Gjest *Røyskatt* Skrevet 30. desember 2011 #1 Skrevet 30. desember 2011 Mannen min sa nylig opp sin stilling. Han har etter kontrakt en måneds oppsigelse. Oppsigelsen ble godtatt og underskrevet av eier og sjef for firmaet, men etter en uke tok de kontakt og fortalte at de i ettertid hadde sett nærmere på arbeidsmiljøloven, og funnet ut at han hadde to måneders oppsigelsestid, siden han har vært ansatt i mer enn fem år. Jeg har sett etter i lovverket selv, og ser at dette strengt talt stemmer. Etter fem år skal det være to mnd. med mindre annet er skriftlig avtalt. Det jeg lurer på er om de vil kunne holde ham til disse to månedene, siden sjef har skrevet under på oppsigelse som har nedtegnet siste arbeidsdag som 31. januar? Jeg klarer ikke å finne noe skriftlig rundt dette, og er usikker. Og ja, han burde ringe fagforeninga. Har allerede rådet ham til det.
andy capp Skrevet 30. desember 2011 #2 Skrevet 30. desember 2011 Du sa det vel selv. Det er avtalt annet skriftlig. Sjefen har underskrevet oppsigelsen som sier en mnd oppsigelse. Det er arbeidsgiver som er den profesjonelle part her, og som burde ha sørget for at alt var i orden før han undertegnet oppsigelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2011 #3 Skrevet 30. desember 2011 Etter fem år skal det være to mnd. med mindre annet er skriftlig avtalt. Du skriver jo selv at de har signert avtale om avgang 31. januar, slik loven gir anledning til.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2011 #4 Skrevet 30. desember 2011 Det er lov å avtale innbyrdes hva som skal gjelde. Her har arbeidgiver vært for rask og sagt ja til at han kan gå 31. januar og da må de forholde seg til det.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 30. desember 2011 #5 Skrevet 30. desember 2011 Tusen takk, folkens. Det var det jeg trodde
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2012 #6 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har vært ute for det samme. Fikk 1 mnd oppsigelsestid i kontrakten, men da jeg ville si opp hevdet de at alle i firmaet har 3 mnd. De måtte gi seg på det. Til alt overmål prøvde de å forlange at jeg skulle jobbe ekstra for dem på kveldstid, til vanlig lønn. Pga en tabbe de hadde gjort.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2012 #7 Skrevet 1. januar 2012 Jeg har vært ute for det samme. Fikk 1 mnd oppsigelsestid i kontrakten, men da jeg ville si opp hevdet de at alle i firmaet har 3 mnd. De måtte gi seg på det. Til alt overmål prøvde de å forlange at jeg skulle jobbe ekstra for dem på kveldstid, til vanlig lønn. Pga en tabbe de hadde gjort. Arbeidsmiljøloven regulerer oppsigelsestid - dvs. at ansatte som har vært lenge ansatt får lengre oppsigelsestid. Imidlertid kan en ansatt prøve å få kortere og dersom bedriften skriftlig samtykker til det kan de ikke i ettertid påberope seg 2, 3 eller 6 måneders oppsigelsestid. Å hevde at alle i firma har 3 mnd når det står en annen ting i kontrakten er som å si at alle i firma har 15.000 i mnds lønn selv om det står 25.000 i kontrakten. Bak mål og helt uten rot i virkeligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå