AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Har en baby på 11 uker. De første ukene sov hun nesten hele tiden. Men da hun passerte tre uker så begynte hun å være mye våken på dagtid, men fortsatt sov hun mye om kvelden/natta. Hun kunne sove bare 2 timer på dagtid. Nå har hun plutselig begynt å sove mer igjen. En typisk dag nå er: våkner ca kl sju, hun får mat og morgenstell og sovner igjen ca kl åtte. Deretter sovner hun til rundt kl 9. Deretter er hun våken frem til kl 10.30 ca og sover til 11 og får mat igjen. Etter mat og bleieskift da så sovner hun igjen ca kl 12 og sover til kl 13. Da er hun ofte våken til 15 og hun får mat igjen. Etter denne matingen sovner hun igjen rundt kl 16 og sover til ca 17. Hun mat igjen rundt kl 19 også legger vi henne i sengen hvor hun sover til 1.30-02.00 og sover videre etter maten frem til ca sju. Noen ganger er jeg redd for at hun ikke skal sove så godt om natta. Er det vanlig at de er mye våken fra 1-2 måneder også sover en del igjen?
lille-lure Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Frøkner er nesten 3 mens og sover myyyye om dagen samt sover natten igjennom med tre puppestopp
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Frøkner er nesten 3 mens og sover myyyye om dagen samt sover natten igjennom med tre puppestopp Hvor mye er hun våken på dagen da? Kanskje dette er normalt, jeg er bare ikke vant til det
Norbertine Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Synes ikke det virker som babyen sover spesielt mye på dagen nå heller, jeg regnet meg fram til 3,5 timer (?). Min gutt sov 17 timer i døgnet hvorav 4 på dagen til han var over året. Nå er han 2 år og 3 mnd og sover fremdeles 2 timer på dagen. Men det er absolutt vanlig at det går litt opp og ned. Med en så liten baby ville jeg bare fokusert på å få henne til å sove så mye som mulig. Søvn avler søvn, dess mer hun sover på dagtid dess mer sover hun på natten. Kjempebra at hun sover så bra på natten allerede, da er dere inne på riktig spor.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Min baby sover gjerne 3-4 timer i strekk på dagen når han først sover. Er dette normalt eller? Min er ca 11 uker og.
Ciara Skrevet 30. desember 2011 #6 Skrevet 30. desember 2011 Sønnen min begynte å sove mye på den alderen, og det var fantastisk for både foreldre og barn Siden det har han sovet mye.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #7 Skrevet 30. desember 2011 Sønnen min begynte å sove mye på den alderen, og det var fantastisk for både foreldre og barn Siden det har han sovet mye. Men hvor går grensen da? Når bør jeg bli beskymret? Er det greit at han sover 8 timer om natten uten mat så lenge han ikke våkner av seg selv? Eller burde jeg vekke han?
Ciara Skrevet 30. desember 2011 #8 Skrevet 30. desember 2011 Så lenge barnet spiser og virker tilfreds ville jeg ikke blitt bekymret. Hvis barnet legger greit på seg ville jeg heller ikke vekket for å gi mat, men heller latt barnet sove uforstyrret.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #9 Skrevet 30. desember 2011 Ved tre måneders alder har de begynt å interessere seg for verden rundt seg, de begynner å bruke rangler, babygym og tar inn MYE inntrykk. Det gir seg ofte utslag i at barnet har behov for mer søvn, for de må fordøye og prosessere de inntrykkene de sitter igjen med. Det være sagt så sov min gutt MYE mer enn det på den alderen. Han har alltid sovet en del, men han var våken for pupp 3 ganger om natta da. Ei venninne si jente sov nesten 12 timer i strekk fra ganske tidlig av og hun la godt på seg og var fornøyd. Ingen grunn til å vekke henne, hun tok til seg den næringen hun trengte på dagtid. Hun sov mindre sammenhengende om dagen enn vår gutt, men hadde vel 3-4 timer tilsammen hvertfall om dagen. Så jeg hadde ikke stresset med hverken å vekke for mat, eller med å bekymre meg for at babyen sover for mye. Er barnet ellers våkent, interessert og fornøyd, har det nok det helt fint.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #10 Skrevet 31. desember 2011 Synes ikke det virker som babyen sover spesielt mye på dagen nå heller, jeg regnet meg fram til 3,5 timer (?). Min gutt sov 17 timer i døgnet hvorav 4 på dagen til han var over året. Nå er han 2 år og 3 mnd og sover fremdeles 2 timer på dagen. Men det er absolutt vanlig at det går litt opp og ned. Med en så liten baby ville jeg bare fokusert på å få henne til å sove så mye som mulig. Søvn avler søvn, dess mer hun sover på dagtid dess mer sover hun på natten. Kjempebra at hun sover så bra på natten allerede, da er dere inne på riktig spor. Men hvordan skal jeg få henne til å sove mer? Hun er stort sett blid og fornøyd når hun er våken forresten.
Norbertine Skrevet 31. desember 2011 #11 Skrevet 31. desember 2011 Men hvordan skal jeg få henne til å sove mer? Hun er stort sett blid og fornøyd når hun er våken forresten. Pass på at du legger henne med en gang hun viser tegn til å bli trøtt, ikke la henne bli overtrøtt. Ha en fast leggetid, spesielt på kvelden, ha også faste rutiner før leggetid (litt tidlig ennå, men i f.eks ta på pysj, spill litt musikk eller syng, si god natt, og ha dempet lys), la henne ha en spesiell kosedyr/koseklut bare når hun skal sove (forøvrig lurt å kjøpe flere like hvis hun får en favoritt). Det er også viktig å gå en tur ut hver dag for å etablere søvnrytmen, sollys aktiverer hormoner som hjelper på dette. Frisk luft gir gjerne også bedre søvn.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #12 Skrevet 31. desember 2011 Pass på at du legger henne med en gang hun viser tegn til å bli trøtt, ikke la henne bli overtrøtt. Ha en fast leggetid, spesielt på kvelden, ha også faste rutiner før leggetid (litt tidlig ennå, men i f.eks ta på pysj, spill litt musikk eller syng, si god natt, og ha dempet lys), la henne ha en spesiell kosedyr/koseklut bare når hun skal sove (forøvrig lurt å kjøpe flere like hvis hun får en favoritt). Det er også viktig å gå en tur ut hver dag for å etablere søvnrytmen, sollys aktiverer hormoner som hjelper på dette. Frisk luft gir gjerne også bedre søvn. Jeg syns det er vanskelig å se når hun blir trøtt enda. Det er ikke så mye som er interessant enda og hun ligger ofte å tar seg en dupp i ny og ned i leikegrinda på dagen. Fast leggetid er også vanskelig enda syns jeg fordi hun spiser jo ikke til faste tider enda. Noen ganger blir det til at hun spiser rundt kl seks, da legger vi henne etterpå. Andre ganger spiser hun kl åtte og da legger vi henne etter det. Disse hormonene, kommer de før hun er tre måneder gammel? Jeg kan desverre ikke ut å gå her vi bor nå. Det er såpeglatt. Ikke kan jeg ha henne ut i vogna heller fordi det er under 10 kuldegrader. Kanskje ting ble lettere når hun blir interessert i ting som uroer og får en mer fast rutine på spisingen også?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2011 #13 Skrevet 31. desember 2011 Sønnen min begynte å sove mye på den alderen, og det var fantastisk for både foreldre og barn Siden det har han sovet mye. Hvordan sov han før dette?
lille-lure Skrevet 31. desember 2011 #14 Skrevet 31. desember 2011 (endret) Hvor mye er hun våken på dagen da? Kanskje dette er normalt, jeg er bare ikke vant til det Nja...Kommer litt ann på. Noen dager sover hun neste 24 føles det ut og andre dager sliter jeg med å finne på ting kan du si Endret 31. desember 2011 av lille-lure
helenaa Skrevet 31. desember 2011 #15 Skrevet 31. desember 2011 Jeg syns det er vanskelig å se når hun blir trøtt enda. Det er ikke så mye som er interessant enda og hun ligger ofte å tar seg en dupp i ny og ned i leikegrinda på dagen. Det er ikke så viktig å se etter trøtthetstegn hvis hun sovner av seg selv når hun er trøtt. Mange babyer trenger mye mer for å sovne, og da må foreldrene være på pletten for å hjelpe til. Noen babyer sover lenger og bedre i fanget/på brystet til mor eller far, og da kan det være en måte å få dem til å sove mer på. Ellers er vogn en sikker vinner for mange, men jeg skjønner at det er vanskelig for deg akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #16 Skrevet 1. januar 2012 Nja...Kommer litt ann på. Noen dager sover hun neste 24 føles det ut og andre dager sliter jeg med å finne på ting kan du si Å, det kjenner jeg igjen! Det er så fryktelig vanskelig å vite hva man skal finne på de dagene det er lite søvn! Har du noen tips? Vi trenger med å ligge litt på magen. Være litt under babygym, være i leikegrinda, sitte litt i vippestolen og kose oss sammen i sofakroken. Er det vær og føreforhold til det så er vi ute å går en tur Men dager hvor det er 1-2 timer søvn på dagtid kan bli langdryge.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #17 Skrevet 1. januar 2012 Å, det kjenner jeg igjen! Det er så fryktelig vanskelig å vite hva man skal finne på de dagene det er lite søvn! Har du noen tips? Vi trenger med å ligge litt på magen. Være litt under babygym, være i leikegrinda, sitte litt i vippestolen og kose oss sammen i sofakroken. Er det vær og føreforhold til det så er vi ute å går en tur Men dager hvor det er 1-2 timer søvn på dagtid kan bli langdryge. Glemte noe: Under babygymen, leikegrinda og vippestolen lar jeg henne holde på alene så lenge hun har tålmodighet til det. Merker at hun kan ligge lenger for hver dag som går
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #18 Skrevet 1. januar 2012 Det er ikke så viktig å se etter trøtthetstegn hvis hun sovner av seg selv når hun er trøtt. Mange babyer trenger mye mer for å sovne, og da må foreldrene være på pletten for å hjelpe til. Noen babyer sover lenger og bedre i fanget/på brystet til mor eller far, og da kan det være en måte å få dem til å sove mer på. Ellers er vogn en sikker vinner for mange, men jeg skjønner at det er vanskelig for deg akkurat nå. Vogna har vi bare forsøkt å sove i når vi er ute å går tur, men det er bare halvtimes dubber der også Når begynte dere andre å bruke vogna til soving? Når det var litt mer rutine på dagen og man visste ca når neste lur var? Lurer på om jeg noen gang får til rutiner jeg
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2012 #19 Skrevet 2. januar 2012 Vogna har vi bare forsøkt å sove i når vi er ute å går tur, men det er bare halvtimes dubber der også Når begynte dere andre å bruke vogna til soving? Når det var litt mer rutine på dagen og man visste ca når neste lur var? Lurer på om jeg noen gang får til rutiner jeg Her blir vognen brukt til soving hele tiden,å det har vi gjort siden han var ca 2 månender. Han roer seg mye fortere der,sover mye lengre og det er det eneste som hjelper når han skriker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå