murray Skrevet 31. desember 2011 #1 Del Skrevet 31. desember 2011 Har en svær hjortebiff på to kg som skal til pers ikveld. Har plans om å steke den på ca 160-170 grader til den når kjernetemperatur på 60 grader. Men har null oversikt over hvor lang tid dette vil ta. 1 time, 2 timer, 30 min?! Noen som vet..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ladamafia Skrevet 1. januar 2012 #2 Del Skrevet 1. januar 2012 siden det er biff, ikke bog eller lår. så ville jeg gjort som jeg gjør med biff av storfe. først bruner jeg den på alle sider i jerngryta, deretter går den inn i ovnen på 200 grader til ønsket temperatur er nådd. etter det så er det ut av ovnen og inn i folie slik at det den får vile og blir god og saftig. og sorry for at jeg svarer sånn ca et halvt døgn etter at biffen er ferdig spist. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 1. januar 2012 #3 Del Skrevet 1. januar 2012 Hvor lang tid det tar er vel revnende likegyldig, så lenge du når en kjærnetemp på 55c så er du good. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edvarda Skrevet 1. januar 2012 #4 Del Skrevet 1. januar 2012 Hvor lang tid det tar er vel revnende likegyldig, så lenge du når en kjærnetemp på 55c så er du good. Det er selvsagt ikke revnende likegyldig. Folk som lager mat til andre enn seg selv har gjerne behov for å vite sånn ca når maten er ferdig til å serveres, og ikke minst når poteter, grønnsaker og saus må tilberedes. Først da er du good. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sukkerklumpen! Skrevet 3. januar 2012 #5 Del Skrevet 3. januar 2012 For min sin del ville jeg satt på ovnen på 100 grader, brunet biffen på en varm stekepanne med eks. hvitløk eller timian ( eller både og) Så ville jeg satt inn biffen. Ville trodd det tok nesten 1 time. Men pass på at kjøttet ikke blir mer en 54 grader. Når du har tatt kjøttet ut av ovnen, la den hvile i 20 min i plastfolie med et kjøkkenklede ballet rundt seg. For da får kjøttsaften sette seg i kjøttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #6 Del Skrevet 3. januar 2012 Hvor lang tid det tar er vel revnende likegyldig, så lenge du når en kjærnetemp på 55c så er du good. Finnes ikke likegyldig det, da. Gjestene dine skal vel ikke få bare kjøtt.....eller? Du må selvsagt beregne tiden kjøttet er i stekeovnen i forhold til det du ellers skal tilberede. Som poteter, saus og grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå