AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Fikk en mail fra banken. " Jeg har sett på saken din og kan tilby finansieringsbevis på kr. 1.800.000 med følgende forutsetninger: Du skaffer egenkapital kr. 260.000( som er 10% og omkostninger ved kjøpet .) Eventuell fellesgjeld er inkludert i beløpet." Betyr det at jeg kan kjøpe noe til 1.8 mill? Eller 2 mill? Ble litt i tvil nå..
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 1,8 mill og fellesgjelden må ikke være større enn at det kommer seg inn i 1,8 mill, tror jeg..
Alison Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Fikk en mail fra banken. " Jeg har sett på saken din og kan tilby finansieringsbevis på kr. 1.800.000 med følgende forutsetninger: Du skaffer egenkapital kr. 260.000( som er 10% og omkostninger ved kjøpet .) Eventuell fellesgjeld er inkludert i beløpet." Betyr det at jeg kan kjøpe noe til 1.8 mill? Eller 2 mill? Ble litt i tvil nå.. Finansieringsbeviset er på det banken kan tilby deg i lån. Her har de sett at du kan kjøpe en bolig til kr 2.000.000,- inkludert eventuell fellesgjeld + omkostninger på inntil kr 60.000,-. Dette under forutsetning av at du skaffer til veie egenkapital på kr 260.000,-. Du kan da få et lån på inntil kr 1.800.000,- inkludert eventuell fellesgjeld. 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Finansieringsbeviset er på det banken kan tilby deg i lån. Her har de sett at du kan kjøpe en bolig til kr 2.000.000,- inkludert eventuell fellesgjeld + omkostninger på inntil kr 60.000,-. Dette under forutsetning av at du skaffer til veie egenkapital på kr 260.000,-. Du kan da få et lån på inntil kr 1.800.000,- inkludert eventuell fellesgjeld. Takk skal du ha. Jeg var redd jeg bare kunne kjøpe for 1.8 mill. Det er jo nesten en umulig oppgaver her i Oslo.
Alison Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Takk skal du ha. Jeg var redd jeg bare kunne kjøpe for 1.8 mill. Det er jo nesten en umulig oppgaver her i Oslo. Det er ikke alltid lik lett for de som ikke er inne i bank-uttrykkene å forstå hva en faktisk har å forholde seg til når en får et finansieringsbevis. Jeg sender ofte mail til kunder om hva de har fått i finansieringsbevis, men passer da på å formulere det litt anderledes slik at det kommer tydelig frem hva slags kjøpesum det er lagt opp til, hvor mye som er egenkapital og hva det er mulig å få i lån. Ellers kan det oppstå misforståelser. Der jeg jobber prøver vi å tenke over hvordan vi formulerer oss både muntlig og skriftlig slik at vi helst ikke bruker ord som f.eks. score, likviditet, risikoklasser eller forkortelser som EK og finbevis. Ikke vær redd for å be om forklaring hvis noe er uklart etter å ha vært i kontakt med banken. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 Det er ikke alltid lik lett for de som ikke er inne i bank-uttrykkene å forstå hva en faktisk har å forholde seg til når en får et finansieringsbevis. Jeg sender ofte mail til kunder om hva de har fått i finansieringsbevis, men passer da på å formulere det litt anderledes slik at det kommer tydelig frem hva slags kjøpesum det er lagt opp til, hvor mye som er egenkapital og hva det er mulig å få i lån. Ellers kan det oppstå misforståelser. Der jeg jobber prøver vi å tenke over hvordan vi formulerer oss både muntlig og skriftlig slik at vi helst ikke bruker ord som f.eks. score, likviditet, risikoklasser eller forkortelser som EK og finbevis. Ikke vær redd for å be om forklaring hvis noe er uklart etter å ha vært i kontakt med banken. Så flott at du jobber med dette, da kan jeg jo spørre deg litt. Hehe. Jeg tror hun fra banken har tatt juleferie, har ikke hørt noe fra mailen jeg sendte henne. Tror du er en mulighet for at jeg kan få mer i lån? Eller er det helt umulig når banken har gitt et tilbud? Ser at det er mange leiligheter som ligger rundt 2 mill, men må kanskje by mer?
Alison Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Så flott at du jobber med dette, da kan jeg jo spørre deg litt. Hehe. Jeg tror hun fra banken har tatt juleferie, har ikke hørt noe fra mailen jeg sendte henne. Tror du er en mulighet for at jeg kan få mer i lån? Eller er det helt umulig når banken har gitt et tilbud? Ser at det er mange leiligheter som ligger rundt 2 mill, men må kanskje by mer? Det er vanskelig å si noe om det er mulighet for mer lån uten å vite mer om situasjonen din. Sånn generelt vil jeg si at du nok må stille med mer egenkapital hvis du skal ha mer lån. Etter nyttår vil kravet til egenkapital bli strammet inn slik at du må stille med 15 % og ikke kun 10 % som det har vært til nå. Hvis du skal ha mer lån uten å stille med mer egenkapital vil sikkerheten banken tar i boligen være ut over 90 %, noe som kan bli vanskelig å få til nå. Finansieringsbevis som allerede er innvilget innenfor 90 % av boligens verdi vil gjelde til det går ut på dato (vanligvis etter 6 måneder). Har du økonomi til å ha et større lån enn 1,8 mill., og i tillegg kan stille med mer egenkapital eller tilleggssikkerhet (realkausjonist), kan det være gode muligheter til et høyere finansieringsbevis.
Drizzt Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 TS, leter du etter en 2-roms? Det fins mange flotte 2-roms litt utenfor byen som du kan kjøpe for under 2 mil. Prøv å ikke bruke hele beløpet du får tilbudt fra banken. Jo mindre gjeld, jo bedre, men det vet du sikkert godt. :gjeiper: I tillegg fins det flotte 2-roms i Bærum for den prisen og så litt eldre 3-roms som du kan få for ca den prisen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå