Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Brillefin
Skrevet

Jeg studerer for tiden medisin i utlandet, men har den siste tiden tenkt veldig mye på om dette er rett..

Vil så gjerne studere medisin, men trives ikke her jeg er nå. Og det tror jeg kan være grunnen til at resultatene på prøver osv ikke har vært slik jeg ønsker. Er bare inni det første året mitt her. Derfor lurer jeg på om jeg bare skal slutte, og dra tilbake til Norge, ta opp fag og søke igjen i Norge til neste høst.. Er allerede 23 (blir 24), redd for at jeg begynner å bli for gammel og at jeg bare bør tvinge meg til å bli der jeg er. Men mangler motivasjon, pga denne mistrivselen.. noen tips/ evt erfaringer ønskes.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

for gammel er du ikke :) jeg har lest/hørt om 40 åringer som begynner på medisinstudiet... jeg ville fullført året også revurdert det når våren kommer(altså søkt i norge sånn at alle mulighetene er der men ikke bestemt meg for noe nå). du er bare inne i første året, det er mye nytt og du går ett krevende studie, det tar litt tid før en kommer inn i det :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Det tar tid å venne seg til å bo et nytt sted. Du er på førsteåret? Jeg har merket at det kan ta ett år eller mer for å trives et nytt sted!

VIlle ha prøvd til sommeren i alle fall :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har så veldig mange fag å ta opp/så veldig lang vei opp til et godt nok karaktersnitt, så ville jeg absolutt sluttet i utlandet og heller satset på Norge!

Å ha studert medisin i Norge ser alltid bedre ut på CV'en enn å ha studert i Polen, Slovakia, Latvia osv., og det kommer til å bli viktig når man må søke seg til nybegynnerstillinger! Studerer du i Norge får du jo mer erfaring med hvordan det norske helsevesenet og trygdesystemet fungerer, og du kan jobbe på nærmeste sykehus og knytte kontakter på steder hvor du kan ende opp som ass.lege senere :)

Forskjellen i levekostnader i Norge kontra Øst-Europa tror jeg utjevnes i stor grad av at du får mindre studielån i Norge, kan ha relevante jobber ved siden av studiene (da lærer du og får penger for det samtidig) og hvis du vil til utlandet kan du jo alltids reise en del i feriene!

50 % av de som starter på medisin i Norge er maks 21 år, mange av disse kommer rett fra videregående. For å komme inn på medisin i ordinærkvoten tror jeg de fleste makser ut på alderspoengene, ettersom grensene tross alt er veldig høye. Du stikker deg ikke ut som "gamlis" med en alder på 24-25 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...