Nina86 Skrevet 31. desember 2011 #1 Skrevet 31. desember 2011 Hei! Jeg strikker nå sokker etter mønster og forstår virkelig ikke hvordan jeg skal felle til helen. Oppskriften er slik: 1 p (= retten): strikk til det gjenstår 9 m, ta neste m løs av p, ( hvilken maske er neste maske?? Den som da blir nr en av de ni som er igjen??) 1 r, løft den løse m over, snu arb. Dette siste forstår jeg, men problemet ligger i hva jeg skal gjøre med denne løse masken. Om det er nr en av de siste ni, står den da foran den siste masken jeg strikket, og det gjør da ingen forskjell om jeg strikker tilbake på vranga. Om det er den siste masken jeg strikket som skal flyttes over til å inkludere de resterende ni er jeg usikker på hva resultatet blir. Kan noen hjelpe meg?? Det bør nevnes at jeg strikker annenhver maske i grått og sort, hvilket innebærer at det blir feil i mønsteret om jeg strikker to sammen.
Gjest Nica. Skrevet 31. desember 2011 #2 Skrevet 31. desember 2011 (endret) Jeg går ut ifra at du skal løfte den over den neste masken, sånn som dette: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=13&sort=2&thumbnails=on Jeg tror forresten at det er den første av de ni maskene som skal løftes over på pinnen. Endret 31. desember 2011 av Nica.
Gjest Luksus Skrevet 1. januar 2012 #3 Skrevet 1. januar 2012 Neste maske = den første masken du har på venstre pinne, altså den neste du ville ha strikket hvis du skulle strikket vanlig videre. Ta masken over er som på den videoen, ja. Der ser du først at hun strikker neste maske, og så tar masken over. Strikker du etter et mønster der det er to farger i oppskriften? Når du feller hæl på den måten vil det bli rot i et slikt mønster. Kanskje du kan strikke hælen ensfarget i den ene fargen?
Nina86 Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 1. januar 2012 Takk for hjelpen!!!! Det jeg imidlertid ikke forstår er hvordan jeg skal kunne beholde mønsteret med annenhver maske i grått og sort??? Mønsteret jeg strikker etter legger jo dette til grunn, og da må det jo være en løsning som gjør dette mulig?? Jeg skjønner ingen ting!!!
Moscato Skrevet 1. januar 2012 #5 Skrevet 1. januar 2012 Takk for hjelpen!!!! Det jeg imidlertid ikke forstår er hvordan jeg skal kunne beholde mønsteret med annenhver maske i grått og sort??? Mønsteret jeg strikker etter legger jo dette til grunn, og da må det jo være en løsning som gjør dette mulig?? Jeg skjønner ingen ting!!! Nei, det blir nesten alltid litt uregelmessigheter, selv om det finnes hæloppskrifter som gjør det nesten riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå