carinapija Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Jeg har to innekatter (1 ragdoll gutt og 1 vanlig huskatt jente, Begge er sterilisert/kastrert). Huskatten min er veldig tjukk, mens ragdollkatten er tynn og fin. Selv om det er innekatter, er de i aktivitet mye tid av dagen og leker sammen med hverandre og hunden min. Men huskatten blir rett og slett ikke tynn, og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å slanke henne. Har sett at noen har ett slags kattehjul til kattene sine, som de springer i. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt dette? Og er det noen som har andre tips til å slanke en katt?
Gjest badeand1 Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Få diettmat fra dyrlegen? Finnes noe sånt hvertfall.
Tabris Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Enig med mortenm, få slankefôr hos dyrlegen.
Gjest Blubberella Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Har du fått undersøkt katten grundig og utelukket evt diabetes eller stoffskifteproblemer? Hvis katta er ellers frisk, ville jeg ha prøvd diettfór fra veterinær og lekt ekstra mye med katten. Fått den til å klatre masse og løpe etter leker. 1
carinapija Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2011 Har ikke vært til dyrlegen enda, men har tenkt å ta meg en dag nå etter nyttår med begge kattene og hunden min. Så da får jeg sjekket for sykdommer. Har prøvd diettfor før, men det blir litt vanskelig å holde den andre pusen unna, siden han trenger ikke å bli noe tynnere. Kjøpte noen nye leker nå i mellomjula, men hun vil helst bare sitte å leke, og det blir det ikke mye trim av. Var derfor jeg tenkte på dette med ett kattehjul, ingen som vet noe om man kan få kjøpt dette noen plass på nettet?
Gjest Blubberella Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 Har ikke vært til dyrlegen enda, men har tenkt å ta meg en dag nå etter nyttår med begge kattene og hunden min. Så da får jeg sjekket for sykdommer. Har prøvd diettfor før, men det blir litt vanskelig å holde den andre pusen unna, siden han trenger ikke å bli noe tynnere. Kjøpte noen nye leker nå i mellomjula, men hun vil helst bare sitte å leke, og det blir det ikke mye trim av. Var derfor jeg tenkte på dette med ett kattehjul, ingen som vet noe om man kan få kjøpt dette noen plass på nettet? Hva med å kjøpe en sånn doseringsleke som katten må jobbe litt med for å få maten ut av, ala denne? Eller kanskje fyre oppunder katten med litt catnip-spray e.l. før leketid? Den eneste selgeren av løpehjul til katt jeg fant var denne: http://www.catwheelcompany.com/home.cfm
fruBeist Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Kattene krangler jo nesten om å få plass til å løpe Du trenger ikke ta med pus til dyrlegen, du kan kjøpe slankefòr som du selv vil. Da våre katter spiste forskjelig fòr (kattunge og overvektig, voksen katt) fikk de pent spise i hvert sitt rom. Her nytter det ikke med fri tilgang til matskåla, de spiser omtrent til det er tomt uansett hvor mye mat som er i skåla. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 (endret) Du må nok innføre et litt mer rigid foringsregime enn det dere har i dag er jeg redd. Enkelt trenger det ikke bli, men må man, så må man. Et godt lightfor fra dyrebutikk eller vetrinær anbefales Annen mat, litt mindre mengder og mere trim bør gjøre susen over tid Målebeger og separate "middagsrom", også leke ennå mer med dem begge to Mye kos og moro for en katt i å leke med mennesket/menneskene sine Snor med en dusk i enden, bredt gavebånd under en billig fillerye (and mark my words: den filleryen blir aldri noen antikvitet. Den vil være oppbrukt lenge før det ). Gavebåndet gjemmes i en skuff når det ikke er "på tur" under ryen En laser-mus kan være en fin aktiviseringsleke Jeg kjøpte en til jul, og for de to som ser godt var det rene himmelen å jage den røde prikken ! Sistemann ser ikke den røde prikken... - så han få jage gavebånd under ryen, - sammen med mor Endret 30. desember 2011 av Lille-pus
enmederfaring Skrevet 30. desember 2011 #9 Skrevet 30. desember 2011 Kattene krangler jo nesten om å få plass til å løpe Du trenger ikke ta med pus til dyrlegen, du kan kjøpe slankefòr som du selv vil. Da våre katter spiste forskjelig fòr (kattunge og overvektig, voksen katt) fikk de pent spise i hvert sitt rom. Her nytter det ikke med fri tilgang til matskåla, de spiser omtrent til det er tomt uansett hvor mye mat som er i skåla. dette ser jeg av en eller annen grunn som dyreplageri og latskap fra menneskets side. For det første, hvem er det som får katter til å springe i disse hjulene? og om man får katten til å bli tjukk av en grunn som at menneskene ikke har tid til å rase med de, burde de bare kvitte seg med kattene
Gjest Blubberella Skrevet 30. desember 2011 #10 Skrevet 30. desember 2011 dette ser jeg av en eller annen grunn som dyreplageri og latskap fra menneskets side. For det første, hvem er det som får katter til å springe i disse hjulene? og om man får katten til å bli tjukk av en grunn som at menneskene ikke har tid til å rase med de, burde de bare kvitte seg med kattene Kattene hopper selv oppi disse og løper rundt med glede. Tror du kattene blir tvunget til å løpe i disse? Dessuten kan jo disse brukes like mye for å underholde kattene som å trimme dem. Og ofte er de et supplement til lek med eier, og ikke bare et substitutt. 2
carinapija Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 30. desember 2011 Jeg har brukt Royal Canin for innekatter, men jeg må nåkk starte med light igjen Jeg har også sett at det finnes slike skåler som katten ikke får tak i maten så lett, og det kan jo også funke. Og den doserings skålen var slettes ikke dum ;-) Har jo sånn snor med fjær og bjelle i tuppen og laser, men hun som et tjukk får jo nesten ikke leke, siden ragdoll pusen blir helt gal av disse lekene Og til deg som sier at det er dyreplageri med hjul til kattene; Vi bor rett ved hovedveien, og kan derfor ikke ka kattene ute, og ragdoll katter er skjøre og tåler ikke så mye og blir redd for den minste ting og blir fort knyttet til eier og vil helst være med eier hele tiden. Har derfor ikke kattene ute. Kattene mine er også sterilisert og har derfor lett for å legge på seg, da er det jo greit med ett hjul som kattene kan trimme i.. Du så jo på denne video snutten at alle kattene VILLE springe i hjulet, og at de syntes at det var gøy, er det da dyreplager? du kan ikke mye om katter da skjønner jeg.
Gjest Lille-pus Skrevet 30. desember 2011 #12 Skrevet 30. desember 2011 Jeg har brukt Royal Canin for innekatter, men jeg må nåkk starte med light igjen Jeg har også sett at det finnes slike skåler som katten ikke får tak i maten så lett, og det kan jo også funke. Og den doserings skålen var slettes ikke dum ;-) Har jo sånn snor med fjær og bjelle i tuppen og laser, men hun som et tjukk får jo nesten ikke leke, siden ragdoll pusen blir helt gal av disse lekene Spørs nok om det ikke er tilbake til light igjen ja doserinsskåler tenkte ikke jeg på, emn det er jo jammen en knakende god ide Er det "bare"deg og de to ? Eller har du muligheten til at en av dere leker med ragdollen mens den andre leker med den litt smålubne pusefrøknen, slik at ikke hun blir sittende som en tilskuer mens ragdollen morer seg.
carinapija Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 30. desember 2011 Nei, jeg bor jo med samboeren min, så det er mulig å holde ragdollpusen unna, men jeg ser jo bare hvor skuffet han blir når han ikke får leke :-P Men vi får ha han på ett annet rom mes vi leker med Siri pusen :-) Håper så inderlig at hun kan gå ned litt, for jeg er så redd for at hun kan dø av fedme. For det er jo ikke bra for kattene å være tjukk heller :-/
Gjest Bobler Skrevet 30. desember 2011 #14 Skrevet 30. desember 2011 Light er ikke et slankefòr, men et diettfòr. Skal du ha et slankefòr må du over til vetrinærfòr. Light-for innholder mindre kalorier, mens slankefor innholder mer fiber som får i gang forbrenningen uten at man trenger å knipe så mye ned på mengden. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 30. desember 2011 #15 Skrevet 30. desember 2011 (endret) Nei, jeg bor jo med samboeren min, så det er mulig å holde ragdollpusen unna, men jeg ser jo bare hvor skuffet han blir når han ikke får leke :-P Men vi får ha han på ett annet rom mes vi leker med Siri pusen :-) Tenkte bare på om det var mulig å leke med dem i paralell ; du med den ene og han med den andre Eller er ragdollpusen av den typen som vil/skal leke med alle leker og alle mennesker samtidig ? I så tilfelle er det mulig at de må "deles".... Tenkte det kanskje gikk greit om ragdollpusen fikk leke med sitt favorittmenneske og sin favorittlek(e) mens Siri pusen "tar til takke" med det andre mennesket og en annen leke, - i en annen del av stuen (eller i gangen) Ta en sveiv innom hos vetrinæren og hør litt på hvilket for hun/han vil anbefale - da får du et godt for av høy kvalitet, med de vitaminer, mineraler og næringsstoffer som trenges (også når man er på slanker'n) Endret 30. desember 2011 av Lille-pus
carinapija Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #16 Skrevet 30. desember 2011 Ragdoll katten (Dennis), er utrolig avhengid av meg, blir med meg på do, kjøkkenet, senga, ja overalt :-P Men får håpe Siri blir sprek nokk snart til å ta igjen på Dennis som leker hele tiden :-) Ja, vi må ta oss en tur til dyrelegen på nyåret å få sjekket :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå