Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For snart 7mnd siden fikk jeg en liten gutt, han er helt herlig og har stor interesse for mat. Det jeg lurer på er hvor mye deres barn spiser? Etter å ha lest litt på nett virker det som min gutt spiser litt mye - men alt er vel eeegentlig normalt?

Han veide nesten 3,5kg da han ble født og veide 7,5kg på 6mnd kontroll... og han har vokst fra 52cm til 69.

Dagen består av:

07.00 Frokost: 210ml MME

10.00 Lunsj: Grøt og litt vann (er ikke så glad i vann) evnt babyjuice, grøten er laget på 1-1,2dl vann.

13.00 150-160ml MME

16.00 Middag: Enten grøt igjen eller middag, nesten 1 helt glass hvis jeg kjøper

18.30 Kvelds: 210ml MME

Kan nevne at han begynte med MME veldig tidlig, måtte slutte å amme da han var 1,5mnd desverre. Han sover hele natta, uten å våkne.

Høres dette veldig mye ut? Og hva gjør jeg for å få han til å like vann? Har prøvd å tilsette litt babyjuice, har prøvd kaldt vann, lunka og varmt... men det går kanskje maks 4-5slurker.

:takke: Takk for svar og tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det med vann kommer nok etterhvert, men du kan jo prøve om det er mer stas fra kopp eller glass.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen spesiell grunn for at du ikke har begynt med brødskiver ennå?

Min spiser forøvrig mye mer enn din.

Frokost 40 gram grøt.

Vann

Mellommåltid

210 ml melk.

Lunsj, 1/2 eller 1/4 brødskive med leverpostei

1/2 fruktglass.

Vann

Middag 1/2 middagsglass (er ikke så glad i det, så det hender det bare blir noen skjeer.) Vann å drikke. Evnt melk hvis hun ikke spiser noe særlig middag.

Kveldsmat

40 gram grøt. Vann.

Deretter 180 ml melk.

Hun spiser ikke alltid opp, men bestemmer selv mengden. Hun er 10 mnd, og veier ved omlag 11 kg.

Skrevet (endret)

Jeg har sett og hørt før at dette er ca normalt, mens jentungen min, som er tynn som en flis, spiste nesten dobbelt av det ved den alderen..høy forbrenning, tenker jeg:P

Nå er hun rett over året, og spiser:

Morgen; Pupp i alt fra 5min til 30min, vi kaller det mest morgenkos.

En "dessertskål-str" med havregrynsgrøt, med yoghurt på.

Lunsj; 1-2 grove boller/en brødskive, ofte med en smoothie til.

Middag; 1-2 boller/en brødskive, spiser middagen sammen med oss, spiser så mye hun vil.

Kvelds; En stor bolle grøt med yoghurt igjen, og så pupp i ca 20min.

Dette er sånn ca. I løpet av en dag kan det kjapt bli mye mer, og noen ganger mindre. Små barn er som voksne, noen dager er de ikke like sultne som andre dager, mens andre dager igjen spiser de som hester.

Endret av Binta Ba
Skrevet

Min spiste mer da han var 7 mnd. Høres helt normalt ut..

Men hvor er grønnsakene og frukten?

Skrevet

Hah, true. Glemte selv å nevne at her går det ofte to bananer om dagen, og noen mandariner i tillegg. Smoothiene hennes er av frukt, og til middag er det grønnsaker.

Nå høres vi jo sunne ut her i huset, noe mor sjøl ikke akkurat kan påstå hun er..:P

Skrevet

Har selvsagt grønnsaker og frukt mellom måltidene, spes nå som det klør sånn i munnen :)

Epler, banan, gulrot og agurk er favoritten - pluss fruktmos som man får kjøpt.

Skrevet

Er det noen spesiell grunn for at du ikke har begynt med brødskiver ennå?

Min spiser forøvrig mye mer enn din.

Frokost 40 gram grøt.

Vann

Mellommåltid

210 ml melk.

Lunsj, 1/2 eller 1/4 brødskive med leverpostei

1/2 fruktglass.

Vann

Middag 1/2 middagsglass (er ikke så glad i det, så det hender det bare blir noen skjeer.) Vann å drikke. Evnt melk hvis hun ikke spiser noe særlig middag.

Kveldsmat

40 gram grøt. Vann.

Deretter 180 ml melk.

Hun spiser ikke alltid opp, men bestemmer selv mengden. Hun er 10 mnd, og veier ved omlag 11 kg.

Føler han ikke er klar for brødskiver enda, han er straks 7mnd og ingen tenner enda. Ikke minst er jeg UTROLIG redd for at han skal få noe i halsen :sukk:

Hva har dere på brødskivene til ungene? Mener prim, skinkeost osv blir for usunt.

Og hvor gamle var de når dem begynte med brødskiver? Hvordan gir/serverer dere brødskivene?

Skrevet

vi begynte forsiktig med brød rundt 6-7 mnd. Til å begynne med gav jeg små biter, og en skje frukt ellee yoghurt mellom! Da følte jeg meg mer sikker på at brødet ble svelget å ikke bare lagret. Økte gradvis til flere biter mellom hver skje. Vi begynte med brød uten pålegg, så med litt smør på. Nå spiser han det meste (17 mnd) men brunost og jordbær som favoritt. Har vært innom alle smørepålegg.

Philadelphia er vel ganske sunt? Samt makrell i tomat og det andre fiskepålegget du får på boks. Leverpostei bruker også være populært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...