Gå til innhold

Arvet penger, måtte betale tilbake til lånekassen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på dette er riktig, tenkte derfor å spørre her inne før jeg evt tar saken videre.

Den ene forelderen min døde for noen år siden. Jeg var på den tiden lærling og fikk støtte fra lånekassen (fullt lån og stipend). Pga av stor gjeld, ble det ikke fortatt noe skifte, da ville jeg arvet all gjeld. Likevel var livsforsikringen begunstiget meg og jeg fikk da ca 450.000,- 8% av de pengene (ca40.000,-) måtte betales inn som arveavgift, det var ok. Men i ettertid, når jeg var ferdig som lærlig fikk jeg gjeldsbrev fra lånekassen hvor det sto at jeg måtte betale tilbake HELE lånet (120.000,-) pga for høy formue.

Jeg hadde da altså ikke rett på støtte fra de siden min mor døde! Er dette virkelig riktig? Tok kontakt med de pr tlf, og fikk beskjed om at formue var formue uavhengig hvor jeg hadde fått pengene i fra. Har betalt tilbake alt nå, men det er sure penger! Skal vel ikke bli "straffet" for at jeg mister en forelder? Har tenkt på dette i ettertid og lurer VELDIG på om det faktisk er slik?? Noen som vet? Eller vet hvem jeg kan ta kontakt med for videre hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres ut som det er riktig ja.

De bryr seg midt på ryggen -hvorfor- du har pengene, eller hvor du fikk de fra.

• Liker 2
Skrevet

selvfølgelig har det ikke noe å si hvor du hadde fått pengene fra. det er selvfølgelig synd at moren din døde, men du blir på ingen måte "straffet" for å miste en foreldrer. Du arver penger, det er formue, og ved høy formue mister man retten til stipend.

Skrevet

Jeg er litt usikker på dette er riktig, tenkte derfor å spørre her inne før jeg evt tar saken videre.

Den ene forelderen min døde for noen år siden. Jeg var på den tiden lærling og fikk støtte fra lånekassen (fullt lån og stipend). Pga av stor gjeld, ble det ikke fortatt noe skifte, da ville jeg arvet all gjeld. Likevel var livsforsikringen begunstiget meg og jeg fikk da ca 450.000,- 8% av de pengene (ca40.000,-) måtte betales inn som arveavgift, det var ok. Men i ettertid, når jeg var ferdig som lærlig fikk jeg gjeldsbrev fra lånekassen hvor det sto at jeg måtte betale tilbake HELE lånet (120.000,-) pga for høy formue.

Jeg hadde da altså ikke rett på støtte fra de siden min mor døde! Er dette virkelig riktig? Tok kontakt med de pr tlf, og fikk beskjed om at formue var formue uavhengig hvor jeg hadde fått pengene i fra. Har betalt tilbake alt nå, men det er sure penger! Skal vel ikke bli "straffet" for at jeg mister en forelder? Har tenkt på dette i ettertid og lurer VELDIG på om det faktisk er slik?? Noen som vet? Eller vet hvem jeg kan ta kontakt med for videre hjelp?

Hadde du fått de pengene før du hadde begynt å studere, så hadde du ikke fått invilget søknaden om lån uansett for da hadde du hatt penger til å finansiere studiene selv. Så det er helt riktig at de krever tilbake hele lånet når du under studieperioden får masse penger på konto, uansett hvor de kommer fra.

Lånekassen er for folk som er ubemidlet, noe som du ikke er lenger når du mottar en stor sum med penger.

• Liker 3
Skrevet

Mente du at stipendet måtte betales tilbake? For ellers skjønner jeg ingenting

Skrevet

Skjønner jo det.. men håpet at dette var penger jeg kunne sette på høyrente konto og bruke senere. Etter lånekassen, alle avgifter osv siter jeg igjen med 150.000,- og ikke så mye som et album engang av moren min!

Skrevet

ikke stipendet nei. betalte tilbake 120.000 av 180.000

Skrevet

Må vel bare finne meg i det da.. Surt likvel :glare:

Skrevet

Da hadde nok jeg flaks da jeg arvet mine foreldre, grunnet at jeg hadde både billån og boliglån, så forsvant jo pengene fra kontoen like fort som de kom inn. Og jeg satt jo fortsatt igjen med boliglån, dermed ble jeg vel registrert med mer gjeld enn formue.

Og ser jo at det da er posetivt da at jeg har boliglån nå som jeg skal studere i en del år og blir avhengig av lånekassen.

