Gå til innhold

Sydentur på blå resept?

Gjest Madelene1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Kan man få sydentur på blå resept om man sliter veldig med tropisk eksem?

Jeg vet ikke om du mener å være morsom (syden-tropisk) eller skriver feil, men det heter altså "atopisk" eksem.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva er tropisk eksem? Mener du atopisk?

Det å få støtte til sydentur eller hele reisen dekket er det vel NAV som svarer på.

Se forøvrig her: Eksemskolen

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde vel ikke dra til tropene hvis du sliter med tropisk eksem... ;)

Men jeg skal ikke være teit, skjønner at det er atopisk eksem du mener. Noen kan få sponset sydentur for en del hudlidelser, f.eks. psoriasis og atopisk eksem, dette må du i så fall søke om gjennom legen din. Se f.eks. her.

Edit: Jeg antok det gjaldt barnet ditt, men ser nå at du ikke spesifiserer dette. Linken gjelder barn. Men snakk med legen din uansett.

Endret av FruLuna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer nok også an på hvor man bor, kan jeg tenke meg. Har en kompis som sliter ekstremt med psoriasis, han går ikke ut mer enn nødvendig om vinteren fordi det bare blir bedre av å være ute i solen. Han søkte om tur til syden fordi solen virkelig gjør ham godt og legen anbefalte det også, og selv om han la frem forslag om en skikkelig billigtur så fikk han avslag. Han fikk den av oss i vennegjengen sin i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Det kommer nok også an på hvor man bor, kan jeg tenke meg. Har en kompis som sliter ekstremt med psoriasis, han går ikke ut mer enn nødvendig om vinteren fordi det bare blir bedre av å være ute i solen. Han søkte om tur til syden fordi solen virkelig gjør ham godt og legen anbefalte det også, og selv om han la frem forslag om en skikkelig billigtur så fikk han avslag. Han fikk den av oss i vennegjengen sin i stede.

Vi bor på sørlandet-kristiansand. Men det er ikke jeg eller min mann som vi til syden for. (selv om jeg også sliter med samme type eksem), det er vår datter.

Siden hun ble født har hun vært tørr. Og det er faktisk så ille at om vi glemmer å smøre henne en gang (vi smører henne som regel på kvelden) så er hun som sandpapir enkelte plasser på kroppen.

Som regel så husker vi å smøre, men det er ikke så mye det hjelper. Det hjelper jo selvfølgelig litt, men uansett hvor mye vi smører så klør hun konstant! Hun klør og klør og tilslutt så blør hun. Hun klorer seg til blods, selv om vi smører og tar neglene på henne. Hun går aldri rundt med "lange" negler.

For ca 2 uker siden reiste vi til Maspalomas og både hennes og min hud ble helt ukjennelig! Huden ble fin og "ren". På bare en uke ble Nathalie's hud så fin at jeg faktisk var inne på tanken at vi ikke skulle reise hjem igjen før det ble sommer her i norge. Dessverre strakk ikke pengene så langt...

Hun ble så glatt og fin, uten tørre røde flekker eller tørre sår.

Hun er forresten 9 mnd.

Endret av Madelene1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode venner, det!! :jepp:

Takk, han ble veldig glad :)

Vi bor på sørlandet-kristiansand. Men det er ikke jeg eller min mann som vi til syden for. (selv om jeg også sliter med samme type eksem), det er vår datter.

Siden hun ble født har hun vært tørr. Og det er faktisk så ille at om vi glemmer å smøre henne en gang (vi smører henne som regel på kvelden) så er hun som sandpapir enkelte plasser på kroppen.

Som regel så husker vi å smøre, men det er ikke så mye det hjelper. Det hjelper jo selvfølgelig litt, men uansett hvor mye vi smører så klør hun konstant! Hun klør og klør og tilslutt så blør hun. Hun klorer seg til blods, selv om vi smører og tar neglene på henne. Hun går aldri rundt med "lange" negler.

For ca 2 uker siden reiste vi til Maspalomas og både hennes og min hud ble helt ukjennelig! Huden ble fin og "ren". På bare en uke ble Nathalie's hud så fin at jeg faktisk var inne på tanken at vi ikke skulle reise hjem igjen før det ble sommer her i norge. Dessverre strakk ikke pengene så langt...

Hun ble så glatt og fin, uten tørre røde flekker eller tørre sår.

Hun er forresten 9 mnd.

Huff, trist å lese om et lite barn som har det i så ille grad, må være veldig frustrerende for henne, stakkars. Du får gå til fastlegen din og få h*n med på laget ditt, for her må det nok søkes NAV om tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/behandlingsreiser/Sider/enhet.aspx

Her ser du hvilke grupper som kan søke tur . både av voksne og barn .

Det ligger og søknadskjema og søknadsfrister der, samt behandlings steder .

Jeg tror ikke du du selv kan velge et sted og så reise , det du derimot kan få er rekvisisjon på behandlinger f.eks i spania .

Disse reisene fra rikshospitelet er det fastlegen eller spesialist som søker for deg . det er to skjemaer , ett du skal fylle ut og ett legen skal fylle ut .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun vært hos spesialist? Uten en erklæring fra spesialist tviler jeg på at dere blir vurdert for behandlingsreise ...

Og; bruk bomullsvotter om natta så hun ikke klorer seg i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

En venninne av faren min har en datter som er så plaget med eksem at da hun var mindre måtte hun sove med kroppen innpakket i plastikk utenpå et tjukt lag med krem nesten hver kveld og måtte smøres konstant på dagen. De fikk avslag på sydensøknaden mange mange ganger så de endte opp med å måtte flytte dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv barn med atopisk eksem og jeg har flere andre typer.

Du må nok smøre flere ganger enn kun på kvelden. Gjerne fete kremer og ikke badeoljer da de blir for "tette" for eksemhud.

Det er noe som heter duoderm og ligner hud.Kjempeflott til sår sprukken hud( sammen med kortisonkremer og fuktighetskremer).Dessuten hvite bomullshansker du får kjøpt på apoteket.Disse skal IKKE vaskes etter hver kveld,bruk MYE fet krem (f.eks ceridal ) og la dette trekke inn før dere tar på hansker .Teip de slik at de sitter fast men ikke hindrer blodomløpet.

Be om henvisning til spesialist,de på ullevål /Rikshospitalet er ok eller privat.Der vil dere få flere tips og oppfølging.Kansje med solterapi eller våtbandasjer.Legen kan da bekrefte og hjelpe med å søke om behandlingsreiser. http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/behandlingsreiser/Sider/barn-og-ungdom-med-kronisk-lungesykdom-og-atopisk-eksem.aspx

Du kan også få kløestillende som virker søvndyssende slik at barnet får nok søvn og lindring for kløen. Dere burde samle kvitteringer og søke om stønad pga eksem og ekstra utgifter.

På denne bloggen finner du flere råd : http://sosken.blogspot.com/

Og det er flere grupper på Facebook som kan være nyttige.

Ellers ønsker jeg dere bare masse lykke til.Det er slitsomt for barn og foreldre med eksem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...