Gå til innhold

Kan jeg gi Vallergan til hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos veterinæren i går og fikk beroligende tabl. til hunden min som er livredd fyrverkeri. Fikk kun nok til én kveld, men jeg hører det smeller i det fjerne nå og merker at stakkaren her begynner å bli redd og stressa. Blir så irritert på folk som på død og liv må smelle fyrverkeri FØR nyttårsaften!! Kan jeg gi hunden en tabl vallergan (allergitablett/1. gen. antihistaminer med beroligende/søvndyssende effekt) for at han skal roe seg ned og slappe av? Har så vondt av han nå... :( Er en mastiff, han veier ca 60 kg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

A. den vil fortsatt være/bli redd av rakettene.

B. Jeg ville prøvd med feromoner (men sikkert for sent å tenke på)

C. Menneskelige medisiner er ikke for dyr.

Kan også være fint å venne på hunden lydene av rakettene gradvis. Her er en lydfil jeg selv har brukt med godt resultat. Start med lav lyd og øk lyd og lengde avhengig av hundens reaksjoner. Men dette er også noe man må bruke mye tid på før nyttårsaftenen.

Endret av spinnwild
  • Liker 2
Skrevet

Nei, hvis dette ikke er gitt deg av dyrlegen så skal du ikke gjøre det. Du skal aldri gi medisiner for mennesker til dyr uten å konsultert veterinæren først!

Et råd som virket på min hund da hun var redd: Hvis du har et bur han liker å ligge i, legg en del pledd rundt det som demper lyden. Ha på radio eller tv litt høyt, og oppfør deg som vanlig. Ikke forsøk å trøst hunden, eller være rastløs og usikker. Du kan eventuelt vennlig be hunden om å legge seg i buret (ikke lukk igjen døren).

• Liker 4
Skrevet

Er langt unna, så vidt jeg hører det når jeg står ute, men bikkja blir stressa.

Men tenkte at hvis han sovner så hører han det jo ikke.

Og de tablettene jeg fikk i går er faktisk de samme som mennesker tar.

Skrevet

Takk for svar, Tabris. :)

Han hater å være i buret sitt, men jeg har laget et "rede" til ham inne på badet, er dit han går for å gjemme seg når det tordner ute. Håper de gir seg med smellinga snart, synes så synd på klumpen min... :(

Jeg oppfører meg alltid helt normalt når det tordner eller smeller, men de som hadde bikkja før ga ham juling hver gang han ble redd, så det er nok derfor han er litt over middels stressa nå.

Skrevet

Ring dyrlegen først. Aldri anta eller ta sjanser med medisiner for mennesker.

• Liker 2
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Er langt unna, så vidt jeg hører det når jeg står ute, men bikkja blir stressa.

Men tenkte at hvis han sovner så hører han det jo ikke.

Og de tablettene jeg fikk i går er faktisk de samme som mennesker tar.

Det kan godt hende, men hvordan vet du at Vallargan gir samme effekt hos hund som menneske`? Det er en grunn til at man ikke skal gi legemidler til dyr uten å først ha hørt med dyrlege, siden dyr og mennesker kan reagere forskjellig på dem.

Her blir hunden også stressa, men vi setter på tv/radio, og passer på at vi ikke oppmuntrer/oppfordrer til stresset med trøsting. Har du mulighet ville jeg prøvd Tabris sin metode.

Skrevet

Takk for svar, Tabris. :)

Han hater å være i buret sitt, men jeg har laget et "rede" til ham inne på badet, er dit han går for å gjemme seg når det tordner ute. Håper de gir seg med smellinga snart, synes så synd på klumpen min... :(

Jeg oppfører meg alltid helt normalt når det tordner eller smeller, men de som hadde bikkja før ga ham juling hver gang han ble redd, så det er nok derfor han er litt over middels stressa nå.

Jeg vet godt hva du mener, det var fælt når det sto på her også. Og bra at du har overtatt ham fra slike idioter. :klem:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Idioter er de, både de som mishandler dyr og de som sender opp raketter før nyttårsaften, men vi får ikke gjort noe annet enn å gjøre det beste ut av det dessverre :(

Her blir hunden bare verre med årene, og det er mer og mer som stresser han. Forhåpentligvis blir det lite raketter i år, tåke hadde forresten også gjort seg, for da blir lydene mer dempa :fnise:

Skrevet

Han bryr seg NULL om skudd/raketter på tv/stereo... Tror han skjønner at så lenge det kommer derfra så er det ikke farlig. Tenkte jeg skulle prøve det tidligere i sommer, men han bare titta rart på meg og la seg midt på gulvet foran stereoen :P

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Sett den på nå, så kanskje du overdøver de ekte rakketlydene med falske som han vet ikke er farlige ;)

Skrevet

Idioter ja, jeg blir så sinna! :(

Drar til foreldra mine i morgen jeg. Langt inne i skogen, er ikke så mange som sender opp raketter der, sånn som her midt inne i et boligfelt. Litt smelling er det jo, men vi slipper smellene rundt hushjørnene.

Tenkte å gå en ekstra lang tur, og leke mye mer enn vanlig ute med ham for å slite ham ut i morgen så han ikke er så rastløs når han får tablettene.

Lykke til alle dere med redde hunder!

• Liker 1
Skrevet

Og Wolfmoon!

Det var lurt! Hehe, har de på pc'en, setter de på nå på full guffe ;)

Skrevet

Var hos veterinæren i går og fikk beroligende tabl. til hunden min som er livredd fyrverkeri. Fikk kun nok til én kveld, men jeg hører det smeller i det fjerne nå og merker at stakkaren her begynner å bli redd og stressa. Blir så irritert på folk som på død og liv må smelle fyrverkeri FØR nyttårsaften!! Kan jeg gi hunden en tabl vallergan (allergitablett/1. gen. antihistaminer med beroligende/søvndyssende effekt) for at han skal roe seg ned og slappe av? Har så vondt av han nå... :( Er en mastiff, han veier ca 60 kg...

Begynn å gå tur ute med hunden din...er du rolig,så beroliger du den. Finn noen som har hund som ikke er redd.Gå tur sammen medd e. La din hund være sammen med en hund som ikke er redd. La de høre smellene.

Gjør du ikke noe,så blir det verre neste år

Skrevet

En god tur i skogen,så de er lykkelig slitne når kvelden kommer. La hunden gjerne være på ett sted uten vindu - eventuelt ha mye lys på. Og radio/tv på høy styrke.

Hundene kan reagere like mye på alle lysene som smellene. Det viktigste tror jeg er å ikke trøste. Om han ligger stille å stresser- ville jeg bare latt han gjøre det.

Har dessverre ingen tro på å dope ned hundene. Har en teori om at de hører og får med seg alt som skjer- men klarer ikke å reagere og at det derfor blir en verre vareaksjon neste gang.

Vet at flere og flere dyrleger kvier seg for å skrive ut beroligende nettopp pga dette.

Men lykke til med dyret og godt nytt år:-)

• Liker 1
Skrevet

de fleste dyrleger skriver vel ut angstdempende medisin nå og ikke medisin som doper de ned bare.

Har fått xanor til vår hun i år for hun har hatt det lite greit de siste nyttårsaftnene.

Fikk første dosen klokka 15 og det ser ut til å fungere fint.

Det smeller endel rundt her, men hun er mye roligere til det nå.

Samtidig som hun virker klar i toppen ellers. Like kjapt oppe på alle 4 når hun hørte det falt noe mat på gulvet og vi har hatt litt trening for godbit som hun gjør like bra som ellers. Også litt skeptisk til å gi tabletter så jeg må teste ut om hun er sløvet på noen dårlig måte og det virker ikke sånn.

Men til en annen gang så er det døgnbemannede dyrleger med vakttelefon. Har brukt de noen ganger og det er alltid god hjelp og gode råd og få. Da vil du få et mer konkret og riktig svar også enn på et forum som dette :)

Skrevet

Det med å ikke trøste syns jeg er ett dårlig råd. Hunden vår er småredd rakettene, og finner roen med oss når vi setter oss ned sammen med han. Vi prøvde å bare stå der, som vi gjør til vanlig, han fant ikke roen da og ble bare reddere. Men dette er vår hund, de er forskjellige. Han finner også trygghet i å kunne "søke ly" hos oss når han møter andre hunder, selv om dette ikke er etter boka.

Skrevet

Har 6 hunder her nå, 1 unghund som jeg passer for ei venninne. Han reagerte da det smalt rett på utsiden her, men siden hverken jeg eller noen av de andre reagerte,og jeg bare overså han, gikk han å la seg igjen.

Har ikke reagert etter dette.. selv om det smeller rett på utsiden her.. Herlig hunder som nyter livet på sofaen:-)

• Liker 1
Skrevet

A. den vil fortsatt være/bli redd av rakettene.

B. Jeg ville prøvd med feromoner (men sikkert for sent å tenke på)

C. Menneskelige medisiner er ikke for dyr.

Kan også være fint å venne på hunden lydene av rakettene gradvis. Her er en lydfil jeg selv har brukt med godt resultat. Start med lav lyd og øk lyd og lengde avhengig av hundens reaksjoner. Men dette er også noe man må bruke mye tid på før nyttårsaftenen.

Menneskelige medisiner for mennesker er ikke for dyr??

det må jo kunne funke på dyr også.. jeg drypper øynene til hunden min med øydråper, som egentlig er til mennesker, og denne resepten på øyedråper har jeg fått til veterinæren! ;)

Skrevet

Menneskelige medisiner for mennesker er ikke for dyr??

det må jo kunne funke på dyr også.. jeg drypper øynene til hunden min med øydråper, som egentlig er til mennesker, og denne resepten på øyedråper har jeg fått til veterinæren! ;)

Enkelte medisiner kan overlappe, men da kan f.eks styrken eller doseringen være annerledes. Dette er uansett noe man må ha spesialkunnskap om for å vite hvilke medisiner for mennesker som også kan brukes på dyr, og i hvilken styrke/mengde. Derfor skal man ikke anta noe selv, men høre med dyrlege før man gir medisiner for mennesker til dyr.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...