Gå til innhold

Selveier vs andelleilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen og hva anbefales?

Ser at andel er "billigere", men vet at det ikke stemmer. Selveier er ganske dyrt her i Oslo.

What to buy?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Skal du kjøpe andelsleiligheit bør du sjekke rekneskapen til burettslaget nøye. Finn ut andel fellesgjeld, og vurder også vedlikeholdsbehov osv.. Viss du får tak i forrige årsmeldinga frå burettslaget er det mykje nyttig info der, om kva dei planlegg å gjere og kva tiltak dei har gjort. Det vil påverke framtidig husleige og fellesgjeld. I sameige (sjølveigar) har kvar andelseigar eit større personleg ansvar for vedlikehald. I tillegg er dokumentavgifta høgare for sjølveigar enn for burettslag.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva du har råd til, både hva du kan betale ned med en gang og hva du kan tillate deg å betale hver måned.

Et innskudd på en million virker kanskje ikke så mye sammenlignet med tre millioner som selveier, men har du råd til å ta opp lån til innskudd pluss fellesutgifter hver måned på kanskje ti tusen?

Med andelsleilighet er hvertfall en del utgifter innkludert i det du betaler månedtlig, mens som selveier kan du regne med å måtte punge ut med større summer innimellom.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg svart visst ikkje på spørsmålet ditt. :) What to buy? Den du likar best. Det har ikkje så mykje å seie kva du vel, så lenge du styrer unna andelshusvære i burettslag med store felleskostnader, stor fellesgjeld eller store vedlikehaldsetterslep. Det viktigaste er å finne ein plass der du trivest. Begge delar er like trygt juridisk sett, unntatt dei heilt nystarta burettslaga med høg fellesgjeld.

Skrevet

Eg svart visst ikkje på spørsmålet ditt. :) What to buy? Den du likar best. Det har ikkje så mykje å seie kva du vel, så lenge du styrer unna andelshusvære i burettslag med store felleskostnader, stor fellesgjeld eller store vedlikehaldsetterslep. Det viktigaste er å finne ein plass der du trivest. Begge delar er like trygt juridisk sett, unntatt dei heilt nystarta burettslaga med høg fellesgjeld.

Takk for svar alle dere, men hva er det folk pleier å kjøpe? Jeg trodde selveier var det mest vanligste og mest safe?

Skrevet

Jeg valgte borettslagleilighet for jeg synes det er mest safe for meg. Jeg bor alene og står derfor alene om alle kostnadene. Synes det er ypperlig å få fordelt bokostnadene pr. måned. Jeg har en forutsigbar situasjon. Borettslaget tar seg av vedlikehold og har ansvaret for at ting er i orden. Byttes for eksempel alle vinduene så står borettslaget for det og jeg får eventuelt en liten økning i husleia.

Her jeg bor utgjør fellesgjelden 17% av salgspris og det forholdet er jeg veldig komfortavel med.

• Liker 3
Gjest navnelapp
Skrevet

Korleis fordelinga mellom burettslag og sameige er på landsbasis veit eg ikkje. I Oslo der eg bur er det det ganske jamnt fordelt, 36% sameige/sjølveigar og 35% burettslag.

Skrevet

Takk for svar alle dere, men hva er det folk pleier å kjøpe? Jeg trodde selveier var det mest vanligste og mest safe?

Folk kjøper stort sett den leiligheten de vil ha, uavhengig av eierform. Som sagt over: Så lenge du unngår brl med skyhøy fellesgjeld er det litt hipp som happ, med fordeler og ulemper med begge. Men for de fleste som kjøper en bolig for å bo i går det ut på det samme. Det er like trygt eller utrygt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...