Gå til innhold

Hvem inviterer til juleseskap i familien din?


Gjest Embala

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt juleselskap for både min og min manns familie, i tillegg har vi alltid vært i juleselskap hos dem. Dvs vi bytter litt på hvor vi er på julaften, førstedag, andredag og nyttårsaften.

Det jeg stusser på, er at enkelte av mine venninner så godt som aldri inviterer til juleselskap, og overlater til den eldre genrasjon å få sammen familien.

Da sikter jeg til godt voksne venninner med både plass og økonomi til å ha juleselskap. (Altså ikke ungdom som kommer til hjembyen for å feire jul, eller de som bor på hybel)

Vet så klart at ikke alle liker hverken å lage mat eller å ha selskap, men noen av mine venninner har både fest og vennemiddager ellers, også i julen, men som sagt ikke da familieselskap. Den enes mor (76 år) har forørig sat hun håpte at i år måtte noen av de yngre ta over, men den gang ei...

For min del synes jeg det er hyggelig å invitere til selskap, og å feire jul i eget hus anså jeg som kjekkest for barna både da de var små, og nå senere.

Hva ER egentlig vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mandalas

Det er alltid mamma som har julaften samt ber til julemiddag enten 1. eller 2.juledag. Jeg vet at hun egentlig vil bli bedt bort en av de dagene, men jeg tar ikke på meg det! Jeg syns det er vanskelig nok å lage middag i hverdagen og hater å be folk hjem til meg på mat. Har vel i grunn bare gjort det en gang faktisk, til eldste barnet sin 8-årsbursdag. Jeg har altfor stor prestasjonsangst og vet at folk alltid skal mene så mye om alt mulig. "Maten var ikke så god, det var ikke så ryddig eller koselig" etc etc. Julaften ville jeg aldri i verden ha hatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er enkel nok, vår generasjon kan ikke lage mat, de kan ikke dekke et hyggelig bord og de kan ikke holde et hus i orden. De kaster bort livet på shopping i stedet for å innrede et pent hjem og leser moteblogger og kliner seg inn med stygg selvbruner og billig glitterkjoler a la fotballfrue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her er det kun ett juleselskap i julen og det er på julaften. Her er det mine foreldre som står for julen, og grunnen til det handler mest om at det er mest praktisk for alle. Den dagen min mann og jeg får et større sted å bo i nærheten av familien vil det være naturlig at vi feirer julen hos oss.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterte til juleselskap i år, vi var 5 stk. Jeg inviterte også til juleselskap for 5 år siden. (Fra lillejulaften til første juledag) Jeg er nå 28, da var jeg 23.

Jeg synes det er kjempekoselig å invitere til meg, siden jeg liker å være verten :jepp:

Men.. Oppvask og rydding og stelling og styring er vel det som er verst med å være vert, istedet for gjest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid mamma som har julaften samt ber til julemiddag enten 1. eller 2.juledag. Jeg vet at hun egentlig vil bli bedt bort en av de dagene, men jeg tar ikke på meg det! Jeg syns det er vanskelig nok å lage middag i hverdagen og hater å be folk hjem til meg på mat. Har vel i grunn bare gjort det en gang faktisk, til eldste barnet sin 8-årsbursdag. Jeg har altfor stor prestasjonsangst og vet at folk alltid skal mene så mye om alt mulig. "Maten var ikke så god, det var ikke så ryddig eller koselig" etc etc. Julaften ville jeg aldri i verden ha hatt!

Når du vet din mor helst vil bli bedt bort,sier deg det ikke noe? Når skal du begynne da?

Den dagen din mor ikke kan,hva gjør du da? Det er mye man hater,men enkelte ganger bør man prøve.

Kansje invitere din mor til å hjelpe deg med julemiddagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som inviterer til juleselskap er meg! :tommelsmil:

Jeg har foreldre og søsken + svigerforeldre og svoger/svigerinne her annethvert år, boende hele julen, og mannen min og jeg steller til middager og lunsjer og kaffebord med hjemmebakte småkaker hver dag for alle.

Det er vi selv som har ønsket det sånn, av ulike årsaker. Og jeg tror også foreldregenerasjonen setter pris på det, selv om noen (les: mødrene ;) ) har litt vanskelig for å gi slipp på kontrollen.

Mht matlaging tror jeg at jeg er vel så kapabel som både mor og svigermor, i all beskjedenhet. Dessuten er jo julemat ganske enkel å lage til, faktisk, så det er ikke noe godt argument, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt juleselskap for både min og min manns familie, i tillegg har vi alltid vært i juleselskap hos dem. Dvs vi bytter litt på hvor vi er på julaften, førstedag, andredag og nyttårsaften.

Det jeg stusser på, er at enkelte av mine venninner så godt som aldri inviterer til juleselskap, og overlater til den eldre genrasjon å få sammen familien.

Da sikter jeg til godt voksne venninner med både plass og økonomi til å ha juleselskap. (Altså ikke ungdom som kommer til hjembyen for å feire jul, eller de som bor på hybel)

Vet så klart at ikke alle liker hverken å lage mat eller å ha selskap, men noen av mine venninner har både fest og vennemiddager ellers, også i julen, men som sagt ikke da familieselskap. Den enes mor (76 år) har forørig sat hun håpte at i år måtte noen av de yngre ta over, men den gang ei...

For min del synes jeg det er hyggelig å invitere til selskap, og å feire jul i eget hus anså jeg som kjekkest for barna både da de var små, og nå senere.

Hva ER egentlig vanlig?

Vel,jeg var 22 år da jeg holdt mitt første juleselskap. Julens tradisjoner hadde jeg tatt med meg hjemmefra. maten var kansje ikke perfekt,men det var hyggelig,husker jeg

Senere da jeg ble gift og hadde barn inviterte jeg alltid to dager i julen,og julaften.

Mine foreldre har laget jul i veldig mange år,de julaftener de ikke var hos oss,så inviterte de andre søsken. De er faktisk sliten av det.De syns det er hyggelig å bli bedt bort selv. Litt mere kav med julaften med alt en skal rekke.Kirke,sølvguttene,gravsted.Bord skal dekkes,stoler flyttes til,passe på maten.

Ja,jeg kjenner flere eldre som du omtaler som har voksne barn,som trykker seg inn til mor på julaften. De kunne godt ha stelt i stand selv. Invitert sin familie.

Vi har kuttet ut og be de faste vi hadde mange år. Det ble vel mye,så passet ikke dagene.Kom forespørsel om vi kunne ha det på andre dager,for de var invitert til andre osv.

De pleier ikke å invitere selv. Jo, de inviterer venner og svigerforeldrene på ene siden.

Det er noen som bare vil nyte,og ikke yte. Da blir det ikke hyggelig,syns jeg.

Jeg inviterer for julen er en tid da fam.skal samles,men det skal ikke være fast hos en person for å samles.

Blitt så irritert på det mange ganger,at jeg lurte på om jeg skulle kontakte Røde Kors,og be hjem eldre som er alene uten fam. på julaften.Jeg har plass til flere enn de få som er her.

tror de har villet satt stor pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterer til familieselskap, da det er i forbindelse med min bursdag. Så langt har vi ikke plass til noe "stivere", men blir nok noe annerledes når vi har har et hus, skikkelig overnattingsplass og barn.

Hjelper offe mamma med maten når vi er der da! Og mamma hjelper som regel søs når vi feirer jul der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Ingen. de bare forventer at jeg kommer :gjeiper: har aldri i mitt liv fått spørsmål om det. spurte hvorfor de aldri spurte og da fikk jeg til svar at de forventet det :gjeiper: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,jeg var 22 år da jeg holdt mitt første juleselskap. Julens tradisjoner hadde jeg tatt med meg hjemmefra. maten var kansje ikke perfekt,men det var hyggelig,husker jeg

Senere da jeg ble gift og hadde barn inviterte jeg alltid to dager i julen,og julaften.

Mine foreldre har laget jul i veldig mange år,de julaftener de ikke var hos oss,så inviterte de andre søsken. De er faktisk sliten av det.De syns det er hyggelig å bli bedt bort selv. Litt mere kav med julaften med alt en skal rekke.Kirke,sølvguttene,gravsted.Bord skal dekkes,stoler flyttes til,passe på maten.

Ja,jeg kjenner flere eldre som du omtaler som har voksne barn,som trykker seg inn til mor på julaften. De kunne godt ha stelt i stand selv. Invitert sin familie.

Vi har kuttet ut og be de faste vi hadde mange år. Det ble vel mye,så passet ikke dagene.Kom forespørsel om vi kunne ha det på andre dager,for de var invitert til andre osv.

De pleier ikke å invitere selv. Jo, de inviterer venner og svigerforeldrene på ene siden.

Det er noen som bare vil nyte,og ikke yte. Da blir det ikke hyggelig,syns jeg.

Jeg inviterer for julen er en tid da fam.skal samles,men det skal ikke være fast hos en person for å samles.

Blitt så irritert på det mange ganger,at jeg lurte på om jeg skulle kontakte Røde Kors,og be hjem eldre som er alene uten fam. på julaften.Jeg har plass til flere enn de få som er her.

tror de har villet satt stor pris på det

Hm. Og jeg kjenner flere voksne med mødre som blir såret fordi neste generasjon har lyst til å begynne å lage jul hjemme hos seg selv, og ikke lenger vil hjem til mor til jul. For mange godt voksne kvinner synes det å være en trussel mot selvbildet at "barna" ikke lenger har som høyeste ønske å komme hjem til mor til jul, og at hennes måte å lage julefeiring på ikke lenger er den eneste riktige.

Så dette kan nok gå begge veier, du! Og det kan være vanskelig å kommunisere skikkelig rundt det, fordi det faktisk er mange følelser involvert.

Jeg merker det når jeg har min egen mor på besøk i julen (som jeg har hatt i mange år nå). I stedet for å slappe av og nyte det å være gjest, sitter hun bare og sammenlikner, og kommer med kommentarer som "Ja, sånn pleier ikke jeg å gjøre det. Nei sånn dessert får dere ikke hos meg". Med et lidende uttrykk i ansiktet. Det skal ikke være lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...