Heidiv Skrevet 31. desember 2011 #1 Skrevet 31. desember 2011 Hei! Det var noen teitinger som sendte opp fyrverkeri nå, og den stakkars katten min ble livredd og løpte og gjemte seg. Hva skal vi gjøre ikveld? Vi er ikke hjemme. Fant henne, hun lå livredd under sofaen nede og nekter å komme fram.
Rainbow Skrevet 31. desember 2011 #2 Skrevet 31. desember 2011 Man bør ikke forlate hunder og katter alene hjemme på nyttårsaften. Når hun ble så redd nå, hva skjer da når alt braker løs klokka tolv? Dere burde være hjemme med henne, ha henne på et rom med lite lyd, feks badet, og gå og se til henne innimellom. Ha på musikk eller noe for å overdøve. I verste fall burde dere ha noen til å passe på henne, eller ta henne med til noen som bor litt utenfor bråkesonen som kan passe. Jeg skal være i stallen og passe på hesten min i hele kveld. Har ikke vært på nyttårsfest på over ti år pga det, men jeg kunne ikke tenke meg det heller, for jeg vet at hun trenger at jeg passer på. 5
Hybelkanin Skrevet 31. desember 2011 #3 Skrevet 31. desember 2011 Mine puser var livredde for fyrverkeriet det første året, så jeg holdt meg hjemme. Det har jeg også gjort med hunder vi har hatt tidligere. Det beste er å være hjemme, og late som ingenting. Vær helt rolig og avslappet, og for all del, ikke få panikk. Dyrene vil stort sett roe seg betraktelig når de ser at ledered deres er rolig. Feiler dette, så prøv som Rainbow81 sa, å ha den på et mer lydisolert rom, evt sett på høy musikk. Bare husk at i det øyeblikket du begynner å trøste dyret, så vil det tro at det er ennå mer å være redd for. Lykke til!! 1
carinapija Skrevet 31. desember 2011 #4 Skrevet 31. desember 2011 Jeg synes at du helst skal være hjemme og passe på katten :-) Jeg er også alltid hjemme og inne på nyttårsaften for å passe på mine dyr.. Og da være helt vanlig, og ha tv'n på og være tilstede for katten med kos osv. Om du absolutt ikke har noen anledning til å være hjemme, og da mener jeg om du ABSOLUTT ikke kan være hjemme, så kan du ha på tv'n på litt høyere lyd enn vanlig, og ordne opp en god hjemmeplass til katten, sånn at hun ikke kan se noen ting. Kanskje ordne en liten hule en plass (under sengen, sofaen, eller bare henge opp noen tepper rundt/over der hun liker å sove. Da føler hun seg trygg og hører tv'n bedre enn fyrverkeriet. Lgg fram noen godbiter kan du også gjøre ;-) Men for all del, ha katten inne uansett om du skal være hjemme eller borte!! Håper alt ordner seg :-)
Sugerøret Skrevet 31. desember 2011 #5 Skrevet 31. desember 2011 har du et rom der lydene fra alt bråket blir mindre? Ta med en radio eller noe og la katten få tilgang på rom der de kan gjemme seg,men fortsatt ha mulighet til å "flykte" om den ønsker. En litt høy radio,litt ekstra godis og et trygt sted er beste måten.Og ikke la katten forstå at du synes synd på den.
Gjest Levitate Skrevet 31. desember 2011 #6 Skrevet 31. desember 2011 Sett en radio eller en CD-spiller i et rom midt i huset/leiligheten der det eventuelt ikke er vinduer. Sett radioen/CD-spilleren på litt høyt slik at katten heller hører musikk fremfor fyrverkeri. Vi gjør dette med vår hund og det har vi gjort nå i fire år. Fungerer kjempe fint og han blir ikke redd.
Minya Skrevet 2. januar 2012 #8 Skrevet 2. januar 2012 Katta vår er heller ikke kjempeglad i høye smell og fyrverkeri, men hun sniker seg under sofaen og ligger der og slapper av frem til det verste gir seg. Hun er ikke reddere enn at hun kan overtales til å komme ut ved hjelp av en boks tunfisk, bare ikke akkurat midt på slaget tolv . Så i år var vi ute på nyttårsaften, og hun så ut til å ha det helt fint da vi kom hjem i går.
enmederfaring Skrevet 2. januar 2012 #9 Skrevet 2. januar 2012 våre katter reagerte ikke noe særlig på fyrverkeriet i år, og dette er første gangen begge opplever nyttårsaften. vi hadde skrudd av alt av lys i leiligheten, og satt på musikk til dem. når vi kom hjem på natten, så var de bare nyskjerrige og ville ut på terrassen
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 våre katter reagerte ikke noe særlig på fyrverkeriet i år, og dette er første gangen begge opplever nyttårsaften. vi hadde skrudd av alt av lys i leiligheten, og satt på musikk til dem. når vi kom hjem på natten, så var de bare nyskjerrige og ville ut på terrassen Nå har jeg hest da. Men de oppfører seg etter mine erfaringer totalt anderledes alene enn i flere i lag. Jeg var som dum et år å satt ene hesten i sin egen boks, som er dør i mellom de andres bokser. Han ble selvfølgelig livredd etter nyttårsaften, og var skvetten i lang tid etter stakkar. Skjønner enda ikke hvorfor jeg gjorde det, var også da en relativt erfaren hesteeier. Etter min mening skal en ikke elte noen dyr alene på nyttårsaften. Enten må de være flere i lag, eller så må en være selv med dyra. Pia
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #11 Skrevet 2. januar 2012 Etter min mening skal en ikke elte noen dyr alene på nyttårsaften. Enten må de være flere i lag, eller så må en være selv med dyra. Pia Det kommer jo an på dyret, da. Vår katt synes fyrverkeri er stor stas og raser rundt, ut og inn, og mjauer sånne kosemjau, maler og herjer med lekene sine mens hun innimellom er bortom oss og gir oss en ordentelig kos i ansiktet. Det er akkurat samme reaksjonen som hun har når mine foreldre (som hun elsker!) kommer på besøk, når vi har fersk krabbe i huset eller når vi setter på en CD vi har med naturlyder. Vi har ikke det minste dårlig samvittighet for at pusen er hjemme alene en nyttårsaften en gang innimellom.
Gjest Nuppdupp Skrevet 2. januar 2012 #12 Skrevet 2. januar 2012 jeg måtte flire litt selv om det ikke var morsomt. satt en sperre opp for hunden. hun har blitt dårlig i beins og falle ofte i trappen. på nyttårsaften løp hun på den (for først gang), veltet den og beinet opp på rommet mitt. hun hadde fortsatt fart, la seg ned og og skle med vilje under senga mi. hun sovnet der etter 20 min.
Gjest Doh Skrevet 2. januar 2012 #13 Skrevet 2. januar 2012 Må innrømme at katten vår var alene på nyttårsaften uten at jeg har et snev av dårlig samvittighet. Han bryr seg ikke om fyrverkeri(i fjor og litt i år ble det skutt opp fyrverkeri før nyttårsaften uten at han leet på et øre). Han pleier uansett å sove mye på badet år vi ikke er hjemme, og der hører han ikke så mye siden det ikke ligger ved ytterveggen.
Sugerøret Skrevet 2. januar 2012 #14 Skrevet 2. januar 2012 Det kommer jo an på dyret, da. Vår katt synes fyrverkeri er stor stas og raser rundt, ut og inn, og mjauer sånne kosemjau, maler og herjer med lekene sine mens hun innimellom er bortom oss og gir oss en ordentelig kos i ansiktet. Det er akkurat samme reaksjonen som hun har når mine foreldre (som hun elsker!) kommer på besøk, når vi har fersk krabbe i huset eller når vi setter på en CD vi har med naturlyder. Vi har ikke det minste dårlig samvittighet for at pusen er hjemme alene en nyttårsaften en gang innimellom. hva med brann?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå