AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Hei! Jeg vurderer å ta opp nynorsk, men finner så utrolig lite nyttig info på nettet. Noen som kan hjelpe meg? Jeg ønsker kun å ta opp nynorsken, men det virker som om man MÅ ta opp norsk også? Blir veldig glad om noen kan hjelpe meg og veilede meg gjennom hva jeg bør fokusere på, hvilke bøker som bør leses, og ikke minst:om det er mulig å KUN ta nynorsk. - Lille meg
Gjest Glenfarclas Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 (endret) Hei! Eg kan berre hjelpe med det faglege, ikkje det praktiske. Du kan finne gode nynorskøvingar på http://www.sprakrad.no/nb-NO/Tema/Skole/Nynorsk.nett.no/ Udir.no (meir presist: http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksamen-Kunnskapsloftet/Fellesfag-videregaende/Norsk-sidemal-/ ) har gamle eksamensoppgåver liggande ute, som du kan øve deg på. Då ser du kva type oppgåveformuleringar du kan vente deg. Det er mellom anna ein del oppgåver som krev fagkunnskapar, og du må uansett ha dugleik i ulike sjangrar. Lukke til! Endret 30. desember 2011 av Glenfarclas
Gjest bellabulla Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Er nynorsk en egen karakter på vitnemålet? For da skal det være mulig å ta den på nytt alene, tror jeg. Om det viser seg at du må ta opp et helt stort norskfag på nytt, inkl. norsk skriftlig og muntlig er det bare å gjennomføre de også, evt. ikke møte opp. Det er den beste karakteren som teller uansett. Kan du ikke ta kontakt med en rådgiver på sonans? Nevn at du vurderer å gå på sonans, da får du svar fortere:p ingen forpliktelser ved å si at du vurderer det.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Takk for svar! Dette var nyttig. Ja,nynorsk er et eget fag på vitnemålet, men det er engelsk vg3 også, og der må man ta både skriftlig og muntlig, men det stiller seg kanskje litt annerledes. Regner med at nynorskeksamen er bare skriftlig? Ellers blir det NRK-nynorsk på muntligeksamen! :gjeiper: - Lille meg
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Sidemål er kun skriftlig. Engelsk har både skriftlig og muntlig eksamen fordi standpunktkarakteren er basert både på dine skriftlige og muntlige evner. Det er ingenting som heter muntlig bokmål eller nynorsk, så det er ingen muntlig prestasjon som kan vurderes.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #6 Skrevet 2. januar 2012 I kunnskapsløftet kan man ta opp f.eks kun nynorskeksamen. I reform 94 (som ikke finnes lenger) måtte man ta opp begge to.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #7 Skrevet 2. januar 2012 Man kunne ta opp bare sidemål i Reform 94 også, uten at det er så veldig relevant.
Pingvinsukker Skrevet 11. januar 2012 #8 Skrevet 11. januar 2012 Jeg hadde sidemål-eksamen nå før jul, det går helt fint å bare ta denne ene:)
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Leser man på egenhånd er det mulig å kun ta sidemål, men vil du følge undervisning som privatist (Sonans, Bjørknes) er det vel ikke mulig, ta må du kjøpe hele "norskpakka". Når det er sagt, er ikke det noe vits, for jeg hadde norsk på Bjørknes ifjor, og da var én uke av hele skoleåret viet til nynorsk/sidemål Så du kan like gjerne kjøpe f eks "Hvordan lykkes med nynorsk" eller hva den heter å lese selv.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #10 Skrevet 1. februar 2017 På 2.1.2012 den 19.35, AnonymBruker skrev: Man kunne ta opp bare sidemål i Reform 94 også, uten at det er så veldig relevant. Nei du måtte ta opp hovedmål skriftlig også, men tror det ble en liten forandring akkurat på slutten av reformen. Var mye diskusjoner rundt det der og det var grunnen til at jeg selv ikke tok opp sidemålseksamen igjen fordi det kunne ødelagt for min skriftlige hovedmålskarakter. Anonymkode: 53de7...32d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #11 Skrevet 1. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei du måtte ta opp hovedmål skriftlig også, men tror det ble en liten forandring akkurat på slutten av reformen. Var mye diskusjoner rundt det der og det var grunnen til at jeg selv ikke tok opp sidemålseksamen igjen fordi det kunne ødelagt for min skriftlige hovedmålskarakter. Anonymkode: 53de7...32d Var dette så viktig å få frem at du valgte å dra opp en tråd fra 2011? Anonymkode: bb7ca...a55 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå