AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Hei KG Da er det avgjort, jeg blir arbeidsledig fra januar. Har sett på annonser på nye jobber og begynner søkingen i dag, men forstår selvsagt at jeg ikke vil få noe med det første. Derav.. Nav. Jeg skal registrere meg på nettsiden snart og besøke de på nyåret. Jeg lurer derfor på om noen vet hvordan det fungerer i forhold til at jeg har en liten ekstrahjelp jobb.. Skal jeg regne ut hva "den" inntekten blir og be de trekke fra det på dagpengene? Det er 4 dager (annen hver helg) ca 30 timer.. takk på forhånd:)
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Hva er egentlig "vanlig" å få utbetalt i månden av Nav?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Hva er egentlig "vanlig" å få utbetalt i månden av Nav? Dagpengene er 66% av vanlig lønn.
Kontormus Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Dagpengene er 66% av vanlig lønn. 62,5% faktisk!
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Ok, Tusen takk! :-) det vil si 62,5 % av lønnen jeg tjente i fjor (Dvs 2011 som blir avsluttende året nå)?
Kontormus Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 Ok, Tusen takk! :-) det vil si 62,5 % av lønnen jeg tjente i fjor (Dvs 2011 som blir avsluttende året nå)? Jepp, legg siste lønnslipp i 2011 ved søknaden. I den ligger alle opplysninger de trenger.
Kontormus Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Du kan opplyse i søknaden hvor mye du jobber, bedre og opplyse om for mye enn for lite. Er det noen opplysninger de mangler, forsinker dette arbeidet med søknaden. Men på meldekortet du kommer til å måtte sende, skal man krysse av for mye man har jobbet. Det finns to varianter av utregningen. Enten kan man ta 62,5% av inntekten for det siste året, eller man kan ta 62,5% av gjennomsnittet for de 3 siste årene hvis dette er høyere.
Østlandet Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 (endret) 62,5% faktisk! Egentlig "litt" feil. Du kan ha utgangspunkt i siste års inntekt, eller et gjennomsnitt av de tre siste år. Men, de 3 siste år blir da oppjustert i forhold til vanlig gjennomsnitt med en viss %. Inntekter over 6 G regnes ikke med i dagpengegrunnlaget. Dagpengene utgjør per dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget og utbetales for fem dager i uken. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt. Eksempel: Et dagpengegrunnlag på kr 200 000 gir kr 480 per dag. Dagpengene er skattepliktige og gir pensjonspoeng i folketrygden. Som hovedregel endres ikke dagpengene i stønadsperioden. Ellers, så er det bare å lese på NAV.no Endret 30. desember 2011 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #9 Skrevet 30. desember 2011 Den jobben du har, er det type tilkalling ved behov eller fast? Er det tilkalling så trenger du ikke skrive det opp i søknaden, da er du i utgangspunktet 100% arbeidsledig. Men så skriver du jo opp det du jobber på meldekortskjema hver 14. dag. Er det fast stilling (med kontrakt/avtalt arbeidstid) blir det nok noe annet.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #10 Skrevet 30. desember 2011 Takk for alle svar! Stillingen er ekstrahjelp dvs. helgearbeiderstilling, som gir meg arbeid lør/søn annenhver helg. Tror ikke dette er oppgitt som noen fast prosent i arbeidsavtalen min, men mer som en muntlig avtale/"sånn fungerer det bare i praksis-avtale".. Litt rotete svar, men håper det var forstårlig. Jeg avsluttet skolen tidligere i år og har jobbet siden. Jeg har ikke opparbeidet meg noe stort beløp over 3 år og regner dermed at utregningen av dagpenger vil være av lønnen hittil i år 2011. Dette beløpet er selvfølgelig ikke et "typisk årslønn beløp" (om jeg kan kalle det det..) Så 62,5 % vil ikke bli et veldig stort beløp i mnd for meg.. Men jeg bør kunne klare meg på det frem til jeg får en ny jobb. Fordi jeg regner med at de ikke gir meg noe ekstra penger selv om halve 2011 var skolegang.. gjør de vel?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #11 Skrevet 30. desember 2011 Takk for alle svar! Stillingen er ekstrahjelp dvs. helgearbeiderstilling, som gir meg arbeid lør/søn annenhver helg. Tror ikke dette er oppgitt som noen fast prosent i arbeidsavtalen min, men mer som en muntlig avtale/"sånn fungerer det bare i praksis-avtale".. Litt rotete svar, men håper det var forstårlig. Jeg avsluttet skolen tidligere i år og har jobbet siden. Jeg har ikke opparbeidet meg noe stort beløp over 3 år og regner dermed at utregningen av dagpenger vil være av lønnen hittil i år 2011. Dette beløpet er selvfølgelig ikke et "typisk årslønn beløp" (om jeg kan kalle det det..) Så 62,5 % vil ikke bli et veldig stort beløp i mnd for meg.. Men jeg bør kunne klare meg på det frem til jeg får en ny jobb. Fordi jeg regner med at de ikke gir meg noe ekstra penger selv om halve 2011 var skolegang.. gjør de vel? For å i det hele tatt få dagpenger så må du ha tjent minst 118824 kr i hele 2011.Eller 237648 kr tilsammen de tre siste årene. Nei de gir ikke noe ekstra for skolegangen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #12 Skrevet 30. desember 2011 Ok, jeg er over begge de to satsene du nevnte over her. Men da vil også de tre siste årene sammenlagt utgjøre et større beløp enn inntekt i 2011. - bør jeg dermed regne ut dagpenger av den summen i stedenfor?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #13 Skrevet 30. desember 2011 Hei KG Da er det avgjort, jeg blir arbeidsledig fra januar. Har sett på annonser på nye jobber og begynner søkingen i dag, men forstår selvsagt at jeg ikke vil få noe med det første. Derav.. Nav. Jeg skal registrere meg på nettsiden snart og besøke de på nyåret. Jeg lurer derfor på om noen vet hvordan det fungerer i forhold til at jeg har en liten ekstrahjelp jobb.. Skal jeg regne ut hva "den" inntekten blir og be de trekke fra det på dagpengene? Det er 4 dager (annen hver helg) ca 30 timer.. takk på forhånd:) Du får ikke noen ledighetspenger om du arbeider 30 timer
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #14 Skrevet 30. desember 2011 Virkelig? Må jeg si opp deltidsjobben min å være 100 % arbeidsløs for å få litt penger.. De 30 timene som er helgedager(!) gir meg knapt 2500 kr etter skatt i månden.. Jeg kan leve smått på nødløsninger jeg altså, men det er mindre enn smått. Hehe - ble litt skremt her nå, noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Da må jeg nesten bare si opp den jobben da eller satse stort på å få en faststilling igjen KJAPT
Østlandet Skrevet 30. desember 2011 #15 Skrevet 30. desember 2011 Du får ikke noen ledighetspenger om du arbeider 30 timer Jo da. Det gjør du. Jeg gir deg rådet TS å ikke ta alt som står her på forumet for god fisk. Hvorfor søker du ikke litt selv på NAV sidene og regelverket. F eks her: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger/Dagpenger/Hovedvilk%C3%A5rene+for+%C3%A5+f%C3%A5+dagpenger.247354.cms 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #16 Skrevet 31. desember 2011 Ok, jeg er over begge de to satsene du nevnte over her. Men da vil også de tre siste årene sammenlagt utgjøre et større beløp enn inntekt i 2011. - bør jeg dermed regne ut dagpenger av den summen i stedenfor? NAV skal automatisk velge den av de to som kommer best ut for din del. Jeg tror de regner et snitt pr år hvis man velger de tre siste år som grunnlag, men er ikke helt sikker. Spør NAV. Når det gjelder hvor mye man har lov å jobbe: NAV vil se på papirene dine og regne ut hva normalarbeidstiden din har vært. Dersom de finner at du har jobbet 100% (37,5 timer pr uke) så vil du ha lov til å jobbe inntil halvparten av dette pr meldekortperiode (14 dager), som tilsvarer 37,5 timer på to uker, uten å miste alle dagpengene. Hvis du har jobbet mindre enn dette så kan du jobbe halvparten av det igjen. De trekker litt pr time du jobber, og de trekker alt dersom du jobber mer enn 50% av det som var din normalarbeistid før du ble arbeidsledig.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #17 Skrevet 31. desember 2011 Virkelig? Må jeg si opp deltidsjobben min å være 100 % arbeidsløs for å få litt penger.. De 30 timene som er helgedager(!) gir meg knapt 2500 kr etter skatt i månden.. Jeg kan leve smått på nødløsninger jeg altså, men det er mindre enn smått. Hehe - ble litt skremt her nå, noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Da må jeg nesten bare si opp den jobben da eller satse stort på å få en faststilling igjen KJAPT Husk at hvis du er selvforskyldt arbeidsledig (som i å si opp jobben) så får du 8 ukers karantene der du ikke har rett på dagpenger. Det er viktig å få dokumentert hvorfor du ikke lenger er i jobb sånn at det vises at det er noe som står utenfor din kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå