Gå til innhold

Innholdstjenester og CPA - Sperre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest en del om frustrerte forbrukere som i de fleste tilfeller har blitt ufrivillige abonnenter av såkalte innholdstjenester.

Selv er jeg kunde hos Telenor, og de tilbyr en CPA-sperre som skal sperre for alle nummer mellom 1800 og 26900. Banken jeg bruker er DNB, mobilbanknummeret er 04800. Blir mobilbanken også sperret? Jeg sender mye saldo til 04800 for å vite hvor mye jeg har igjen på kortet! Dette er det eneste jeg vil si jeg trenger av tjenester på mobil.

Har prøvd å google, men finner ikke noe ordentlig svar så håper på hjelp her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil også bli sperret.

Skrevet

Ja, det vil også bli sperret.

Hvor har du lest det, eller har du evt prøvd det? Finnes det noen andre løsninger isåfall?

Skrevet (endret)

Hvor har du lest det, eller har du evt prøvd det? Finnes det noen andre løsninger isåfall?

Har tidligere jobbet i mobilbransjen (Hos en konkurrent av Telenor) derfor vet jeg.

En slik sperre klarer ikke å skille mellom tjenester du synes er ok og ikke. Dermed blir ALT mellom 1800 og 26900 sperret. Det KAN være de har funnet en løsning på dette på telenor og dermed klarer å holde det aktuelle nummeret åpent, men det tror jeg dessverre ikke. Uansett kan du jo ringe og høre etter.

Forresten: Er det bare du som bruker telefonen? I så tilfelle kan du klare deg uten en slik sperre, men aldri bestill noe fra et fire eller femsifret nummer, om du får EN sms fra et slikt nummer du ikke vet hva er, send STOPP tilbake, evnt ring din telefonleverandør og be de sperre. En oppegående (Beklager om noen føler seg støtt..) skal klare å unngå å få 20 000 kr på CPA-sms. Som regel blir slikt bestilt uten av vedkommende er klar over at det er et abo, hver gang personenn får sms, slettes dette uten å stoppe tjenesten, dette skjer ofte med barn, da de ikke skjønner at dette faktisk koster penger. Men om du vil være på den sikre siden må du nesten bare finne ut om du kan leve uten nettbank på sms :)

Endret av Tropic
Skrevet

Hva med mobilbank-app? Tror da DnB har det.

Skrevet

Kan bekrefte hva Topic skriver er sant. Jobber med dette hver eneste dag selv, og nei, det finnes ingen andre løsninger.

Eller, hvis du blir plaget og ikke vil ha en slik sperre så bør du få en trafikkutskrift og sende stopp (med en eller to p'er) til de numrene det gjelder. Da skal det utgangspunktet fjerne tjenesten som trekker deg for penger. Telenor kan også være behjelpelige med å finne kontaktinformasjon til disse selskapene.

Hvis du allerede har CPA-sperre på fra før må du være obs på at den kun kan fjernes skriftlig (de fleste går da i en butikk for å gjøre dette).

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...