Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å ta 15 studiepoeng ved siden av full jobb. Noen som vet hvor mange timer studieinnsats som kreves per uke for å ta 15 studiepoeng på ca 5 måneder?

Skrevet

Der jeg studerer er 5 poeng 150 timers arbeid. 15 stp blir 45 timer. 90 t/mnd, 22 t/uke.

Men det er stor forskjell på fag. Noen fag krever mer, noen krever mindre.

Skrevet

Har planer om å ta 15 studiepoeng ved siden av full jobb. Noen som vet hvor mange timer studieinnsats som kreves per uke for å ta 15 studiepoeng på ca 5 måneder?

20 timer i uken, 50% studieprogresjon.

Skrevet

Foreleserne mine sier at 7,5 studiepoeng skal være 200 timers arbeid. Det er visst en eller annen "regel" for at det skal være godkjent for 7,5 poeng. Ikke norsk regel, men sånn generell regel som er gjengs i alle land. Sånn ca.

Det ble skikkelig dårlig forklart, for jeg kan ikke detaljene, jeg bare vet at foreleserne maser om at det krever mange timer selvstudium av oss, og at det er 200 timers arbeid..

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg husker jo at de sa slikt ta jeg tok bachelor, bare husket ikke tallene. Tusen takk for svar! :) Phu, håper jeg ikke har tatt på meg for mye nå..

Skrevet

Hvilken fasit er det egentlig dere leser? Det kommer an på så utrolig mange faktorer. Det eksisterte iallfall tidligere fag ved NTNU folk meldte seg opp i, ingen obligatorisk aktivitet i løpet av semesteret. Bare møte og bestå eksamen, 7.5 studiepoeng rikere. Dette ble (og trolig blir fremdeles) gjort av mange studenter.

B i sosialpsykologi og C i biologisk psykologi. Totalt antall arbeidstimer nedlagt, inkludert eksamensdag: 5.

Skrevet

Hvilken fasit er det egentlig dere leser? Det kommer an på så utrolig mange faktorer. Det eksisterte iallfall tidligere fag ved NTNU folk meldte seg opp i, ingen obligatorisk aktivitet i løpet av semesteret. Bare møte og bestå eksamen, 7.5 studiepoeng rikere. Dette ble (og trolig blir fremdeles) gjort av mange studenter.

B i sosialpsykologi og C i biologisk psykologi. Totalt antall arbeidstimer nedlagt, inkludert eksamensdag: 5.

Det er hvor mye de regner med at en gjennomsnittsstudent skal bruke. Det er vel ikke så mange slike fag som du beskriver igjen er det vel? De fleste fag har vel arbeidskrav gjennom semesteret også etter hva jeg har forstått.

I de 200 timene inngår det selvstudium, oppgaveløsning, forelesninger, eksamen, eksamensforberedelser osv...

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss (UMB) er 15 studiepoeng 450 timers arbeid, men i praksis vil det jo variere. Eksempler på 15-poengskurs jeg har hatt:

*3 ukers obligatorisk feltkurs om sommeren (ca 6 t daglig) + 6 timer forelesninger hver uke gjennom semesteret + flere større og mindre innleveringer

* 6-7 laber (m rapport), 5 poengs semesteroppgave + 4 t forelesning/uke

* 4 t forelesning/uke + 6-8 t lab (to rapporter - totalt ca 15, eller 60-80 sider)/uke + annen skriftlig oppgave

+ skriftlig eksamen i alle. Fordelen med alle fagene var at vi hadde gjennomgått ting så grundig at det ikke var så krevende å lese til eksamen, men i det siste faget var det knapt tid til å lese etter de siste innleveringene.

På en måte synes jeg det kan være mindre arbeidskrevende med ett 15poengskurs enn 3 ulike på 5 poeng, men du må forvente at det faktisk er så stort som det angis.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar! Forstår det kan være litt ulik praksis. Dette er ved NTNU, men jeg har heldigvis litt basiskunnskaper fra før. Får bare jobbe strukturert, så skal det vel gå på et vis. Hjelper jo at det er noe jeg finner veldig interessant! :)

TS

Skrevet

Det er hvor mye de regner med at en gjennomsnittsstudent skal bruke. Det er vel ikke så mange slike fag som du beskriver igjen er det vel? De fleste fag har vel arbeidskrav gjennom semesteret også etter hva jeg har forstått.

I de 200 timene inngår det selvstudium, oppgaveløsning, forelesninger, eksamen, eksamensforberedelser osv...

De aller fleste fag krever obligatorisk aktivitet i en eller annen form, ja. Hvorvidt du velger å gå på forelesninger bestemmer du selv. Eksamensforberedelser begynner dagen du melder deg opp til eksamen i faget. Hvordan du forbereder deg eksisterer det ingen fasit på.

Hvor mange "plankefag" det eksisterer har jeg ingen oversikt over. Da jeg hadde behov for slike fag, fant jeg en lappe på en informasjonstavle på universitetet. Der stod det anbefalt en hel rekke fag. IT, psykologi, medisin for ikke-medisinere, et eller annet med astronomi m.fl.

http://www.aftenposten.no/jobb/article3854449.ece

AnonymBruker
Skrevet

Et helt annet spørsmål.. Kan man få støtte fra Lånekassen selv om det bare er 15 studiepoeng på et semester? Hadde vært flott å kunne ta et par fridager i måneden. Ser ut som man kan få støtte så lenge det er over 15 studiepoeng, men vil bare være helt sikker..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Det kan du. Du får halvparten av vanllig stipend/lån. Men hvis du tjener over grensene til Lånekassen får du ikke stipend.

Sjekk her: http://app.lanekassen.no/stottekalk/

Takk for svar :) Jeg glemte å skrive at jeg har inntekt. Ser ut som jeg vil trekkes 5 prosent av det jeg går over? Betyr det at jeg ikke får stipend i det hele tatt da? Har lønn på ca 420.000 brutto.

TS

• Liker 1
Skrevet

Med den inntekten får du 0 i stipend.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Ville jo fått mindre i lønn om jeg tar noen fridager, men det har kanskje ikke noe å si. Takk for svar i alle fall :)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...