Gå til innhold

5-åring fikk ikke være med til kirka!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rasende!! :evil: Min 5-åring skulle i kirka med barnehgen, gledet seg lenge, og snakka mye om det. Sto opp kl 6 om morgenen, kledde på seg finklær, og skinte som ei sol! Men, da jeg kom for å hente var skuffelsen stor, han og en til hadde blitt satt igjen på barnehagen "for de hadde oppført seg dårlig før de dro." De var gira, sprang rundt på plassen før de dro, og kalte hverandre "prompefis". Er ikke det ganske normal oppførsel av to 5 åringer da!? Må si at det er max 2 min å gå til kirka, og at det var kun for unger. Jeg synes denne "straffen" er HELT uaksptablel!! Det er som å gå 50 år tilbake i tid!! "....stå i skammekroken til du blir snill igjen!" Men, jeg er helt enig i at guttene burde få en "straff", men jeg synes direkte det var stygt å ikke ta dem med i kirka. Enda så synes han at det er artig å gå i kirka, men klart at når han ikke vil det lengre, ja, da kan han jo bare bølle litt så slipper han!! Han blir jo og nesten "laga" til pøbel, han er så slem at han ikke får bli med i kirka engang!! Må si at jeg ikke har hørt et pip om negativ oppførel fra barnehagen før, det har vært bare skryt å få, derfor er jeg ENDA mer rasende på dette her! Skal prate med styrer i morra, det var forøvrig hun som tok avgjørelsen, men uansett er det jo for sent for gutten. Hva synes dere? Er det jeg som overreagerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, vet ikke helt, er enig i at dette er normal oppførsel fra 5-åringer. Men det ville jo vært litt rart å ventet med "straff" til etterpå? Nei, jeg synes nok de burde få blitt med.

Imidlertid kjenner jeg en gutt som var i slåsskamp 2 uker før 17. mai, og han ble nektet både å gå i tog og å komme på skolen med leker osv etterpå. :cry:

Skrevet

Å si propefis bør jo belønnes. Da viser jo gutten at han kan drive med ordspill og det er jo svært viktig i denne alderen. Hva som sies skal man ikke bry seg med. Dette høres rart ut...

Å straffe barn er en serdeles dårlig tilnærming. Ville nok hatt meg en alvorsprat med denne styren ja :(

Skrevet

Vanskelig å si om de overreagerte eller ei. Må sikkert ha vært der for å bedømt dette best mulig. Men det er jo på sin plass at man ikke får være med på ekspedisjonen hvis man oppfører seg pøbelsk (selv etter advarsel).

Når jeg ser for meg to femåringer løper rundt å kaller hverandre prompefis, så ser jeg for meg latter. Men sånn som jeg forstår det så var dette til uro (altså upassende akkurat da) - og da må som regel en eller annen form for konsekvens følge etter.

Høres ut som en tough call. Og noe som minner oss om at vi må ha tillit til at de som jobber i barnehagen gjør det rette.

Skrevet

Utifra din fremstilling virker det som om femåringen din ble urettferdig strengt behandlet.

Prompefis eller ei... :wink:

Skrevet

Hørtes strengt ut bedømt ut i fra din versjon ja :D

Men jeg har litt vondt for å tro at det var så lite som skulle til for at de ikke fikk være med.

Når man skal på tur med så mange unger, da er man avhengige av at barna oppfører seg noenlunde, og om disse to til tross for advarsler har vært rabiate en lengre stund så må man gjøre noe. Hva om de kom til kirken og oppførte seg likedann? Da ville de ha ødelagt opplevelsen for all de andre barna som oppførte seg ordentlig.

Skrevet

Jeg hadde nok også stilt meg annerledes til saken hvis dette hadde skjedd i kirka og ikke i barnehagen, før de dro. Det blir en helt annen sak synes jeg. Gutten er forøvrig vant til å være med på ting, så jeg velger å tro at han hadde oppført seg ordentlig. -Har forøvrig snakka med en jente på 5 som var der, og hun sier at de "gjorde da ikke noe gæli...", så det ska sannelig bli artig (?) å snakke med styrer i morra!

Gjest Anonymous
Skrevet

Min umiddelbare reaksjon da jeg leste dette var at dette hadde jeg nok ikke funnet meg i om det hadde vært min sønn. Synes det virker som en nokså streng straff, spesielt med tanke på at din sønn faktisk gledet seg til å gå i kirka. Jeg liker forøvrig heller ikke "skammekrok-straff".

Skrevet

Høres helt normalt ut syns jeg. Det har nok skjedd etter flere advarsler, og konferering personalet imellom. Syns du bør stole på dem.....

Jeg kunne godt latt en femåring som ikke kunne høre etter bli igjen i barnehagen.

Skrevet

Synes ikke det er bra straff... "Straffen" må kunne løses på annet vis.

Og de måtte sikkert ha en annen voksen til å være igjen sammen barna. Så da kunne de uansett forsøkt å gå. Hadde de ikke skjerpet seg så kunne de heller gått tilbake da...

Skrevet

I barnehagen "vår" sier de voksne prompefis også, og det er til og med en menighetsbarnehage :lol:

Jeg synes det var feil å gi straff hvis det var det som var saken uansett.

Gjest Madam Felle
Skrevet
I barnehagen "vår" sier de voksne prompefis også, og det er til og med en menighetsbarnehage :lol:

Jeg synes det var feil å gi straff hvis det var det som var saken uansett.

Kan ikke tenke meg at det var ordet "prompefis" som gjorde utslaget, men heller oppførselen deres. Om de var viltre og herjet vilt før de skulle gå, kan en jo kanskje tenke seg at de ikke ville roet seg ned med det første. Dermed ville de kanskje ha ødelagt litt av stemningen til de andre barna.

En annen sak som jeg også kan tenke meg har hendt, er at de har fått flere meldinger om å slutte å herje før de skulle gå, og ikke brydd seg om de. Kanskje de har fått en advarsel om at de måtte bli igjen om de ikke sluttet.

jeg kunne også ha valgt en slik utvei.

Skrevet

Jeg tenker ofte at kanskje det ikke er like lurt å høre historien fra en 5 årings side? Spør heller de som jobbet i barnehagen hvorfor de ikke fikk gå i kirken bare for å ha sagt prompefis og vært litt viltre. Jeg tror nemlig ikke noe på det.

Jeg tror at mange foreldre forsvarer barna sine uansett fordi de ikke liker at barnet demmes blir såret. Det er forståelig, men barnehagen har stort sett flere voksne som har bittelitt peiling. Sjansen for at de har vært grådig urettferdig er egentlig liten.

Sorry....

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er et klassisk eksempel på foreldre som aldri mener barnet deres fortjener straff, bare tror blindt på hva barnet sier hjemme om det som skjedde på skolen eller i barnehagen uten å konferere med lærere. Jeg påstår ikke at barnet lyver eller overdriver, kanskje det er slik barnet oppfattet det som skjedde. Uansett er det to sider av hver sak, og man bør høre begge sider før man avgjør om dette er rettferdig eller ikke.

Jeg for min del er glad for at lærere begynner å få tilbake muligheten til å gjøre noe, straffe eller annet, når barna ikke gjør som de får beskjed om.

Skrevet

Kunne vært artig å hørt om historien hadde mer i seg enn det som ble fortalt av 5-åringen. Og hva som kom ut at samtalen med styreren...

Kan jo godt tenkes at personalet har en helt annen historie - for det er jo ikke akkurat uvanlig at det vi foreldre får høre er noe ganske annet enn "virkeligheten" når barna refererer hendelser..

(er ikke fagperson på området - men har vikariert i barnehage og har 2 selv..)

Skrevet

"La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke", var det jo Jesus som sa. Synes det blir feil signal at man ike akn gå i kirken med mindre man er et "englebarn". Kirkens budskap er jo først og fremst for oss"syndere"? Dobbeltmoral å ikke la ham få være med, synes jeg!

Skrevet
"La de små barn komme til meg' date=' og hindre dem ikke", var det jo Jesus som sa. Synes det blir feil signal at man ike akn gå i kirken med mindre man er et "englebarn". Kirkens budskap er jo først og fremst for oss"syndere"? Dobbeltmoral å ikke la ham få være med, synes jeg![/quote']

La oss si det slik at om jeg hadde hatt med meg et par skrikene 5 åringer som sprang opp og ned midtgangen i kirken og ropte prompefis til hverandre under gudstjenesten ville jeg dratt dem ut fortere enn svint. Jeg ville nok kanskje syns det var bittelitt morsomt og søtt da, men likevel har jeg en viss sans for vanlig høflighet. Derfor tar jeg som utgangspunkt at barnehagepersonlalet hadde en helt god grunn.

Og jeg håper inderlig at alle andre som har med seg barn på offentlige steder ville gjort det samme - noe annet irriterer meg grønn og jeg syns det er direkte uhøflig og la barna leke barnehage over alt. Der er andre mennesker og tilstede.

Skrevet

Tja, jeg syns man burde forhøre seg mer med barnehagen før man reagerer for mye, for det er slett ikke sikkert den riktige versjonen av det hele kommer fra 5-åringen.

Sånn utenom det vil jeg si at jeg godt kan skjønne at de måtte være igjen på barnehagen om det var så at de forstyrret de andre også ved å være for viltre. Jeg syns i hvert fall ikke det ville passet seg med unger som var propell og sa sånne ord i kirken...

Skrevet

Ja - jeg syns enn slik sak på grunnlag av hva en 5 åring har sagt er helt merkelig. Ville aldri tatt en 5 åring på ordet. Joda, klart han føler nok det han sier han føler - ut over det er det til å smile av - trøste 5 åringen din og ta utgangspunkt i at han fortjente akkurat det han fikk-. det er det normale folk gjør - sorry - det er for sprøtt.

Hvis dere ikke tolererer at andre voksne tar ansvar overfor barna deres bør dere faktisk være hjemme med dem selv. Der er for mye dritt og slikt snakk om barnehager om dagen - saken er at dem som jobber i barnehage har mer erfaring med barn enn foreldre selv har - kan dere ikke respektere det? At disse menneskene som jobber med barn hele dagen, hver dag i flere år - er ikke muligheten temmelig stor for at de tar like så gode avgjørelser som en hysterisk mor med dårlig samvittighet fordi hun ikke ser sitt barn mange nok timer i uka?

Atmi

Skrevet

Synes det er uakseptabelt at noen gretne barnehagetanter bestemmer hvem som får gå i kirken og ikke.

Straffen skulle ikke gå utover kirkebesøket.

Og prompefis er helt normalt,jeg hører akuratt det ordet hver eneste dag av min 5 åring. og bæsj,tiss,promp,pupp. Det er alderen og det er rart at barnehagen reagerte så sterkt på dette , de burde ha bedre vett.

Ligger det noe mer bak?.

Uansett så synes jeg det under noen omstendighet skal gå utover kirkebesøket.

Og ungen er da bare 5 år. 5 åringer er fortsatt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...