AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Når jeg handler på apoteket får jeg alltid tilbud om en billigere vare som er tilsvarende den jeg i utgangspunktet har bedt om, sist når jeg skulle kjøpe nesespray og tok en Otrivin av gammel vane og ble spurt om jeg heller ville ha Zymelin, som var billigere. Dette liker jeg veldig godt, men hvorfor er det bare på apoteket de ansatte tilbyr billigere vare? Jeg vil gjerne at de skal begynne med dette i alle butikker!
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Apoteket er forpliktet til det. Jeg har forøvrig opplevd dette også i butikk når man står med to produkter med helt lik spesifikasjon. Jeg opplever også dette når jeg spør om hva som er forskjellen på X og Y. Dette gjelder i elektroforretninger (er aldri på Lefdal eller Elkjøp da) og da får jeg som regel veldig gode råd. Har også fått slike råd i jernvare og malerforretninger. Kort sagt: står det fagfolk bak disken og ikke typiske studenter med ekstra jobb som ikke er interessert i det de driver med så får man ofte gode råd.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Apoteket er forpliktet til det. Jeg har forøvrig opplevd dette også i butikk når man står med to produkter med helt lik spesifikasjon. Jeg opplever også dette når jeg spør om hva som er forskjellen på X og Y. Dette gjelder i elektroforretninger (er aldri på Lefdal eller Elkjøp da) og da får jeg som regel veldig gode råd. Har også fått slike råd i jernvare og malerforretninger. Kort sagt: står det fagfolk bak disken og ikke typiske studenter med ekstra jobb som ikke er interessert i det de driver med så får man ofte gode råd. Hvorfor er apoteket forpliktet til det og ikke andre butikker? Jeg vet jo at man får svar når man spør i alle butikker, men på apoteket spør de jo helt uoppfordret om man ikke vil ha vare y i stedet for vare x for den er billigere, og det er det jeg liker så godt. Jeg )og sikker veldig mange andre) kjøper jo merker av gammel vane uten å tenke på at det er billigere merker som er helt identiske med de dyrere.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 (endret) Hvorfor er apoteket forpliktet til det og ikke andre butikker? Jeg vet jo at man får svar når man spør i alle butikker, men på apoteket spør de jo helt uoppfordret om man ikke vil ha vare y i stedet for vare x for den er billigere, og det er det jeg liker så godt. Jeg )og sikker veldig mange andre) kjøper jo merker av gammel vane uten å tenke på at det er billigere merker som er helt identiske med de dyrere. Jeg husker ikke hva det heter som forplikter dem. Men det var et monopol som ble fjernet for noen år siden, samt at medisiner også er livsnødvendigheter slik at de som ikke har så god råd skal ha mulighet til å få medisinen de ønsker. De store farmasøytiske firmaene hadde tidligere stor makt og gjorde alt for å holde legemidler borte fra dagligvare samt konkurrenter ute av apotekene. Derfor måtte det offentlige retningslinjer til for å få slutt på denne makten siden det var til stor ulempe (kunstig høye priser) for forbrukerne. Endret 30. desember 2011 av Blondie65
Sola^ Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Fordi butikker generelt ønsker å tjene penger, ikkje vere kompisen din. Ein lager ikkje butikk for å få venner, men for å tjene penger. Business, baby, business 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 Fordi butikker generelt ønsker å tjene penger, ikkje vere kompisen din. Ein lager ikkje butikk for å få venner, men for å tjene penger. Business, baby, business Men de gjør det jo på apoteket, det er poenget mitt. Apotekene vil også tjene penger.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Når en medisin blir oppfunnet og tatt patent på, så blir denne patenten opphevet etter noen år. Da kan hvem som helst lage medisiner med det samme virkestoffet - og medisinene vil fungere helt likt. Apoteket er forpliktet å spørre om du vil ha et billigere alternativ, og dersom du bare skal betale egenandel må du selv betale mellomlegget dersom du ønsker det dyreste preparatet (med mindre du har godkjennelse fra lege om at du MÅ ha originalpreparat). Dette er med andre ord helt like medisiner. 2
Gjest EryMax Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 Apoteket kan bare tilby annen medisin om det står at den kan byttes i et annet merke. Å det står i resepten fra legen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #9 Skrevet 30. desember 2011 Apoteket er forpliktet å spørre om du vil ha et billigere alternativ, og dersom du bare skal betale egenandel må du selv betale mellomlegget dersom du ønsker det dyreste preparatet (med mindre du har godkjennelse fra lege om at du MÅ ha originalpreparat). Dette er med andre ord helt like medisiner. Jeg vet det. Hvorfor er det sånn? Hvorfor gjelder dette bare apotekvarer?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #10 Skrevet 30. desember 2011 Men de gjør det jo på apoteket, det er poenget mitt. Apotekene vil også tjene penger. Det kan hende de har bedre marginer på de "billige" varene og tjener bedre på å selge deg dette enn det dyre.
Zzyzx Skrevet 30. desember 2011 #11 Skrevet 30. desember 2011 Jeg vet det. Hvorfor er det sånn? Hvorfor gjelder dette bare apotekvarer? Fordi medisiner kan være livsnødvendig, og dette er et statlig tiltak som antageligvis går inn under folketrygden. Det er for å spare penger både for trygdesystemet og for brukerne der det er mulig. Det ville ikke gitt mening å innføre slike tiltak andre steder.
JohnS Skrevet 30. desember 2011 #12 Skrevet 30. desember 2011 Når jeg handler på apoteket får jeg alltid tilbud om en billigere vare som er tilsvarende den jeg i utgangspunktet har bedt om, sist når jeg skulle kjøpe nesespray og tok en Otrivin av gammel vane og ble spurt om jeg heller ville ha Zymelin, som var billigere. Dette liker jeg veldig godt, men hvorfor er det bare på apoteket de ansatte tilbyr billigere vare? Jeg vil gjerne at de skal begynne med dette i alle butikker! Det er ikke ut av fri vilje. Apotekene er særskilt regulert av myndighetene gjennom apotekloven. Denne sier i §6-4 at apoteket er pliktig til å tilby kunden det billigste likeverdige alternativet (generisk variant fordi patentrettighetene har utløpt eller et parallelimportert produkt). Hva som er likeverdig defineres av en listen utgitt av myndighetene, hovedsaklig basert på virkestoffet i medisinen. Med mindre legen eksplisitt oppgir at du må ha et bestemt legemiddel kan apoteket tilby deg alle godkjente alternativene i samme dose. Når det gjelder spørsmålet om hvorfor det er slik er det som andre har hintet til fordi myndighetene har bestemt at det gagner samfunnet at det er slik. Det er nok lite trolig at det kommer til å utvides til andre bransjer.
Viljaa Skrevet 30. desember 2011 #13 Skrevet 30. desember 2011 Jeg forventer ikke at de ansatte skal fortelle meg at en annen vare er billigere. Det spørs jo HVA det dreier seg om også, men de leker jo ikke butikk de heller, så jeg tar jobben med å sjekke pris selv. veldig mange butikker med varer til høy pris opererer jo også med provisjon, så da vil de jo gjerne ikke si i fra Men om du er veldig opptatt av pris på apotekvarer kan jeg informere om at nesespray og liknende er MYE billigere i dagligvaren enn i apotek der får du de "ekte" varene som otrivin/paracet/ibux til prisen av eller under de billige merkene til apoteket.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #14 Skrevet 31. desember 2011 Når du får velge mellom to merker på apoteket er virkestoffene identiske, mens dette sjeldnere er tilfelle i andre butikker - altså at kvaliteten på to produkter fra ulike produsenter er helt lik og helt sammenliknbar. I tillegg til lovreguleringen er jo også legemidler et "ekspertområde", mens det bør holde å kikke i kjøleskapet på matbutikken og sammenlikne Q-melk og Tine melk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå