AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #1 Skrevet 31. desember 2011 Hvordan kommer eiendom med i regnesstykket? Er det kjøpsprisen, markedsverdi, den verdi man betaler skatt av.... som skal renges med?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #2 Skrevet 31. desember 2011 Ligningsverdi som er fastsatt av myndighetene på bakgrunn av størrelse, type bolig, byggeår, sted. Er en sjablongstørrelse som skal være under 30% av virkelig verdi. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #3 Skrevet 31. desember 2011 Ligningsverdi som er fastsatt av myndighetene på bakgrunn av størrelse, type bolig, byggeår, sted. Er en sjablongstørrelse som skal være under 30% av virkelig verdi. Takker! Bare så jeg er sikker på at jeg har forstått det (inn med teskje): Hvis jeg eier en leilighet kjøpt for 1 mill, vil verdien av i den skatteoppgjøret være ca. 333.000? Så Formue: 333.000 -Gjæld: 280.000 = 53.000 ...Og dermed vil jeg stadig kunne motta stipend fra Lånekassen, som har en maxgrense på formue på ca. 280.000?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #4 Skrevet 31. desember 2011 Sånn cirka riktig tenkt. Cirka som at du bør sjekke hva ligningstaksten din faktisk er. I fjor gjorde ligningskontoret om på ligningsverdi på bolig da den var veldig skjev. Da måtte alle boligeiere sende inn et skjema hvor de krysset av for type bolig, størrelse mm og ut i fra det fikk alle nye ligningstakster. Har du nylig kjøpt bolig så står det enten i takstpapirene eller så vet tidligere eier det.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #5 Skrevet 31. desember 2011 Sånn cirka riktig tenkt. Cirka som at du bør sjekke hva ligningstaksten din faktisk er. I fjor gjorde ligningskontoret om på ligningsverdi på bolig da den var veldig skjev. Da måtte alle boligeiere sende inn et skjema hvor de krysset av for type bolig, størrelse mm og ut i fra det fikk alle nye ligningstakster. Har du nylig kjøpt bolig så står det enten i takstpapirene eller så vet tidligere eier det. Mange takk for svar:) Jeg er i gang med å skulle kjøpe. Må bare forsikre meg om at jeg ikke for en tilbakebetalingssmell fra Lånekassen! :D
gbnj Skrevet 31. desember 2011 #6 Skrevet 31. desember 2011 Mange takk for svar:) Jeg er i gang med å skulle kjøpe. Må bare forsikre meg om at jeg ikke for en tilbakebetalingssmell fra Lånekassen! :D Du skal vel låne penger til å kjøpe?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #7 Skrevet 31. desember 2011 Du skal vel låne penger til å kjøpe? Jo, men lånet blir stående i mine foreldres navn, leiligheten i mitt.
Gjest Wei Wei Skrevet 31. desember 2011 #8 Skrevet 31. desember 2011 Jo, men lånet blir stående i mine foreldres navn, leiligheten i mitt. Hvis lånet skal stå i foreldrenes navn, så skal vel gjeld også det. Da blir ikke regnestykket ditt riktig.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #9 Skrevet 31. desember 2011 Hvis lånet skal stå i foreldrenes navn, så skal vel gjeld også det. Da blir ikke regnestykket ditt riktig. ? Forstod ikke helt hva du mente her. Gjeld og formue kommer i to forskjellige ligninger. Jo, mine foreldre vil få mer gjeld. Selvom det er jeg som skal betale ned og det er 'mitt' lån, vil jeg bare bli stående med ganske stor formue.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #10 Skrevet 31. desember 2011 Skatteetaten vil lure på hvordan du har fått så stor formue uten å samtidig å ha fått gjeld. Har du jobbet svart feks. Banken vil også måtte ha sikkerhet for lånet. Med mindre dine foreldre har verdier selv de tar pant i, må de ta pant i din bolig. Og man får ikke ta pant i andres bolig. Jeg fikk gjort det for 10 år siden, men ikke for 5 år siden. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #11 Skrevet 31. desember 2011 Skatteetaten vil lure på hvordan du har fått så stor formue uten å samtidig å ha fått gjeld. Har du jobbet svart feks. Banken vil også måtte ha sikkerhet for lånet. Med mindre dine foreldre har verdier selv de tar pant i, må de ta pant i din bolig. Og man får ikke ta pant i andres bolig. Jeg fikk gjort det for 10 år siden, men ikke for 5 år siden. Mine foreldre får lånet, uten problem. Er det noe skatteetaten skal blande seg i..? Jeg har ikke gjort noe ulovlig.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #12 Skrevet 31. desember 2011 Dersom de kjøper boligen til deg skal du betale arveavgift av det. Å ikke betale arveavgift er ulovlig. Ellers må du betale lånet de har tatt opp for deg. Dersom du betaler mindre enn bankrenta, skal du skatte av fordelen (altså differansen bankrente og dine foreldres rente). Å ikke betale lånet fullt ut uten å skatte av fordelen er ulovlig. Ja, skatteetaten bryr seg med om du muligens har svindlet dem. Enten for arveavgift eller ved svart arbeid. Har man uforklarlig og plutselig fått stor formue vil de undersøke hvor formuen kommer fra. Man kan motta gaver fra foreldre. Jeg mener det er 30k i året man kan få uten å skatte av det. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #13 Skrevet 31. desember 2011 Dersom de kjøper boligen til deg skal du betale arveavgift av det. Å ikke betale arveavgift er ulovlig. Ellers må du betale lånet de har tatt opp for deg. Dersom du betaler mindre enn bankrenta, skal du skatte av fordelen (altså differansen bankrente og dine foreldres rente). Å ikke betale lånet fullt ut uten å skatte av fordelen er ulovlig. Ja, skatteetaten bryr seg med om du muligens har svindlet dem. Enten for arveavgift eller ved svart arbeid. Har man uforklarlig og plutselig fått stor formue vil de undersøke hvor formuen kommer fra. Man kan motta gaver fra foreldre. Jeg mener det er 30k i året man kan få uten å skatte av det. De kjøper ikke boligen til meg - det er ikke som at jeg bare 'får den' uten videre. Det er jeg som skal betale ned på lånet, og skal betale minst renten, og litt avdrag hvis jeg får råd til det. Jeg mente ikke at de 'ikke bryr seg' som i at de ikke kommer til å sjekke hvorfor jeg plutselig har høg formue uten tilsvarende høg gjeld. Men jeg kan ikke se hva som skulle skape problemer? Er det regler jeg har oversett? Det virker som du kan mye om dette:)
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #14 Skrevet 31. desember 2011 Jeg kan ikke så mye, men har vært i samme situasjon selv så noe har jeg fått med meg. Dersom det bare er at lånet står i deres navn, hvorfor kan ikke du ta opp boliglånet selv? Hvorfor kan ikke foreldrene dine kjøpe boligen? Får de bedre lånebetingelser burde du kanskje heller bruke dem som kausjonister. Du må jo betale formuesskatt (den er vel 1,1% nå) om du har formue (på mer enn 700k? i likningsverdi som vil si boligverdi ca 2,1 mill). Hva med at de kjøper boligen og du overtar den for en billig penge om noen år? La dem ha disposisjonsrett resten av sitt liv og verdien synker betraktelig, slik at du kan kjøpe den superbillig. Dersom dere allikevel går for at dine foreldre opptar lånet i bank, bør dere ha en låneavtale dere imellom. Der bør det stå hvor mye du betaler (og skatteetaten vil gjerne ha kvitteringer på at det faktisk er betalt ja!). Da har du ingen fordeler av at de har lånet i sitt navn - og alt er lovlig. I selvangivelsen vil du da få mer formue, men også mer gjeld (til dine foreldre) - og skatteetaten vil ikke lure lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #15 Skrevet 1. januar 2012 Jeg kan ikke så mye, men har vært i samme situasjon selv så noe har jeg fått med meg. Dersom det bare er at lånet står i deres navn, hvorfor kan ikke du ta opp boliglånet selv? Hvorfor kan ikke foreldrene dine kjøpe boligen? Får de bedre lånebetingelser burde du kanskje heller bruke dem som kausjonister. Du må jo betale formuesskatt (den er vel 1,1% nå) om du har formue (på mer enn 700k? i likningsverdi som vil si boligverdi ca 2,1 mill). Hva med at de kjøper boligen og du overtar den for en billig penge om noen år? La dem ha disposisjonsrett resten av sitt liv og verdien synker betraktelig, slik at du kan kjøpe den superbillig. Dersom dere allikevel går for at dine foreldre opptar lånet i bank, bør dere ha en låneavtale dere imellom. Der bør det stå hvor mye du betaler (og skatteetaten vil gjerne ha kvitteringer på at det faktisk er betalt ja!). Da har du ingen fordeler av at de har lånet i sitt navn - og alt er lovlig. I selvangivelsen vil du da få mer formue, men også mer gjeld (til dine foreldre) - og skatteetaten vil ikke lure lenger. Takk for svar:) Jeg kommer nok ikke til å få det lånet jeg trenger. Har vært student i den del år (og har derfor gjeld) og har aaltfor liten egenkapital. Jeg har ikke helt funnet ut av hva som er smartest å gjøre ennå. Har lest en del om det, og det er visst mange forskjellige muligheter (mht hvem som står som eiger, skal det kalles arv.. etc.) Skal ta meg en tur i banken og få litt mer klarhet i det hele:) (Jeg skal nok klare å holde meg under en ligningverdi på 700.000:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå