Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er overvektig og får ikke IVF. Jeg har prøvd å gå ned i vekt i hele mitt voksne liv, både med og uten hjelp fra helsevesenet, men jeg har ikke lyktes så langt. Jeg gir ikke opp, men jeg er ikke veldig optimist heller. I tillegg begynner den biologiske klokka å tikke stadig høyere og stadig fortere. :tristbla:

Jeg vet at det finnes regler om å ikke gi IVF til personer over en viss BMI. Men jeg synes det er rimelig urettferdig. Jeg kunne akseptert det lettere dersom de hadde undersøkt meg og funnet ut at jeg er barnløs pga overvekten, men de har jo ikke undersøkt verken meg eller samboer. Vi ble bare blankt avvist pga min vekt, med beskjed om at "eggstokkfunksjonen til pasienten vil antakelig normaliseres av seg selv ved vektreduksjon og det vil derfor kanskje ikke bli behov for IVF". Hvordan vet de at det er et problem med eggstokkfunksjonen min? Jeg har eggløsninger og menstruasjon i jevn syklus. Kan det ikke like gjerne være min normalvektige samboer som har et problem? Hvordan kan de bare slå fast at det er noe feil med eggstokkene mine (pga overvekt) uten å undersøke meg engang?

Jeg kommer fra en familie der alle damene er overvektig og har vært det i generasjoner. Alle er sunne og friske, ingen livsstilssykdommer, og alle er veldig fruktbare og føder barn på løpende bånd. Jeg føler at mye tilsier at det ikke er overvekten som er årsaken til mine problemer med å bli gravid, men det er det ingen som vil høre på.

Huff, jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Få ut litt frustrasjon antar jeg. Føler at tida renner ut og prøver å innstille meg på et liv uten barn, men det er sannelig ikke enkelt. :tristbla:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd lavkarbo? Det funker!

• Liker 2
Skrevet

Lavkarbo er farlig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er desverre litt sånn føler jeg at er man overvektig får det skylden for alt.

jeg er ganske kraftig selv og føler meg litt som fritt vilt fra media, "mennesker som vil meg vel" helsevesnet, osv.

Det burde snart komme en slags rasisme lov som beskytter oss litt.

altså mot fedme "rasister"

Har selv fått ivf etter at jeg lykkes å gå ned ti kilo, men det var en kamp og kiloene raste fort på igjen.

• Liker 3
Skrevet

Gå ned i vekt, prøv videre, får dere fortsatt ikke til...be om ivf mens du er i normalvekt, få unge, så får du legge på deg igjen om det er det du ønsker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye overvektig er du da? De ulike sykehusene har ulike grenser for hva de tillater. Som overvektig har man større sjanse for ulike problemer i svangerskapet, inkludert spontanabort, og sjansene for å bli gravid er lavere. Dermed er det litt logisk at man ikke får ivf som overvektig, det er a. til det beste for paret som ønsker å få barn b.det beste samfunnsøkonomisk sett, siden det lønner seg mer å betale for en behandling som virker enn en som ikke gjør det.

Eggstokkfunksjonen din er ikke kontrollert i det hele tatt? Har du eggløsning? Er mannen din utredet? Hva er diagnosen deres?

Før måtte både mannen og kvinnen være utredet før de fikk komme til ivf, er det ikke slik lenger?

De private sykehusene aksepterer sannsynligvis høyere BMI, så alternativet til å gi opp hvis du tror du ikke klarer å slanke deg er jo å betale det selv.

Ønsker deg/dere masse lykke til, vet hvor tøff prosessen dere er i er.

• Liker 2
Skrevet

Da har du jo en kjempegod motivasjonsfaktor for å gå ned i vekt! Bare fordi alle de andre kvinnene i din familie er overvektige, så trenger vel ikke du å være det? Er det mange kiloene du trenger gå ned?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dere ikke ordentlig utredet? Jeg var såpass overvektig at jeg lå over grensen for å få prøverrørshjelp, men en ordentlig utredning fikk både mannen og jeg likevel, med beskjed om at hvis det gikk så langt som til prøverør måtte jeg gå ned noen kg før jeg ville bli godkjent. Jeg ble gravid med Pergo, så det skulle ikke så mye til.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Ja, jeg er overvektig og får ikke IVF. Jeg har prøvd å gå ned i vekt i hele mitt voksne liv, både med og uten hjelp fra helsevesenet, men jeg har ikke lyktes så langt. Jeg gir ikke opp, men jeg er ikke veldig optimist heller. I tillegg begynner den biologiske klokka å tikke stadig høyere og stadig fortere. :tristbla:

Jeg vet at det finnes regler om å ikke gi IVF til personer over en viss BMI. Men jeg synes det er rimelig urettferdig. Jeg kunne akseptert det lettere dersom de hadde undersøkt meg og funnet ut at jeg er barnløs pga overvekten, men de har jo ikke undersøkt verken meg eller samboer. Vi ble bare blankt avvist pga min vekt, med beskjed om at "eggstokkfunksjonen til pasienten vil antakelig normaliseres av seg selv ved vektreduksjon og det vil derfor kanskje ikke bli behov for IVF". Hvordan vet de at det er et problem med eggstokkfunksjonen min? Jeg har eggløsninger og menstruasjon i jevn syklus. Kan det ikke like gjerne være min normalvektige samboer som har et problem? Hvordan kan de bare slå fast at det er noe feil med eggstokkene mine (pga overvekt) uten å undersøke meg engang?

Jeg kommer fra en familie der alle damene er overvektig og har vært det i generasjoner. Alle er sunne og friske, ingen livsstilssykdommer, og alle er veldig fruktbare og føder barn på løpende bånd. Jeg føler at mye tilsier at det ikke er overvekten som er årsaken til mine problemer med å bli gravid, men det er det ingen som vil høre på.

Huff, jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Få ut litt frustrasjon antar jeg. Føler at tida renner ut og prøver å innstille meg på et liv uten barn, men det er sannelig ikke enkelt. :tristbla:

Fordi alt dette krever ressurser. Og IVF krever ressurser. Det er et rimelig minstekrav at folk holder seg med en fysisk helse der ting en kan gjøre noe med, f.eks. overvekt, er på et nivå der det ikke kommer i veien for normal befruktning.

Samtidig, kommer du deg i bedre form vil det være lettere for deg å henge med i en aktiv unge sitt liv og sjansen for at ungen din blir overvektig reduseres kraftig.

• Liker 2
Skrevet

BMI grensa for innvilgelse av prøverør er ikke der for å diskriminere overvektige. Normalvekt er nesten den viktigste faktoren for å lykkes med prøverør, med sterk overvekt er oddsene for graviditet ved prøverør marginale, det å slippe dere til vil derfor være bortkastede ressurser. I tillegg til dette hensynet er det som nevnt over et moment at overvekt medfører risiko for mor og barns liv under graviditeten.

Det siste momentet som ligger bak vektkravet er at du sannsynligvis kan gjøre noe med problemet selv. Jeg forstår at du har prøvd, og at det er vanskelig. Men det er ikke umulig. Jeg har holdt på med utredning og prøverør det siste året, og jeg og mannen har gitt alt for et vellykket resultat, herunder endringer i kosthold og treningsopplegg - det å ha muligheten til å bli foreldre er topp motivasjon.

Utredning har dere krav på uansett, det kan være korrigerbare årsaker til at dere ikke blir gravide. Det er også mulig dere slipper til i det private, de er ikke så nøye på grensene fastsatt i forskrift til bioteknologiloven (herunder vekt og alder). Men vær obs på at det sannsynligvis er bortkastede penger, da sannsynlighet for å lykkes med prøverør dersom man er overvektig er ganske liten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare sende deg en kjempeklem. Jeg forstår at det du går igjennom er utrolig vondt og at det føles urettferdig. Mitt råd er at dere søker privat hjelp til å bli utredet begge to samtidig som du søker profesjonell hjelp til vektnedgang. Det er viktig at dere gør begge disse tingene samtidig slik at dere ikke mister noe tid.

Til slutt ønsker jeg dere lykke til!!

• Liker 1
Skrevet

Prøvd lavkarbo? Det funker!

ALT som medfører mindre kalorier inn enn ut fungerer, ALT :) (Med mindre noen har klart å bryte fysikkens lover den siste tiden da..)

Lavkarbo er farlig!

Bra dokumentasjon du kom med der, knis :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker deg lykke til:) Det er tøft å kjenne at alle rundt er i mot, og at alt løser seg bare en går ned i vekt. Jeg har utfordringer med å gå ned i vekt selv. Vi er vært utredet og ikke fått påvist noen årsak til barnløshet. Min teori er alderen min og kvaliteten på eggene. Vi står foran siste runde med IVF(uten å ha lykkes tidligere), og er naturlignok spente. Har gått opp og ned i vekt lenge, men har fått stabilisert den uten at jeg helt vet hvordan. har vært stabil høy siste året. Min BMI er på 33, og det er høyt. Vil gjerne få den ned, men har iallefall fått stabilisert meg.

Råder dere begge til å bli utredet, får finne ut om det er noe galt. Er det ikke det, kan det krysses av som sjekket, og dere kan legge det bak dere. Håper 2012 blir deres år.

Stor klem

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet du ikke er ute etter trenings- og kostholdsråd her, men:

Jeg er normalvektig, og for å holde vekten må jeg trene 3-4 ganger i uken(trening, ikke gåturer) samt spise en diett bestående av ca 1800 kcal daglig(2000 om jeg ikke hadde hatt lavt stoffskifte, men forbrenningen min er for lav til å bruke opp alt).

Så mitt spørsmål til de som føler de har prøvd alt; har man prøvd, i flere år, å trene fast hver eneste uke 3-4 ganger samt spise ca 16-2000 kcal daglig?

Min opplevelse av endel overvektiges forsøk er at de har forsøkt mange dietter, men de har egentlig aldri forsøkt å virkelig holde en fast rutine og være fysisk aktiv over mange år.

Først mange desperate forsøk på å gå ned i vekt, og så har man satt igang et jojo-løp.

Jeg slet med å gå ned i vekt i mange år grunnet stoffskiftet, men etterhvert løsnet det. Og da hadde ikke vekten rikket seg på 2,5 år - jeg fortsatte likevel.

Om du er hyppig fysisk aktiv(trener, ikke bare går tur eller svømmer litt) minst 3 dager i uken, og spiser veldig balansert(og har gjort dette i flere år fast) så kan du jo iallefall slå deg til ro med at du faktisk forsøker, og eventuelt oppsøke privat lege da det ikke er noe å gjøre med overvekten.

• Liker 3
Skrevet

Føler med deg TS. Det må være utrolig frustrerende.

Vi har akkurat fått vite at vi må ha assistert befruktning grunnet dårlig sædkvalitet. Jeg har lest rundt omkring at BMI grensen er ca. 33. Jeg har BMI på 30, så jeg satt straks igang med trening og sunnere kost for å være best mulig rustet for et IVF forsøk.

Synes egentlig det er en kjempemotivasjon.

Har du lang vei å gå BMI messig? Kanskje vi kan motivere hverandre? ;):klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også høy bmi, men rett innenfor ivf-grensen i det offentlige. Skjønner veldig godt frustrasjonen din. En årsak til at de har satt en grense, i tillegg til at overvekt vanskeliggjør graviditeten, er at ved ivf bruker de ultralyd for å vurdere eggmodningen. Hos overvektige kan det være veldig vanskelige å se eggstokkene, og ergo vanskelig å få til riktig behandling.

Hvem er det som har gitt dere avslag på ivf? Og hvorfor tror du at dere må ha ivf for å få barn? Det er jo gjerne siste utvei,etter fullstendig utredning av begge parter, og eventuelt hormonbehandling.

Hvis du ikke har gjort det, vil jeg anbefale å be fastlegen om henvisning til gynekolog, slik at dere blir skikkelig utredet. Hvis alt er ok med deg, blir du nok gravid snart :) Lykke til!

Det private er forresten mye greiere med bmi-grenser, de gjør individuelle vurderinger, og du høres ut som en god kandidat.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, kan noen fortelle meg den øverste grensen i BMI for å få IVF? :sjenert: Er det 33? Ellers, lykke til, TS!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...