Skrevet

javel... du trengte ikke betale alt på en gang

Skrevet

Mente du at stipendet måtte betales tilbake? For ellers skjønner jeg ingenting

Jeg tenker hun mener den delen av lånet som vanligvis blir gjort om til stipend når man består eksamen. Dette måtte hun vel betale tilbake også for man har ikke rett på stipend heller om man har for høy inntekt eller formue.

Skrevet

Beholdt stipendet de første 6mnd før min mor døde, ALT jeg fikk fra lånekassen etter det måtte betales tilbake. Ser nå at det var litt kronglete skrvet. Sorry! :gjeiper:

Skrevet

Skjønner jo det.. men håpet at dette var penger jeg kunne sette på høyrente konto og bruke senere. Etter lånekassen, alle avgifter osv siter jeg igjen med 150.000,- og ikke så mye som et album engang av moren min!

Ikke for å være slem. Det er veldig trist at moren din døde. Men det skal allikevel være rettferdig. Det er mange som sikkert skulle ønske at de hadde hatt 150 000kr igjen på konto etter endte studietid. Du har da i det minste det. Ikke at det erstatter moren din selvfølgelig. Men du har tross alt igjen 150 000kr. Du hadde uansett måtte bruke en del av de pengene til å finansiere studietiden hvis du hadde fått de før for da hadde du ikke fått fullt lån og stipend uansett.

• Liker 5
Skrevet

Kan jeg spørre om noe lignende? Istedet for å åpne tråd med nesten samme innhold.

Jeg vil søke studieplass og studielån neste år. Mannen min sitter i uskiftet bo med familien og de tenker å skifte om et par år. Da får vi sikker litt formue. Blir det et problem for studielånet mitt?

Skrevet (endret)

Kan jeg spørre om noe lignende? Istedet for å åpne tråd med nesten samme innhold.

Jeg vil søke studieplass og studielån neste år. Mannen min sitter i uskiftet bo med familien og de tenker å skifte om et par år. Da får vi sikker litt formue. Blir det et problem for studielånet mitt?

Hvis du har en nettoformue som overstiger kr 552 442 som er satsen for ektefelle eller samboer med felles barn, så blir det et problem ja.

Se tabellen i linken over.

Endret av Armitage
Skrevet

Hvis du har en nettoformue som overstiger kr 552 442 som er satsen for ektefelle eller samboer med felles barn, så blir det et problem ja.

Se tabellen i linken over.

Takk, det var nyttig å lese. Da prøver vi å unngå formue over summen listet ovenfor.

Skrevet

Hadde du fått de pengene før du hadde begynt å studere, så hadde du ikke fått invilget søknaden om lån uansett for da hadde du hatt penger til å finansiere studiene selv. Så det er helt riktig at de krever tilbake hele lånet når du under studieperioden får masse penger på konto, uansett hvor de kommer fra.

Lånekassen er for folk som er ubemidlet, noe som du ikke er lenger når du mottar en stor sum med penger.

Tror du har misforstått veldig. Alle har rett til studielån, uansett hva man er god for. Det du derimot ikke har rett til hvis du har for høy formue er stipend (gratis penger som ikke må betales tilbake).

• Liker 2
Skrevet

Det er nok riktig, og føles sikkert urettferdig. Mange som har foreldre i live får jo også penger underveis i studiene o.l av disse, parallelt med lån og stipend, så man stiller litt ekstra dårlig når man har arvet. Samtidig er det nettoformuen de skal ta hensyn til, altså formue - lån. Jeg har selv en del penger på konto etter arv (besteforeldre), men får lån og stipend likevel fordi nettoformuen ikke blir for stor. Det du "burde" gjort mens du var lærling var å kjøpe leilighet, da ville du ikke hatt nettoformue.

Skrevet

selvfølgelig har det ikke noe å si hvor du hadde fått pengene fra. det er selvfølgelig synd at moren din døde, men du blir på ingen måte "straffet" for å miste en foreldrer. Du arver penger, det er formue, og ved høy formue mister man retten til stipend.

Man blir litt "straffet".Var en sak i media. Gutt som skulle på vg,fikk ikke noe frqa lånekassen pga formue. formuen var huset han og moren bodde i,og en låve. Utgifter som mor sto for,for gutten hadde ikke penger.Eiendommene sto på gutten.

Mor hadde ikke inntekt til å betale for han for å bo på hybel osv. Man kan liksom ikke selge en vegg eller et tak.

På en annen siden,så er ts litt "heldig" om man kan si det slik. Hun hadde penger til å kvitte seg med gjelden,itedenfor at den skulle stå til hun fikk jobb,etablerte seg osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...