Gå til innhold

Samboarar: Delt eller felles økonomi?

Delt eller felles økonomi? (Samboarar)  

66 stemmer

1. 1. Delt eller felles økonomi? (Samboarar)

• Delt økonomi
      23
    • Felles økonomi
      35
    • Er ikkje samboar/ anna
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på korleis samboarar ordnar det økonomiske. :)

Har de delt eller felles økonomi?

Mange har vel ein slags mellomting, men er økonomien mest felles eller delt?

Korleis ordnar de ting og tang?

Skriv gjerne om de har barn, kor lenge de har budd saman, om de eig bolig/bil saman, om de tenar nokonlunde like mykje osv.

Eg og min samboar har budd (og eigd leilighet) saman i over fire år. Vi har delt økonomi.

Vi tenar omlag det samme. Vi fører ein lik og fast sum over til ein felles konto. Der trekk vi huslån og billån, og betalar alle felles utgifter som straum, internett, kommunale avgifter osv. Vi har også eit visakort på denne kontoen, som vi handlar mat, ting til husholdninga, gåver, bensin osv frå.

Ellers er resten av lønna vår og andre inntekter våre eigne pengar, som vi brukar på det vi vil.

Den siste tida har vi bevegd oss nærmare ein felles økonomi, og vi har tenkt å gå heilt for det. Det var uansett planen, men no ventar vi også barn, så då føles det meir riktig. Vi kjem nok til å sette ein lik sum over til våre private kontoar, som vi kan disponere som vi vil. Lommepengar? :fnise:

Veldig nysgjerrig på korleis andre par ordnar det økonomiske :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles økonomi og det funker veldig fint. Mye lettere å ha med å gjøre. To kort til en konto.

Skrevet

Felles økonomi. Han tjener det tredobbelte av hva jeg tjener, så han betaler jo det meste. Jeg betaler husleie til han, han betaler resten av strøm, internett, tv osv. Deler på mat osv, men ikke likt.

Eneste jeg alltid betaler selv, uansett, er mat, utstyr og dyrlege til dyrene. Siden de er mine :)

Bodd sammen i 6mnd, vært sammen i over 4år. Leier, har ikke barn.

Skrevet

Hei!

Jeg og kjæresten min har nå vært samboere i halvannet år, og vi har fullt ut delt økonomi. Vi er begge 20, han jobber fast og jeg får arbeidsavklaringspenger fordi jeg går i behandling. Vi har en samlet inntekt på noenogtjue tusen - ikke så veldig mye - men vi deler det vi har.

Min erfaring er at det jevner seg ut. :-) Det du sier med lommepenger syns jeg høres ut som en god plan. Da har dere kontroll på det meste, samtidig som dere har litt frihet til å kjøpe inn akkurat det dere vil selv. Det er bra!

Penger er dessuten noe helvetes dritt, og det mest bortkasta jeg veit om er å krangle om økonomi. Det er tross alt bare penger, og burde heller byttes inn i fine minner dere kan dele sammen. Alt til sin tid naturligvis, men jeg syns det er veldig viktig å stresse litt ned når det gjelder penger. Litt sparing, betale alle regninger og resten på å leve slik man ønsker.

Lykke til med den lille og alle planene deres! Jeg syns det høres ut som om dere har god kontroll, jeg. Hurra!

Skrevet

Vi har ingen barn sammen, og vi har bodd sammen i fem-seks måneder nå. Vi tjener langt ifra det samme, han tjener omtrent tre ganger så mye som meg. Han hadde lån på bil og scooter før vi ble sammen, så det ansvaret får han stå for selv. Bensin, husleie og mat + annet, deler vi så godt som det går på. Nå tjener jo selvfølgelig han en del mer enn meg, så det skulle vel bare mangle at han betaler litt mer enn meg på enkelte områder. Dette fungerer ikke så veldig bra for oss, siden jeg tjener såpass dårlig. Nå har jeg da søkt i ny jobb, så får vi se om jeg får den, så skal vi se om vi kanskje får en litt er lik økonomi etter hvert:)

Skrevet

Delt økonomi med felles tankegang, som jeg kaller det.

Nå er det jeg som kun får inn penger, så da betaler jo jeg alt. MEN, når han får støtte vil vi ha det delt. Nå er det ikke slik at vi teller kroner eller øre, den som har penger betaler og slik har det alltid vært. Da jeg har litt bedre økonomisk styring føles det mest sikkert på den måten, jeg er uansett den med pengene (og nei, min mann lider virkelig ingen nød og han får det han trenger og vil ha innen rimelighetens grenser).

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vår økonomi består av "mine, dine og våre penger". :)

Vi har en felleskonto som vi betaler inn en lik hver per måned. Av denne kontoen så trekkes huslån, forsikringer, strøm, kommunale avgifter og alle andre faste utgifter. Vi tjener relativt likt og da sitter vi igjen med ca like mye etter at vi har betalt hver vår halvdel av utgiftene.

Mat og bensin deler vi relativt likt på fra hver vår konto.

Skrevet

Da jeg bodde med faren til sønnen min var alt felles.

Bodde sammen i 6 år, leide først, fikk barn etter 2 år og kjøpte leilighet etter 3.

All lønn inn på felles lønnskonto og så ut derfra til dit det trengtes.

Skrevet

Felles økonomi, eier sammen.

Jeg er lærling, så han tjener omtrent 3 ganger så mye som meg. Alle penger som komme inn på hans konto går til lån, forsikringer, telefon, tv/internett og evt. spise ute, møbler, ting vi har lyst på av det som er til overs etter regninger.. Og pengene jeg får i lønn går til mat og bensin. Fungerer fint.

Skrevet

Felles, eier bolig. Vi tjener ca like mye.

Skrevet

Vi har delt økonomi, er samboere og leier bolig. Tjener ikke helt likt, men har så lave faste utgifter at det går greit å dele likt på det meste (han betaler og bruker bilen mest + forsikring). Burde strengt tatt hatt en felleskonto til de faste regningene, mat o.l, men har aldri ordnet med det, og det føles rettferdig som vi gjør det - handler om hverandre, og hvis en synes det blir skeivt en stund er det bare å si fra. Jeg tror faktisk vi ville hatt delt økonomi selv om vi eide bolig og hadde barn, fordi vi har litt forskjellig syn på forbruk, men da måtte vi jo hatt en større fellespott hvor en bidro etter evne.

Gjest nathalie07
Skrevet

Felles økonomi, eier leilighet sammen og ett barn:)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Har delt økonomi. Begge har hver sin bil og vi betaler halve huslånet hver. Løpende utgifter deler vi på. Vi har ganske lik inntekt.

Kunne ikke tenkt meg det annerledes, jeg liker å bruke penger på det jeg vil, pluss at han har en veldig dyr hobby.

Har bodd sammen i litt over 6 år.

Endret av Badabing
  • Liker 1
Skrevet

Vi har delt økonomi uten å være altfor strenge på det. Huslånet har vi delt 60/40 (Han tjener betydelig mer enn meg), så det trekkes fra en egen konto vi begge har fast trekk til. På felleskontoen setter vi inn et likt beløp hver mnd, dette skal dekke alle regningene utenom lånet, mat og andre fellesting (alt fra blomster og stearinlys til ferier). Resten av pengene er "private" og brukes på det vi vil.

Har vært sammen i to år, samboere i halvannet og eier leilighet. Ser for meg at vi vil ha det sånn til vi evt får barn.

AnonymBruker
Skrevet

Helt klart felles! Vi har bodd sammen i 7 år og hatt felles siden første dag. Til nå har samboeren jobbet fullt, mens jeg har jobbet litt iblant, vært hjemme med barn, gått litt skole. Nå jobber jeg mens han studerer.

Skrevet

Vi har delt økonomi. Vært kjærester/samboere i 3 mnd. Han har en datter fra før av.

Vi leier leilighet, jeg setter over halvparten av husleie/strøm til han, så fikser han resten. Betaler mine egne regninger, og utgifter til mat/bensin/kollektiv trafikk deler vi på alt ettersom.

AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig delt økonomi.

Vi har bodd sammen i tre år, leier leilighet, ingen barn.

I starten betalte jeg husleie til ham, vi betalte ca annenhver gang på butikken og kjøpte større ting til huset (TV, DVD-spiller, etc) annenhver gang.

Etter hvert har det gått over til at alt av lønn blir satt rett inn på felles konto, og så har vi ett bankkort på del som vi tar ut penger fra ved behov. Fungerer veldig bra for oss, vi har relativt dårlig råd så det faller seg naturlig å spørre før man bruker penger på noe annet enn det nødvendigste.

AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig delt økonomi.

Vi har bodd sammen i tre år, leier leilighet, ingen barn.

I starten betalte jeg husleie til ham, vi betalte ca annenhver gang på butikken og kjøpte større ting til huset (TV, DVD-spiller, etc) annenhver gang.

Etter hvert har det gått over til at alt av lønn blir satt rett inn på felles konto, og så har vi ett bankkort på del som vi tar ut penger fra ved behov. Fungerer veldig bra for oss, vi har relativt dårlig råd så det faller seg naturlig å spørre før man bruker penger på noe annet enn det nødvendigste.

Da har dere jo ikke delt, men felles økonomi. Men det er lett å blande, at "delt" ikke betyr "felles", men "separat".

AnonymBruker
Skrevet

Felles. Han er britisk og vi bor i storbritannia. Jeg studerer ved universitet og har derfor studielaan, han faar ikke studielaan som college student. Jeg kommer hjem i ferier og jobber, tjener ca 100 000 paa det + 80 000 i studielaan. Han har 70 000 oppspart (pluss

70 000 i fond som han faar neste aar). Vi har en ganske "vaare penger" mentalitet hvor jeg betaler leia to maaneder, han den neste osv, han betaler internett og jeg for strom. Mat osv bytter vi paa, han har bil og begge betaler bensin, han kjorer meg hvor jeg vil. Jeg har jo mer penger aa rutte med enn ham, men dette er ikke noe problem, vi har et ganske avslappet forhold til penger og krangler aldri over det. Jeg gir setter gjerne inn et par tusenlapper paa hans konto slik at vi kan ha samme livstil uten at han maa sporre meg om penger til ett nytt klesplagg eller en kveld paa byen med gutta. Funker kjempebra, og om noen aar er det kanskje han som tjener mest og maa hjelpe meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...