrød med mager smøreost. Glass vann. Kopp kaffe. Lunsj: bolle med salat, kylling og avocado i. vann. Kopp grønn te, vann, tørket frukt og frisk frukt. Middag: pasta med kylling. Kvelds: appelsin vann. Idag: Startet dagen med et knekkebrød med mager smøreost, glass vann og en kiwi. Kopp kaffe. Tørket aprikos, litt valnøtter og svisker. Lunsj: oppskåret frukt. utpå dagen ble jeg litt sulten så da ble det litt rester fra middagen i går, men kun en liten porsjon. Middag: ble faktisk kun to stk knekkebrød med et glass vann. Kvelds; oppskåret frisk frukt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Høres litt lite ut. Hvor mange kalorier spiser du?
Gjest *Maja* Skrevet 5. januar 2012 #8 Skrevet 5. januar 2012 Det her var lite mat. Du kommer til å gå på en smell temmelig raskt om du fortsetter slik. Få i deg frokost hver dag. Knekkebrød og litt frukt er bra. Lunsjen bør være skikkelig hver dag. Kylling og egg er en god kombi(sammen med salat) Mellommåltid: En neve mandler/valnøtter Middag: Alltid både protein, karbs og grønt. Kvelds: En lett eggerøre, et par knekkebrød, frukt etc.
Gjest Pia22 Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 Et godt og veldig sunt mellommåltid er mager kesam blandet med fun light og kanel. Metter bra og har masse proteiner. Fungerer også fint hvis du er sugen på noe søtt
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 Er dette lite synes dere? Grunnen til at jeg ikke er så flink på dette og ikke kan svare på antall kalorier osv er fordi jeg skjønner det rett og slett ikke..Jeg skjønner ikke kalorier,proteiner osv....... Takk for svar=) Jeg skjønner igrunnen ikke helt det der med at man skal spise så mye, når man skal ned i vekt. Jeg synes jeg tenker mat hele tiden, og det i en periode hvor jeg skal ned i vekt.. Hehe... Jeg klarer fint å styre unna sukkersuget, enn så lenge..Det har faktisk gått lettere enn forventet. Jeg mener nå at bare det å kutte ut ALL den godisen og brusen jeg spiste/drakk så burdte det i seg selv medføre vekttap...Hehe..det sier litt hvor mye jeg trykka i meg!
sauen87 Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Du spiser for lite, ja. Du kommer neppe til å holde ut lenge på det kostholdet der. Jeg ville prøvd å få i meg mer mat til frokost, for å få forbrenningen igang. Jeg tenker at til frokost kan man spise så mye man orker, så lenge det er noenlunde sunt. Litt karbs i form av brødskiver eller knekkebrød, protein i form av kjøttpålegg, egg o.l., masse væske og gjerne litt frukt eller grønnsaker. Når du spiser en ordentlig frokost legger du til rette for et stabilt blodsukker resten av dagen. Du slipper at du klokken 11 har så lavt blodsukker at du blir helt dårlig, og får sukkersug og trykker i deg en sjokolade :-) En salat til lunsj høres bra ut. Pass på å fylle på med masse godt, og varier, slik at det ikke blir kjedelig. Varierer grønnsakene, og bruk gjerne forskjellig kjøtt/protein i for hver dag (kylling, skinke, svinestrimler, egg, laks... ). Bruk gjerne dressing, men velg en mager type. Evt kan du lage dressingen selv. Ville også spist litt mer enn bare litt frukt på kvelden. Et par knekkebrød, en omelett e.l. er bra! Grønnsaker med dip, smoothie eller fruktsalat er godt som snacks om kvelden hvis du savner noe å kose deg med. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå