liz92 Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Jeg og min samboer har hatt to hannkatter i hjemmet vårt i over ett år nå. Begge er kastrerte og vi tok idag imot en jentepus på 6 måneder (som skulle avlives.) Siden dette kun er første dag så regner jeg med at det blir noe murring og fresing de neste dagene. Men det som er så rart er at det kun er hun som freser . Jeg hadde regnet med at pusene våre kanskje hadde sagt noe de og men de er bare nysgjerrige. Har dere noen tips som kan forbedre dette? Er jo litt rart at jentepus bare går rett inn og trur alt er hennes, er det ikke ? Eller er det rett og slett feil å ha to hannkatter og ei hokatt?
Sulosi Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Det er helt normalt. Guttene er trygge i hjemmet, hun er utrygg og ønsker å holde de to på avstand. Det går over da
HopelessFear Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Er ikke uvanlig dette. Det er jo muskelkatter der fra før og hun er så liten. Hun vil bare vise seg over de to som er der fra før. Det kommer til å roe seg ned etterhvert. Opplevde det tidligere når vi fikk en liten guttepus i hus. Da freste han mot hun som var er før ham.
Gjest SemperFi Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Er helt normalt et innflytter skal vise seg fram. Om hun gjemmer seg også må hun få lov til det også. Husker jeg fant ofte innflytteren min da jeg hadde katt under benker, bak sofa, etc. Det går over etter 1-2-3 uker.
Gjest Lille-pus Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Signerer Sulosi og HopelessFear Gutta dine bor der. De har merket kreti & plei med sin lukt (mennesker, møbler, hjørner, gardiner, tepper, - absolutt alt luker "guttas eiendom") - Og midt oppi dette "hankatt-reiret" kommer den unge frøknen. Liten, feminin, - og akkurat nå: fryktelig bekymret. Hun er på ukjent grunn.... det er ingenting som er hennes... ikke så mye som en trå... ikke engang et toalett... absolutt ingenting ! Alle steder lukter det "Killroy & mate were here" Ikke rart hun er litt "på tuppa" for øyeblikket. Tid. Tid. - Også mere tid Siden gutta tydeligvis er meget vennligsinnede (og sikkert meget nysgjerrige på dette mø-frøet) så tror jeg dette skal gå seg til på relativt kort tid Er du så heldig å ha en Feliway spray ? Bruk den litt på sentrale hjørner
liz92 Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2011 Åh så godt å høre! :D Da kan jeg sette meg ned ved peisen å slappe av litt Takk for meget god hjelp 1
liz92 Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2011 Lille-Pus: Haha du har så rett Hadde blitt litt skeptisk selv jeg Den sprayen har jeg ikke men vet dem selger i en dyrebutikk kun en halvtimes tid unna. Den skal prøves! Men må si det blir godt å få litt girlpower inn i huset her ja
Gjest Lille-pus Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 Lille-Pus: Haha du har så rett Hadde blitt litt skeptisk selv jeg Den sprayen har jeg ikke men vet dem selger i en dyrebutikk kun en halvtimes tid unna. Den skal prøves! Men må si det blir godt å få litt girlpower inn i huset her ja Høres jo ut som det er et par skikkelige gentlemen du har i hus fra før - og bli nå ikke overrasket om det hele ender med at det er den lille "frøken Smukk" som kommer til å være Dronningen i kattekolonien - sånn er det nemlig her (og gutta var ganske voksne da hun kom som bitteliten pusebaby (max. 7 uker). da hun ble voksen var det hun som overtok tronen En fertil hunkatt har også, av naturlige grunner, høyere rang enn hankatter pga. oppfostring av ungekull Feliway'en tenkte jeg på for å roe henne litt ned (siden den inneholder de samme hormonene som utsondres på kattens kinn og panne, - og som du merkes med når katten gnir seg inntil deg med hodet Det lukter "Jeg er din venn og jeg liker deg")
liz92 Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2011 Høres jo ut som det er et par skikkelige gentlemen du har i hus fra før - og bli nå ikke overrasket om det hele ender med at det er den lille "frøken Smukk" som kommer til å være Dronningen i kattekolonien - sånn er det nemlig her (og gutta var ganske voksne da hun kom som bitteliten pusebaby (max. 7 uker). da hun ble voksen var det hun som overtok tronen En fertil hunkatt har også, av naturlige grunner, høyere rang enn hankatter pga. oppfostring av ungekull Feliway'en tenkte jeg på for å roe henne litt ned (siden den inneholder de samme hormonene som utsondres på kattens kinn og panne, - og som du merkes med når katten gnir seg inntil deg med hodet Det lukter "Jeg er din venn og jeg liker deg") Ja det hadde vært fint med en jentepus som holder styr på gutta mine Men det ordner seg vel til slutt, som alt gjør
ashera Skrevet 2. januar 2012 #10 Skrevet 2. januar 2012 Hvordan går det? Vi opplevde det samme da vi fikk ny katt, den nye freste og styrte på, gamlekatten var nysgjerrig og vennlig og gjorde alt den kunne for å få nykatten til å trives. Og sakte men sikkert tødde nykatten opp. Etter tre dager sov de sammen.
liz92 Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 6. januar 2012 Hvordan går det? Vi opplevde det samme da vi fikk ny katt, den nye freste og styrte på, gamlekatten var nysgjerrig og vennlig og gjorde alt den kunne for å få nykatten til å trives. Og sakte men sikkert tødde nykatten opp. Etter tre dager sov de sammen. Nå går det endelig mye bedre nyepus har fått roet seg ned, men viser fortsatt litt at det er hun som skal bestemme det som skjer rundt henne (men kun på en positiv måte!) Det er deilig å se så stor framgang på så relativt kort tid
ashera Skrevet 10. januar 2012 #12 Skrevet 10. januar 2012 Så hyggelig å høre at det går bra! De får nok glede av hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå